Hoi allemaal,
Allereerst een goed 2019 iedereen en veel plezier van jullie A2's.
Sinds een tijdje zie ik deze foutcode:
18044 - Powertrain Data Bus: Missing Message from Airbag Controller
P1636 - 35-00 - -
Het airbag lampje brandt niet continu; het lampje doet het wel, want na het omdraaien van de contactsleutel brandt 'ie een tijdje.
Moet ik me zorgen maken om de werking van de airbags, of doen die het wel gewoon? Ik vraag me af of ik hier iets aan moet doen (voor de veiligheid o.a.) of dat ik dit zo kan laten.
Foutcode 18044 / P1636: Missing Message from Airbag Controller
- ronald.bos
- Motortype: (nog) geen Audi A2
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hi Ronald, heb je vcds gebruikt of een ander tool om de foutcode uit te lezen? In geval vcds kan je meer info achterhalen.
Mogelijk dat stekkers niet goed contact maken, dan even loshalen, schoonmaken en weer monteren en goed aandrukken? Of de airbagmodule moet vervangen worden. Deze zit onder de middentunnel/ console IIRC.
Ik vraag me af of de airbags nu functioneren, eerlijk gezegd.
Mogelijk dat stekkers niet goed contact maken, dan even loshalen, schoonmaken en weer monteren en goed aandrukken? Of de airbagmodule moet vervangen worden. Deze zit onder de middentunnel/ console IIRC.
- ronald.bos
Hoi DED@2, ik heb VCDS lite (zonder licentie) gebruikt om de foutcode uit te lezen. Welke info had je in gedachten die ik nog meer zou kunnen achterhalen? Een collega heeft de full versie, dus ik kan evt. meer uitlezen via hem.DED@2 schreef: ↑05 jan 2019, 16:03Hi Ronald, heb je vcds gebruikt of een ander tool om de foutcode uit te lezen? In geval vcds kan je meer info achterhalen.
Ik vermoed dat het probleem is begonnen toen de cruise control is ingebouwd, maar ik snap de relatie niet. In het stuur zit wel een airbag, en die is los geweest, maar de airbag control module niet voor zover ik het weet. Wel is er wat aan de bedrading gerommeld onder de dubbele bodem, volgens mij zijn daar de draden van de cruise control hendel 'bijgeprikt', wellicht heeft dat invloed gehad op de contacten van de airbag controller.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hi Ronald, je zou kunnen achterhalen waar de fout zit. Alle stekkers nalopen. Vanaf hier kan ik niet beoordelen of alles netjes is aangesloten. Zoals Rolf al aangaf kunnen er meerdere oorzaken zijn. Dat is het vervelende. Makkelijkste is uitlezen en kijken wat je kunt achterhalen. Daarna de stekkers nalopen. Dus alles ook de stuurairbag. Vervelende foutcode!
- ronald.bos
Bedankt, ik ben weer wat wijzer. Op zoek naar de oorzaak dus.