Foutcode P0301 en P0303 en de MAF sensor

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

27 sep 2018, 01:09 3 x

Nu er zoveel nieuwe FSi leden zijn is het wel weer tijd voor een foutcode verhaaltje😀
Na anderhalf jaar kwam het onrustig stationair lopen langzaam aan terug
Zie ook “ Motorcode BAD”,
Door dat de auto een keer aan de vcds hing kwam ik er achter dat de spanning bij NIET lopende motor en wel op het kontakt snel onder de 12 v zakte .Binnen 5 minuten stond de accuspanning op 11,8 v terwijl 12,4 v eigenlijk wel nodig is. Toch nooit startproblemen en de accu was van 2012
Nieuwe accu er in en de boordspanning bleef mooi op peil,ook bij stationair en stroomverbruikers aan.
Zie ook JJR https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=7978
Motor liep beter stationair met airco, zonder airco was het al redelijk.
Een tijdje later , bij @luukske kwam aan het licht dat de luchtmassameter een beetje te hoge waarde aangaf bij stationair en een beetje wisselend.( 3,5 gr/sec i.p.v. 2,25 gr/ sec)
Dus maar een nieuwe luchtmassameter ( MAF- sensor) er in gezet.
De oude was een Bosch(0281002355) en de nieuwe een Pierburg(707759330) het oem nr is 057906461A, net iets anders dan de 1.4 TDI geloof ik.
De motor liep erg slecht stationair met deze nieuwe MAF sensor en dat werd ook niet beter na een stukje ( 20 km ) rijden....maar er ging wel een lampje branden bij mij !
De oude er maar weer in gezet na deze eerst voorzichtig met lucht schoongespoten te hebben want er was wel heel iets stof zichtbaar.
Dat schoonspuiten had invloed! De sensor gaf nu 2,25 aan en ook niet meer zo wisselend. En! Stationair mooi lopen.
Dus:
1 slechte massa verbindingen hebben invloed op het lopen van de motor
2 lage boordspanning heeft invloed op de motor
3 de MAF sensor heeft niet alleen invloed op de prestaties van de motor in de hogere toerengebieden maar ook op het stationair lopen

De sensor heb ik teruggestuurd en direct het geld teruggekregen, dat viel mee want ze zijn niet goedkoop.

Harm zou hier nu een ijzersterke oneliner zetten, ik kom niet verder dan:

Niks meer aan doen!
JJR
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 sep 2018, 09:48 1 x

wat is nou een goede manier om de MAF sensor schoon te maken? Alleen lucht? Ik las ook laatst iets over alcohol als schoonmaak middel. Iemand ervaringen?
jaapje
Audi A2 clublid

27 sep 2018, 10:31 1 x

Geen idee, er zit een heel kwetsbaar weerstandje in die meet hoeveel lucht er langs gaat. Remreiniger leek me wat te agressief . Als je iets verandert aan de weerstand van het materiaal door een schoonmaak middel kan je m ook weggooien.
Zodoende kwam ik op lucht, Maar misschien weet iemand een beter middel?
Wel gek dat er toch iets stof aan zat.
ArcSissy

27 sep 2018, 12:25 2 x

Voor het schoonmaken van MAF sensoren kun je een 'carbon cleaner' gebruiken. Forté heeft bijvoorbeeld Air Intake cleaner (er zijn ook andere merken) en ze zijn redelijk makkelijk verkrijgbaar (online/speciaalshop). Dit goedje is ontwikkeld voor het verwijderen van koolstof afzettingen.

Je kunt de cleaner op de sensor onderdelen in de MAF spuiten even laten in werken, nogmaals herhalen en deze keer even voorzichtig met een kwastje evenwijdig aan de sensoren prutsen. Nog even na spoelen, laten opdrogen en klaar.

Remmenreiniger zal ook werken, maar is vanwege zijn samenstelling wat agressiever dan een carb verwijderaar. Use with sense dus!
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

27 sep 2018, 15:16 1 x

Remmenreiniger is drijfgas met Alcohol, alleen soms hierdoor schadelijk voor Plastic of lak die niet is.

Het oplosmiddel is vooral niet drinktbare vuile alcohol, en nauwelijks toevoegingen.
Na het inspuiten gelijk met perslucht blazen, stofzuiger is te zwak en na 5 seconden inweken is
deze weer zo goed als nieuwe en de waarde was 2,29 dus iets hoger als de hier
genoemde 2.25 maar ik heb 1.4 BBY...

Dit was de remmenreiniger van Techno, mijn favoriete huiswinkel met goedkope zooi, Action dus!
Wel naast schoon ook droog blazen, vochtig zal deze andere waarde geven, en de luchtspuit
niet te dichtbij, want stuk blazen is niet onmogelijk.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
JJR

27 sep 2018, 22:55 0 x

Gaan we van de week eens proberen!
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2018, 08:42 1 x

In verband met nieuw probleem topic opgesplitst, zie https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=8041
Blinq#4

01 mar 2019, 23:41 1 x

Hallo,
Ik lees het verhaal over de. ...luchtmassa controle....!
Een verhaal dat tot mijn verbeelding spreekt!
Momenteel staat mijn wagen ter inspectie met dit euvel bij de garage.
De oorzaak van het haperende statinair torental is nog niet gevonden.
Nu ik dit verhaal lees denk ik mijn oorzaak te weten.
Ik hoop volgende week het antwoordt te kunnen bevestigen.
Hartelijk dank voor deze info!
😀
jaapje
Audi A2 clublid

02 mar 2019, 06:38 1 x

Zou wel mooi zijn .
De oorzaak van de vervuiling heb ik later ook achterhaald,
Het is wel een beetje gek dat er stof op de MAF sensor zit want die komt alleen maar in aanraking met gefilterde lucht.
Bij onze? FSI zit aan de inlaat kant een soort blinde darm die Audi Resonator noemt. Over het nut van dat ding is een apart draadje.
Maar die resonator is een geribbeld slangetje wat langs de voorkant van de motorruimte loopt.
Bij ons was die op 1 plekje doorgesleten op de ribbeltjes en zodoende kon er een beetje ongefilterde lucht aangezogen worden.
Als je zo’n Resonator hebt, ( zit niet op alle FSI-s) maar even nakijken!
Ik heb later ook ergens gezien dat er speciale reiniger is voor de MAF sensor, ik geloof in een Amerikaans you- tube filmpje.
Succes!
Blinq#4

02 mar 2019, 09:20 1 x

Hallo,

Ik heb sinds kort een Ultrasonic reiniger in bezit.
Een kleine wasmachine die icm water en geluidsgolven “spulletjes” kan reinigen.

De handleiding waarschuwd: “Niet te gebruiken voor voorwerpen die NIET
Waterdicht zijn”.

Een proef zal dus moeten bevestigen of de MAP sensor heel blijft en dus gereinigd kan worden.
Ik hoop hierover meer duidelijkheid te geven.
Ieder nieuw inzicht : graag..!
Plaats reactie