Na anderhalf jaar kwam het onrustig stationair lopen langzaam aan terug
Zie ook “ Motorcode BAD”,
Door dat de auto een keer aan de vcds hing kwam ik er achter dat de spanning bij NIET lopende motor en wel op het kontakt snel onder de 12 v zakte .Binnen 5 minuten stond de accuspanning op 11,8 v terwijl 12,4 v eigenlijk wel nodig is. Toch nooit startproblemen en de accu was van 2012
Nieuwe accu er in en de boordspanning bleef mooi op peil,ook bij stationair en stroomverbruikers aan.
Zie ook JJR https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=7978
Motor liep beter stationair met airco, zonder airco was het al redelijk.
Een tijdje later , bij @luukske kwam aan het licht dat de luchtmassameter een beetje te hoge waarde aangaf bij stationair en een beetje wisselend.( 3,5 gr/sec i.p.v. 2,25 gr/ sec)
Dus maar een nieuwe luchtmassameter ( MAF- sensor) er in gezet.
De oude was een Bosch(0281002355) en de nieuwe een Pierburg(707759330) het oem nr is 057906461A, net iets anders dan de 1.4 TDI geloof ik.
De motor liep erg slecht stationair met deze nieuwe MAF sensor en dat werd ook niet beter na een stukje ( 20 km ) rijden....maar er ging wel een lampje branden bij mij !
De oude er maar weer in gezet na deze eerst voorzichtig met lucht schoongespoten te hebben want er was wel heel iets stof zichtbaar.
Dat schoonspuiten had invloed! De sensor gaf nu 2,25 aan en ook niet meer zo wisselend. En! Stationair mooi lopen.
Dus:
1 slechte massa verbindingen hebben invloed op het lopen van de motor
2 lage boordspanning heeft invloed op de motor
3 de MAF sensor heeft niet alleen invloed op de prestaties van de motor in de hogere toerengebieden maar ook op het stationair lopen
De sensor heb ik teruggestuurd en direct het geld teruggekregen, dat viel mee want ze zijn niet goedkoop.
Harm zou hier nu een ijzersterke oneliner zetten, ik kom niet verder dan:
Niks meer aan doen!