Dag allen,
Een probleem dat verergerd: er komt een krakend geluid uit het vooronder. Eerst viel het nauwelijks op en dacht ik dat het met de schokbrekers / veerpootlagers te maken had, maar die zijn enkele weken terug vervangen. Pas sinds deze week is het geluid echt bijna continu (zei het alleen bij lage toeren) aanwezig. De A2 kraakt dus nagenoeg voortdurend bij lage toeren, dat wil zeggen: bij rijden tot ongeveer 50km/u en bij het oplaten komen van de koppeling.
Ik heb een kort filmpje met het geluid op YT geplaatst:
https://youtu.be/F2UKctLIG9o
Het geluid laat zich het best omschrijven als het geluid van krakend / schurend rubber. Sturen en rijden over drempels gaan ansich kraakloos, en ook bij hogere snelheden is het gekraak afwezig. Opvallend: bij het uitschakelen van het contact geeft de auto een laatste, korte kraak. Motorsteunen? Iets anders?
Krakend geluid...
- Alta Plana
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
- Peter_Maathuis
- Moderator
Het lijkt gekoppeld aan het motor toerental, dus dan denk ik aan
- spanrol multiriem of distributieriem
- lager van de wisselstroomgenerator
Ik zou snel vaststellen wat het is door onder de motorkap te luisteren ipv in de auto...
- spanrol multiriem of distributieriem
- lager van de wisselstroomgenerator
Ik zou snel vaststellen wat het is door onder de motorkap te luisteren ipv in de auto...
- Alta Plana
- Audi A2 clublid
Tjemig, daar had ik totaal niet aan gedacht! Ik ga er direct mee in de weer!
- Spinazie
- Audi A2 clublid
Eventueel kun je ook met z'n tweeen kijken waarbij eentje de toeren kan laten fluctueren en de ander in de motorruimte luistert. Een stethoscoop kan ook wel handig zijn wellicht.
- Alta Plana
- Audi A2 clublid
Ik heb het eens rustig bekeken, het is vrijwel zeker geen pulley of riem. Het geluid komt van de kracht die op de motor staat; als je het (uitgeschakelde-) motorblok lichtjes met de hand heen en weer beweegt, is hetzelfde geluid waarneembaar, onderin tegen het schutbord. Ik vond dit topic uit 2014 dat veel op mijn probleem lijkt. Nu nog uitzoeken hoe ik die beplating eenvoudig verwijder, en dan kan ik hopelijk proberen het probleem op te lossen.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
Bij het inbouwen van de bekabeling voor stoelverwarming moet de middenconsole ook grotendeels gedemonteerd worden. Daar heeft iemand een handleiding voor gemaakt, zie ook de bijlage. Vanaf afbeelding 35 wordt beschreven hoe de middenconsole te lijf wordt gegaan.
- Bijlagen
-
- Sitzheizung_nachruesten.pdf
- (1.76 MiB) 152 keer gedownload
- Peter_Maathuis
- Moderator
Mooi dat het iets betrekkelijk onschuldigs is! Als je het geluid kunt oproepen door de motor+versnellingsbak te bewegen in de ophangrubbers, is de diagnose snel gesteld.