Mijn A2 1.4 diesel uit 2002 start soms op 2 cylinders

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Anet
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 nov 2019, 16:24 1 x

Meestal als ik hem start loopt hij op 2 cylinders en na een paar seconden tot max een halve minuut komt de 3de cylinder erbij. Er ontstaat dan een heleboel rook en als de 3de cylinder erbij komt is de rook weg. Dit is alleen als ik hem voor het eerst op de dag start als ik de A2 meerdere keren op een dag gebruik gebeurd het niet meer. Het heeft niks te maken met de buitentemperatuur want het is begonnen in de zomer. Nu is het al een paar keer flink kouder geweest en toen gebeurde het niet. Er is geen peil op te trekken waarom het wel of niet gebeurd.
Hij is doorgemeten, bij de jaarlijkse keuring heb ik het benoemd maar ze hebben niets gevonden. Ik heb wel de kabelboompjes laten vervangen (had ik ook op dit forum gelezen) maar dat heeft niet geholpen.
Is er iemand die suggesties heeft?
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 nov 2019, 16:39 0 x

Of je verstuivers zijn niet fris meer of al je gloeistiften werken correct.

Is het alleen bij een koude start?
Witte rook?
Dan je gloeistiften op juiste werking controleren.
Anet

06 nov 2019, 17:09 1 x

Ja zoals ik vermeldde is het alleen als ik de eerste keer op een dag de motor start, gebruik ik de auto meerdere keren die dag dan gebeurd het niet meer. De rook is idd wit.
Anet

06 nov 2019, 17:12 0 x

Wat bedoel je met je gloeistiften werken correct? Weet niet wat gloeistiften zijn maar moet het dan niet incorrect zijn?
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

06 nov 2019, 17:14 0 x

Als er maar 2 van de 3 gloei bougies werken zal die defecte niets verbranden.
En zodra de motor voldoende toeren maakte en warm word zal de achterstand van onverbrande diesel die rook signalen geven.

Welke het is weet je niet, maar ik zou gezien de leeftijd ze gelijk alle 3 doen.
Ze kunnen ook doormeten of de stroom er nog wel komt, maar meestal is de bougie kapot.
Dat is straks bij lagere temperaturen een start probleem, dus even langs garage.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

06 nov 2019, 19:53 1 x

Anet schreef:
06 nov 2019, 16:24
Meestal als ik hem start loopt hij op 2 cylinders en na een paar seconden tot max een halve minuut komt de 3de cylinder erbij. Er ontstaat dan een heleboel rook en als de 3de cylinder erbij komt is de rook weg. Dit is alleen als ik hem voor het eerst op de dag start als ik de A2 meerdere keren op een dag gebruik gebeurd het niet meer. Het heeft niks te maken met de buitentemperatuur want het is begonnen in de zomer. Nu is het al een paar keer flink kouder geweest en toen gebeurde het niet. Er is geen peil op te trekken waarom het wel of niet gebeurd.
Hij is doorgemeten, bij de jaarlijkse keuring heb ik het benoemd maar ze hebben niets gevonden. Ik heb wel de kabelboompjes laten vervangen (had ik ook op dit forum gelezen) maar dat heeft niet geholpen.
Is er iemand die suggesties heeft?
Hej Anet,

Ik heb sinds een tijd hetzelfde, en erger mij er kapot aan.
Bij de eerste symptomen heb ik meteen de gloei stiften vervangen en voor de zekerheid (wederom) een nieuw dieselfilter.
Dit helpt niets, omdat ik er later achterkwam dat de gloeistiften in werking/aangestuurd worden bij +5 graden celcius of minder......

Je zegt dat de kabel boompjes vervangen zijn, bedoel je daarmee de van de PD injectoren?
Dit is namelijk wel vaak een boosdoener.
Hoeft (dus kan wel maar niet altijd!) geen foutcode te genereren.
Na een paar seconden inderdaad mooi rondlopen, goed rijdend, en of er geen vuiltje aan de lucht is, grrrrrr!

In ieder/mijn geval is er een nieuw kleppendeksel pakking onderweg, en ga ik de stekkers op de PD injectoren inspecteren, reinigen en zorgen dat ze goed strak contact maken.
Of het helpt weet ik niet, maar je moet wat.
Mocht je de oorzaak vinden; sharing is caring....... , en natuurlijk zal ik mijn bevinding of oplossing ook delen.

Als laatste nog een joetjuup filmpje, weliswaar van een 1.9 tdi, maar desalniettemin interessant omdat het 't probleem ten dele aanhaalt.

https://youtu.be/CrpRH5TgKEg

Aloha, Menno.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
jaapje
Audi A2 clublid

06 nov 2019, 20:25 0 x

Als bij jullie in de buurt een tankstation is waar ze GTL verkopen zou ik dat eens proberen, wel iets duurder dan gewone diesel maar veel schoner en minder start problemen en geen bijmening van bio diesel.
Je bent waarschijnlijk gelijk van de witte rook af bij het koud starten.
Succes!
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

06 nov 2019, 20:41 1 x

jaapje schreef:
06 nov 2019, 20:25
Als bij jullie in de buurt een tankstation is waar ze GTL verkopen zou ik dat eens proberen, wel iets duurder dan gewone diesel maar veel schoner en minder start problemen en geen bijmening van bio diesel.
Je bent waarschijnlijk gelijk van de witte rook af bij het koud starten.
Succes!
Hmmm, tank om en om met BP "gewone" diesel en Ultimate, maar no joy....... Er is toch wel wat meer aan de hand.
Overigens is het, zoals Anet ook al aangaf, bij de eerste koude start, daarna geen problemen en de auto rijdt en trekt naar behoren.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Anet

06 nov 2019, 22:50 1 x

Dak voor de reacties tot zover. Ik ga het een en ander uitproberen en als ik wijzer ben geworden zal ik het hier delen want idd sharing is caring :)
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 nov 2019, 23:04 1 x

Als eerste post mooi "op weg" geholpen!

Tijd voor een voorstelronde: viewforum.php?f=4

Praatjes en een plaatje zijn we hier dol op, dank! :-)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie