Accu vervangen
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Goh, @CvP dat lijkt inderdaad snel. In dit draadje zagen we eerder dat de originele Varta accu's van de A2 na 13+ jaar worden vervangen. Dat is een aanzienlijk hogere levensduur.
In dit artikel wordt echter ook gemeld dat 5-6 jaar heel gangbaar is.
@Karel/Kelly: staat bovenop jouw accupool (de rechter) ook een productieweek en jaar?
In dit artikel wordt echter ook gemeld dat 5-6 jaar heel gangbaar is.
@Karel/Kelly: staat bovenop jouw accupool (de rechter) ook een productieweek en jaar?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
Zelf heb ik 25 oktober j.l. een accu aangekocht
Dus de wagen was van aug 2002 de Audi varta accu was nog bruikbaar overigens...
Gezien familie omstandigheden wilde ik niet met lege accu staan...vanwege de leeftijd accu.
Gemeten door officiele Varta leverancier Hefra te wormerveer op advies varta nederland..
Resterende piek startvermogen vermogen van bij nieuw was toen 640 ah was er nog 263 Ah .
Maar niet slecht na 17 jaren..en kon ermee doorrijden naar voor hoelang weet niemand....ik dit niet wilde gokken deze winterperiode en situatie ,na de winter periode komt de vanaf fabrieks Varta Audi accu er gewoon weer in..
Nu de oude vertrouwde Audi Varta op lader winter stand.. zonder lader gaf mijn meter 12,6 volt aan en bij testen met mijn private 50 ampere weerstand /digitale accutester doorstond hij de loadtest 10sec 50amp met ok groen en 11,2 volt ingezakt maar hersteld zich snel terug na 1 min al naar 12.4 volt ..
Varta nederland kon ook eerst niet geloven de Audi Varta accu nog voldeed in de Benzine Audi A2 van aug 2002 af fabriek.
Hem verteld ik geen uitzondering was ..er meer A2 rijders ermee rondrijden..
Advies van Varta importeur de keuze Agm te nemen die meer bestand bij niet volledig laden bij eventuele korte ritjes.
Misschien wel prijzig maar dan heb je ook wat.
Voor de Audi A2 club leden 169,40 euro een kersverse AGM accu..
De angst de Audi A2 dynamo de voltage te laag zou zijn voor AgM accu's is onterecht volgens Varta nederland hun Agm accu's te installeren.
Deze Agm juist daarvoor gunstig zijn in de praktijk.
Gewoon voor monteren had ik de accu met pro bosch lader even gecheckt en even gewacht volgeladen lampje oplichtte....
Ook gezien de keuze van fabrikant Audi om 80 ampere kozen ivm de extra stroomvretende gebruikers Airco, en ventilatie, elektrische ramen,verwarmde elektrische spiegels , Oss, achterraam verwarming is de reden ..de piek kunnen opvangen in combi dynamo .
Adviseerde Varta nederland weer het liefst de 80 ampere Varta accu's.met die 2 tilgrepen
Persoonlijk advies van Varta importeur de keuze Agm te nemen type Silver Dynamic AGM F21 met start vermogen 800 amp .
Reden: gezien ik ook lang wil genieten van een accu ,en liever paar tientjes uitgeef die meer bestand is tegen niet volledig laden bij eventuele korte ritjes...
De foto van de gemonteerde accu is ondersteboven gepubliceerd zie ik net ...
Info accu's
Ontladingstabel 12 Volt accu's | AW Accu
https://www.awaccu.nl/pagina/21-ontladi ... 12v-accu-s
Dus de wagen was van aug 2002 de Audi varta accu was nog bruikbaar overigens...
Gezien familie omstandigheden wilde ik niet met lege accu staan...vanwege de leeftijd accu.
Gemeten door officiele Varta leverancier Hefra te wormerveer op advies varta nederland..
Resterende piek startvermogen vermogen van bij nieuw was toen 640 ah was er nog 263 Ah .
Maar niet slecht na 17 jaren..en kon ermee doorrijden naar voor hoelang weet niemand....ik dit niet wilde gokken deze winterperiode en situatie ,na de winter periode komt de vanaf fabrieks Varta Audi accu er gewoon weer in..

Nu de oude vertrouwde Audi Varta op lader winter stand.. zonder lader gaf mijn meter 12,6 volt aan en bij testen met mijn private 50 ampere weerstand /digitale accutester doorstond hij de loadtest 10sec 50amp met ok groen en 11,2 volt ingezakt maar hersteld zich snel terug na 1 min al naar 12.4 volt ..

Varta nederland kon ook eerst niet geloven de Audi Varta accu nog voldeed in de Benzine Audi A2 van aug 2002 af fabriek.
Hem verteld ik geen uitzondering was ..er meer A2 rijders ermee rondrijden..
Advies van Varta importeur de keuze Agm te nemen die meer bestand bij niet volledig laden bij eventuele korte ritjes.
Misschien wel prijzig maar dan heb je ook wat.
Voor de Audi A2 club leden 169,40 euro een kersverse AGM accu..
De angst de Audi A2 dynamo de voltage te laag zou zijn voor AgM accu's is onterecht volgens Varta nederland hun Agm accu's te installeren.
Deze Agm juist daarvoor gunstig zijn in de praktijk.
Gewoon voor monteren had ik de accu met pro bosch lader even gecheckt en even gewacht volgeladen lampje oplichtte....
Ook gezien de keuze van fabrikant Audi om 80 ampere kozen ivm de extra stroomvretende gebruikers Airco, en ventilatie, elektrische ramen,verwarmde elektrische spiegels , Oss, achterraam verwarming is de reden ..de piek kunnen opvangen in combi dynamo .
Adviseerde Varta nederland weer het liefst de 80 ampere Varta accu's.met die 2 tilgrepen
Persoonlijk advies van Varta importeur de keuze Agm te nemen type Silver Dynamic AGM F21 met start vermogen 800 amp .
Reden: gezien ik ook lang wil genieten van een accu ,en liever paar tientjes uitgeef die meer bestand is tegen niet volledig laden bij eventuele korte ritjes...
De foto van de gemonteerde accu is ondersteboven gepubliceerd zie ik net ...

Info accu's
Ontladingstabel 12 Volt accu's | AW Accu
https://www.awaccu.nl/pagina/21-ontladi ... 12v-accu-s
- Bijlagen
-
- 20191025_112334.jpg (1.48 MiB) 3926 keer bekeken
-
- 20191025_113540.jpg (1.81 MiB) 3926 keer bekeken
-
- 20191025_134639.jpg (1.49 MiB) 3926 keer bekeken
-
- 20191025_134649.jpg (1.45 MiB) 3926 keer bekeken
-
- 20191025_135847.jpg (1.17 MiB) 3926 keer bekeken
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
Ja dat klopt ,daarom is het extra belangrijk de juiste accu te nemen voor de A2's die standaard elektrische stuurbekrachtiging hebben.
De zekering is 60 ampere maar dat is om de piek op te vangen .. ik kan wel eens meten die werkelijk continue verbruikt ..in ruststand of bij sturen.
Ik bedoelde te zeggen die ook nog daarbij de extra opties hebben is het zeker aan te raden.
Te weten Airco ,oss ,electrisch verwarmde stoelen ,verwarmde spiegels , electrische lenden steunen, verwarmde ruitensproeiers en achter electrische ramen en sommigen luxe paarden de vette bose set , of een standkachel bij benzine versies behoren niet tot de standaard opties.
De diesels hebben extra grotere dynamo van 120 ampere de accu op pijl te houden en vanwege natuurlijk bij koude de extra piek van de gloeipluggen koude start en ook vaak standkachel op diesel of de electrische variant.
Vandaar is een zo groot mogelijke start vermogen accu belangrijk is ..bij te kleine accu zullen platen eerder krom trekken dis accu eerder het laten afweten,deze het startvermogen minder is.
Korte ritten is funest voor elke accu..
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1.4 BBY '02,

-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Wonderbaarlijk dat die accu's in de a2 zo lang meegaan. Ik heb er zelf in de afgelopen 3 maanden ook 2 vervangen.
Het is wel zo dat die oude accu's last hebben van spanningsverlies. Zo is het vaak niet mogelijk om de koppeling, de bak en de kruip in te stellen bij de 1.2 tdi met de Vagcom omdat dan de spanning toch wel dicht bij de 12 V moet liggen. Dan moet ik er echt een acculader bijzetten.
Afgelopen week een OSS gedaan en dan stopt na een aantal openingen en sluitingen de aandrijfmotor er mee. Motor starten en de zaak loopt weer soepel.
Een nieuwe Varta kost overigens net 80 euro en dan ook nog thuisbezorgd !
Het is wel zo dat die oude accu's last hebben van spanningsverlies. Zo is het vaak niet mogelijk om de koppeling, de bak en de kruip in te stellen bij de 1.2 tdi met de Vagcom omdat dan de spanning toch wel dicht bij de 12 V moet liggen. Dan moet ik er echt een acculader bijzetten.
Afgelopen week een OSS gedaan en dan stopt na een aantal openingen en sluitingen de aandrijfmotor er mee. Motor starten en de zaak loopt weer soepel.
Een nieuwe Varta kost overigens net 80 euro en dan ook nog thuisbezorgd !
- TWEE
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Nog even iets dat we bij al deze nuttige aanbevelingen misschien over het hoofd zien: Een accu* maakt geen stroom, die slaat alleen stroom op. Alle stroom wordt door de dynamo gemaakt. Als we meer stroom gebruiken dan we maken komen we onherroepelijk in de problemen. Een simpele rekensom. Een grotere accu lost dan niets op. Een grotere dynamo ligt meer voor de hand.
*‘Accu’ komt van accumulatie; stapeling.
*‘Accu’ komt van accumulatie; stapeling.
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Sorry TWEE
Een accu slaat geen stroom op maar elektrische energie. De dynamo wekt deze energie op en de stroomsterkte bepaalt het tempo, waarin de accu wordt opgeladen.
Naarmate de accu voller wordt stijgt de spanning ervan en daalt de stroomsterkte waarmee hij wordt geladen. Accu- en dynamocapaciteit zijn per auto (model) op elkaar afgestemd, waarbij rekening wordt gehouden met allerlei variabelen, zoals de energie die nodig is om de motor in gemiddelde toestand te starten, de temperatuur, het type motor, het gebruik, veel of weinig starten, enz. Denk bijvoorbeeld aan een taxi waar vaak korte ritten mee gereden worden, waar daarom een iets grotere accu en wel eens een wat grotere dynamo in wordt gezet. Ook daar is het afstemmen van de capaciteiten afhankelijk van de situatie.
Een zwaardere dynamo helpt weinig. Een accu met een te kleine capaciteit ( nieuw gekocht of half gesulfateerd) zal hij snel opladen maar daarmee is er met zo'n accu nog steeds een start probleem, omdat de in de accu aanwezige energie ontoereikend is om de energie die op dat moment nodig is om de motor te starten te leveren.
Een te grote dynamo zal een accu niet sneller opladen omdat de spanningsregelaar dit zal moeten beperken.
Accu en een dynamo zijn dus per merk en auto type op elkaar afgestemd . Ga daar niet mee rommelen.
Wel kan het zijn dat de sleepringen van de dynamo versleten zijn. Vervang de spannings regelaar waar de sleepringen aan vast zitten van de dynamo en de zaak laadt weer prima bij.
Spanningsregelaar is een kwestie van een paar tientjes.
Een accu slaat geen stroom op maar elektrische energie. De dynamo wekt deze energie op en de stroomsterkte bepaalt het tempo, waarin de accu wordt opgeladen.
Naarmate de accu voller wordt stijgt de spanning ervan en daalt de stroomsterkte waarmee hij wordt geladen. Accu- en dynamocapaciteit zijn per auto (model) op elkaar afgestemd, waarbij rekening wordt gehouden met allerlei variabelen, zoals de energie die nodig is om de motor in gemiddelde toestand te starten, de temperatuur, het type motor, het gebruik, veel of weinig starten, enz. Denk bijvoorbeeld aan een taxi waar vaak korte ritten mee gereden worden, waar daarom een iets grotere accu en wel eens een wat grotere dynamo in wordt gezet. Ook daar is het afstemmen van de capaciteiten afhankelijk van de situatie.
Een zwaardere dynamo helpt weinig. Een accu met een te kleine capaciteit ( nieuw gekocht of half gesulfateerd) zal hij snel opladen maar daarmee is er met zo'n accu nog steeds een start probleem, omdat de in de accu aanwezige energie ontoereikend is om de energie die op dat moment nodig is om de motor te starten te leveren.
Een te grote dynamo zal een accu niet sneller opladen omdat de spanningsregelaar dit zal moeten beperken.
Accu en een dynamo zijn dus per merk en auto type op elkaar afgestemd . Ga daar niet mee rommelen.
Wel kan het zijn dat de sleepringen van de dynamo versleten zijn. Vervang de spannings regelaar waar de sleepringen aan vast zitten van de dynamo en de zaak laadt weer prima bij.
Spanningsregelaar is een kwestie van een paar tientjes.
- TWEE
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
OK Ron, dan zijn we het eens, een accu maakt geen elektrische energie, en al helemaal geen stroom.
Ik heb de accu nog even nagemeten, en inderdaad, er komt geen stroom uit maar elektrische energie.
Ik heb de accu nog even nagemeten, en inderdaad, er komt geen stroom uit maar elektrische energie.
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Als je een accu waar spanning op staat aansluit, gaat er een stroom lopen, dus iedereen begrijpt wat je bedoelt...
In de garage hebben we goede ervaring met het merk Platinum. Bosch maakt tegenwoordig slechte accu's, die gaan maar kort mee.
In de garage hebben we goede ervaring met het merk Platinum. Bosch maakt tegenwoordig slechte accu's, die gaan maar kort mee.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- HansJan
- Moderator
Die zullen dan vast niet in EV's geplaatst worden, dat moet dan wel een Platinum merk zijn ...

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16