Mijn A2 1.4 diesel uit 2002 start soms op 2 cylinders
- Anet
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Dank je, dit heb ik al laten doen zonder enig resultaat helaas. Ook een paar x dure diesel getankt de motor liep wel iets mooier maar verder veranderde er niet veel. In januari laat ik de verstuivers doen hoop dat het euvel dan echt opgelost is.
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Tekst hierboven nog eens lezen......

https://www.a2oc.net/community/index.ph ... elay.6411/
In de tekst staat "passengers footwell".......... Engels forum........
- Spits
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Anet kreeg het probleem al in de zomer, zoals al aangegeven in de eerste post
Gloei pluggen in een A2 diesel worden alleen aangestuurd/voorzien van spanning als de temperaturen lager dan 5°C zijn.
Als je dus wil weten of de Gloeibougies spanning krijgen, zal je de temperatuur sensor voor de gek moeten houden met wat koudemiddel bij temperaturen hoger dan 5°C, of bij vrieskou gaan zitte lope te meten.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar bij mijn voormalige ATL zaten 2 rotte Gloeibougies en daar heb ik startend nooit wat van gemerkt, ging zonder klap te missen.
Toevallig kwam ik erachter met het uitlezen van de ECU, uiteraard zijn ze toen meteen vervangen.

Gloei pluggen in een A2 diesel worden alleen aangestuurd/voorzien van spanning als de temperaturen lager dan 5°C zijn.
Als je dus wil weten of de Gloeibougies spanning krijgen, zal je de temperatuur sensor voor de gek moeten houden met wat koudemiddel bij temperaturen hoger dan 5°C, of bij vrieskou gaan zitte lope te meten.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar bij mijn voormalige ATL zaten 2 rotte Gloeibougies en daar heb ik startend nooit wat van gemerkt, ging zonder klap te missen.
Toevallig kwam ik erachter met het uitlezen van de ECU, uiteraard zijn ze toen meteen vervangen.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Brand dat gloeispiraal controle lampje in de zomer nooit als je de sleutel omdraait?
Kan heel kort zijn, maar als het lampje oplicht staat er dan geen spanning op de gloeistiften?
Bij de Connect hier op het werk volgens mij wel.
In de zomer brand die aanzienlijk korter dan in de winter, kan het zo maar 5 tot 6 sec. duren voor je kunt starten.
Kan heel kort zijn, maar als het lampje oplicht staat er dan geen spanning op de gloeistiften?
In de zomer brand die aanzienlijk korter dan in de winter, kan het zo maar 5 tot 6 sec. duren voor je kunt starten.
- Spits
Er branden een heleboel lampjes als ik de sleutel omdraai, ter controle dat ze het nog doen.rolf schreef: ↑29 dec 2019, 00:25Brand dat gloeispiraal controle lampje in de zomer nooit als je de sleutel omdraait?
Misschien heb ik het verkeerd hoor, maar in het stukje wat je als link hebt meegestuurd staat het ook geschreven......... En niet alleen daar.
Het zou best kunnen dat het bij een Vort Connect anders werkt, dat ik nie weet nie.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Beste Anet,
Wat heeft jou garage gedaan?
Afgelopen zomer mij +20 C. had deze perfect moeten starten zonder gloeien
dus daar zal het wel niet zitten.
Ik denk meer aan slechte cilinder, kleppen of zuiger die lekte, is er al een compressie meting gedaan?
En ben je al bij @jos_br geweest, heeft voldoende Diesel &A2 ervaring.
Wel eerst even melden wat er al is gedaan, want dat scheelde uurloon en overbodig meet en zoekwerk.
61,8 Km is de afstand volgens mijn ingebouwde Navigation Plus enkele reis.
Wat heeft jou garage gedaan?
Afgelopen zomer mij +20 C. had deze perfect moeten starten zonder gloeien
dus daar zal het wel niet zitten.
Ik denk meer aan slechte cilinder, kleppen of zuiger die lekte, is er al een compressie meting gedaan?
En ben je al bij @jos_br geweest, heeft voldoende Diesel &A2 ervaring.
Wel eerst even melden wat er al is gedaan, want dat scheelde uurloon en overbodig meet en zoekwerk.
61,8 Km is de afstand volgens mijn ingebouwde Navigation Plus enkele reis.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- DED@2
- Audi A2 clublid
Goedemorgen,
Hoeveel km heeft de a2 gelopen ? Wat vaak het geval is, heb ik me laten vertellen, is dat rond de 250.000- 300.000km de rubbertjes die de verstuivers afklemmen versleten zijn. Lees, door de jaren heen van koud naar warm en omgekeerd, zijn ze gewoon hard geworden. Ze sluiten dus niet meer goed af. Overdreven kan je zeggen dat er dus via de verstuivers lucht aangezogen kan worden en mn bij een koude start is dat ongewenst.
Zoals @spits al aangaf moeten deze dan vervangen worden. Materiaalkosten laag revisie setje is Max 15€ ps maar arbeids intensief en dus duurder.
Velen van ons hebben hier al mee te maken gehad. Of krijgen hier vanzelf mee te maken. Ik zou dat eerst doen en dan verder (onder-) zoeken als dit niet leidt tot een oplossing.
Houdt ons op de hoogte
Hoeveel km heeft de a2 gelopen ? Wat vaak het geval is, heb ik me laten vertellen, is dat rond de 250.000- 300.000km de rubbertjes die de verstuivers afklemmen versleten zijn. Lees, door de jaren heen van koud naar warm en omgekeerd, zijn ze gewoon hard geworden. Ze sluiten dus niet meer goed af. Overdreven kan je zeggen dat er dus via de verstuivers lucht aangezogen kan worden en mn bij een koude start is dat ongewenst.
Zoals @spits al aangaf moeten deze dan vervangen worden. Materiaalkosten laag revisie setje is Max 15€ ps maar arbeids intensief en dus duurder.
Velen van ons hebben hier al mee te maken gehad. Of krijgen hier vanzelf mee te maken. Ik zou dat eerst doen en dan verder (onder-) zoeken als dit niet leidt tot een oplossing.
Houdt ons op de hoogte

- Spits
Thanx Peter!Phlime schreef: ↑28 dec 2019, 13:19Heb je de kabelboom naar de verstuivers al vervangen? Deze zit onder de kleppendeksel, ligt in de olie. Ik heb hetzelfde euvel gehad. Na wisselen van deze kabelboom geen problemen meer gehad. Is nu al een jaartje of 3 geleden. Besteld bij de dealer, kostte een paar tientjes, vervangen is goed te doen.
Hier nog 1 met dezelfde symptomen, ook kabelboom:
https://www.a2oc.net/community/index.ph ... ost-379211
Wel vervelend Anet dat dit het probleem niet heeft opgelost voor jou. Je weet ook zeker dat montage correct is uitgevoerd door de garage? De stekkers van de kabelboom zijn nogal wiebelig en kunnen uit voorzorg beter nog iets "geknepen" worden voor montage.