Groot onderhoud!!!

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

14 nov 2009, 20:47 0 x

Beste A2-fans,

Vandaag heeft mn A2 groot onderhoud gehad;

Nieuwe distributie :s hock:
Nieuwe waterpomp
Nieuwe koppakking (gooide koelvloeistof eruit, bouwde teveel druk op) :(
Nieuwe schokbrekers achter (t leek wel n amerikaan, zo deinde ie! :lol: )

Verder n grote beurt met vloeistoffen & filters.

Tsja, echt n grote operatie & n aderlating :s hock: ! Maar de A2 staat er weer goed bij & das belangrijk :D !

Volgende onderhoud over 15000km, gelukkig dan n kleine beurt!

Maar weten jullie met wat voor interval de distributie vervangen moet worden :?: ?

Groetjes, Joris
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 nov 2009, 14:11 0 x

Hallo,

Voor de vervanging van de distributieriem staat geen vestgestelde aantal kilometers bij de A2. Wel is het verstandig om na een periode van 5 jaar c.q. zo'n 120 km deze toch te vervangen aangezien er natuurlijk wel slijtage optreedt o.a. ook aan de geleide- en spanrol.

Theo
Peter

16 nov 2009, 10:43 0 x

We zijn wel benieuwd naar het kostenplaatje :) Het is voor andere forummers handig om als referentie te gebruiken, de prijzen willen namelijk nogal eens uiteenlopen.
joris1980

16 nov 2009, 20:06 0 x

Ja, kostenplaatje, zeg maar gerust kostenPLAAT :s hock: !

Viavia heb ik contact met een monteur van Audi, die t onderhoud doet.

Totaal ben ik €1500 kwijt :cry: . Dit is met originele onderdelen :) .
(dus grote beurt, koppakking, distributie ed, waterpomp, schokbrekers achter).

Dus de A2 is voorlopig helemaal bij :D

Kheb geen idee wat ik kwijt zou zijn bij de dealer, iemand enig idee?

Groetjes, Joris
audi_a2

17 nov 2009, 00:04 0 x

Nou, dat valt het mee zo'n flinke ingreep......vooral die koppakking vervangen is niet alleen vervangen van pakking maar ook de kop moet eruit en daarna moet de kop meestal gevlakt.
Daar is de monteur zeker twee dagen zoet mee....eenmal de kop eraf gehaald moet preventie de distributie plus de spanrollen gelijk vervangen. Daarnaast olie verversen en koelvloeistof vervangen......het is een totaal-pakket.
Tuurlijk is het niet fijn voor je portemonee :(

Ik vraag me af wat er mis is gegaan met de motorblok en wat is kilometerstand?????
Heeft de pakking het begeven of lekt er iets?
Peter

17 nov 2009, 09:27 0 x

Heeft de lekke koppakking misschien iets met het chippen te maken ? Flinke kostenpost trouwens, daar heb je bijna een ruilmotor voor :)
joris1980

17 nov 2009, 23:49 0 x

Hij is pas ruim n maand geleden gechipt & kheb de A2 nu zo'n 2 mndn.
Vanaf t begin rustig gereden ivm met t koelvloeistofprobleem :? .

Alleen de koppakking is vervangen, de monteur zei dat dit een bekend probleem is bijd 1,4tdi. Over de kop vlakken heeft ie t niet gehad :?: . Hij kende wel A2 tdi's die zonder koeling reden (waterpomp stuk) en de motor geeft zo weinig warmte dat t geen probleem was :s hock: .

Het is een audi-monteur, heeft er volgensmij wel verstand van.

Hij heeft t allemaal op n zaterdag gedaan, ind ochtend :o Om 14u hadk de A2 terug :)

Groetjes, Joris
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

18 nov 2009, 12:51 0 x

Hallo Joris,

Ik wil je niet teleurstellen, maar als zelf monteur zijnde en in mijn leven al heel veel koppakkingen vervangen hebbende durf ik te stellen dat het vervangen van de koppakking met de distributie en waterpomp en schokbrekers op één zaterdagochtend niet mogelijk is!

Het is wel zo dat voor het demonteren van de kop de distributie los moet en je kunt dan ook goed bij de waterpomp, maar dan nog, je moet de distributie opnieuw afstellen dit neemt zowieso al de nodige tijd in beslag.

Tevens ben ik van mening dat een monteur met ervaring nooit een koppakking zal vervangen waar als oorzaak koelingsprobleem aan ten grondslag lag zonder de kop te vlakken!! Mijn ervaring hiermee is dat je kunt wachten op nieuwe koelproblemen.!

Het probleem is n.l. dat doordat er te weinig koelvloeistof in heeft gezeten (door welke oorzaak dan ook) de motor te heet geweest kan zijn, gevolg hiervan is dat de kop niet meer vlak is en dan via de koppakking koelvloeistof weglekt of in de cilinder(s) verbrand. Door alleen de koppakking te vervanging wordt in de regel de oorzaak niet weggenomen.

Theo
joris1980

18 nov 2009, 21:12 0 x

Hoi Theo,

Volgens mij is de monteur heel vroeg begonnen, khad de A2 nl vrijdagavond bij hem gebracht. Dit met het idee dat hij za-ochtend aan n koude motor kon beginnen(plan monteur).

De A2 heeft echt nieuwe distributie, grote beurt, koppakking & schokbrekers gekregen! Hij was om 14u klaar. (stel gewerkt van 7u-14u = zo'n 6,5u met pauze eraf).

Kdenk dat de kop idd niet gevlakt is, maar koelvloeistofprobleem is verholpen :s hock:
Toen de A2 t probleem had werd ie niet warmer dan 90graden, functioneerde gewoon. Alleen gooide er bij lange ritten koelvloeistof uit, echter bijna nooit onder minimum!

Groeten, Joris
Romulus

02 mar 2010, 13:11 0 x

[quote="Thck"]Voor de vervanging van de distributieriem staat geen vestgestelde aantal kilometers bij de A2. [/quote]
Dit klopt Theo, echter alleen voor de benzinemotoren. Controle na 90 dkm of 6 jaar wordt aangeraden. Voor de volledigheid, voor de diesels geldt (http://www.a2-freun.de/forum/showthread ... post816616)
[quote="Nachtaktiver"]Erfüllt dein TDi Euro 3 und ist vor ca. 9/2003 gebaut, trägt er den Motorkennbuchstaben AMF und der Zahnriemen muss alle 90.000km raus. Nach 9/2003 erfüllt er Euro 4, MKB BHC und alle 120.000km.[/quote]
Plaats reactie