Omgekeerde voorveer

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

23 mar 2020, 08:18 0 x

De Kogels?

Eerst WD 40 op de 4 moeren spuiten en schroefdraad schoon poetsen.
Dan moer los, als vlak met bout een tik geven, zodat schroefdraad niet beschadigde en dan eraf....

De hoesjes, soms kreeg je een maat te klein en ik haalde er 1 af... ging naar Brezan en kreeg de juiste.
Na poetsen oude vet weg en nieuwe smeren en hoesje erop met punt tang de verende witte rubber ring uitrekken en eromheen, of de oude metalen draad en goed aandraaien, werkte ook prima.

Maar voor je ze vervangt, kijk eerst of er spelling is, dan is nieuwe stuurkogel / fusee arm gelijk nodig.

Als je alleen de 4 kogels doet met rubbers is het voordelig zelf te doen maar......
bij vervangen draagarm + kogel of stuurkogel is uitlijnen noodzakelijk en word het flink duurder!

Dat is ook de reden dat ik bij 1 duidelijk ouder geworden ze gelijk alle 4 heb vervangen.

En als je toch liggend werk hebt... kijk even of de rubbers van de Homokineet nog goed zijn, en de bak zijde ook, bij rond draaien wiel, liefst schuin zetten en naast de nok zie je de gleuf ook en bij enige twijfel, een Rubber van €6,95 is goedkoper dan revisie setje van €19,74 van Autodoc.... en minder werk.

De manier van aandrijfas loshalen bepaalde of je moet uitlijnen of niet!
Als je alle rubbers preventief vervangt en niet op de APK vertrouwde die vaak te laat is voorkom je kosten van Stuurkogels, Fusee+ draagarm en aandrijfassen... en het uitlijnen bij nieuwe....
Met €30,- rubbers kun je weer tenminste 8~12 jaren vooruit.

Ik weet van iemand die dit moest vervangen en dat was een flinke rekening van €900 of zo!
Daar was het veel te laat voor nieuwe rubbers!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Poltergeist
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 mar 2020, 19:46 0 x

Is het mogelijk om een veerspanner te plaatsen en dan de moer op de foto losmaken? Scheelt een heleboel los halen naar mijn idee. Of is dit te makkelijk gedacht.
Screenshot_20200325-172356_Gallery.jpg
Screenshot_20200325-172356_Gallery.jpg (1.25 MiB) 4071 keer bekeken
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie

25 mar 2020, 21:27 0 x

Hier een paar linkjes hoe te demonteren,

https://workshop-manuals.com/audi/a2/ru ... il_spring/

https://workshop-manuals.com/audi/a2/ru ... ion_strut/

Hoop dat je er iets aan hebt.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

25 mar 2020, 21:41 3 x

@Poltergeist ,

De moer van de bout door de het fuseestuk (op jouw foto) heeft niks met de veerspanners te maken. Om de veerpoot uit te bouwen moet die bout eruit. Om de veerpoot uit het fuseestuk te krijgen. De veerpoot zit boven vast met een grote bout (vaak 22mm) in het toplager. Boven onder de motorkap zitten 3 boutjes om Het toplager te bevestigen aan de carosserie. Deze losdraaien als je de veerpoot uit het fuseestuk hebt gehaald. Vervolgens pak je de veerpoot ertussen uit. Aandachtspunten:
- WD40 tijdig en ruim gebruiken op de bouten en moeren.
- zorg dat je het juiste gereedschap hebt om alles los te draaien, denk ook aan de koppelstangen aan veerpootzijde.
- maak eerst alle leidingen los van de veerpoot voordat je ook maar iets los maakt. Je loopt anders de kans dat je leidingen beschadigd met alle frustraties vandien.
- bij de gedemonteerde veerpoot kan je eenvoudig de veerspanners plaatsen en de centrale moer bovenop los te maken.
- veer omdraaien en vervolgens omgekeerd weer monteren.
- de grote moer bovenop kan niet verder vast dan er draad is, draai hem niet kapot.
- Als eea lange tijd niet los is geweest, houd er dan rekening mee dat je mogelijk een toplager moet vervangen en de centrale bout door het fuseestuk onderaan de veerpoot.

Succes en laat ons weten hoe het je vergaat.

Mvg
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

25 mar 2020, 22:25 0 x

Gewoon beginnen ,geen uitvluchten meer... geeft ook niet als je er 5 uur mee bezig bent. Als het klaar is heb je dat knagende gevoel van onveiligheid niet meer en dat is👍.
Poltergeist

25 mar 2020, 22:38 0 x

Bedankt tot zo ver voor alle input. Ik leer elke dag weer iets over auto's. Ik was even vergeten dat er boven de veer ook een veerschotel zit. Dacht een snellere manier te hebben gevonden. Helaas. De moeren van de fusee en stuurkogel gaan al los. Vanmiddag getest. Stabilisator stangetje heb ik vanmiddag meerdere malen ruim ingespoten met wd40. Moet het fusee er echt helemaal af? Ik moet eerst nog een juiste dop kopen om de aandrijfas los te krijgen. Die zal niet zo moeilijk gaan aangezien er vorig jaar door de garage een nieuwe homokineet op is gezet. Moet ik hierna de boel laten uitlijnen? Dacht zelf van niet omdat alles weer op de zelfde plek terug komt. Of zie ik dat verkeerd?
DED@2
Audi A2 clublid

25 mar 2020, 22:46 0 x

In principe hoeft de de aandrijfas er niet af. Als je alleen de centrale bout eruit hebt kan je het fuseestuk naar beneden werken en de veerpoot er uit krijgen. Stuurkogel hoeft ook niet persé los. Hoewel op de grond is het fijn om het fuseestuk individueel te kunnen bewegen. Met stuurkogel gemonteerd gaat dat niet met een wiel op de grond. Al met al hoef je dan niet uit te lijnen. De puristen onder ons zullen wel adviseren uit te lijnen omdat je toch onderdelen van het onderstel los hebt gehad.
Poltergeist

25 mar 2020, 22:59 1 x

Dat is dus wat ik dacht. Alleen die bout eruit en dus de laten zakken en dan de veerpoot eruit. Dan kan ik daarna de veer omdraaien.
DED@2
Audi A2 clublid

25 mar 2020, 23:00 0 x

Yep 👍👊
Poltergeist

25 mar 2020, 23:10 1 x

Nu maar afwachten of het fussee er makkelijk uit gaat. Wellicht slim om stabilisator stangetje, stuurkogel en draagarm wel los te halen. Heb ik in ieder geval meer speling. Fusseekogel hoes wil ik toch vervangen aangezien deze al echt op is. Gelijk een streepje zetten op het fussee een de veerpoot zodat fussee weer precies hetzelfde terug gemonteerd wordt. Scheelt wellicht uitlijnen.
Plaats reactie