Nieuwe A2 met problemen
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 21:10
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hallo. Ik ben Thijs, kom uit Amsterdam en dit is mijn eerste Audi. A2 1.4 75pk uit 2001 met 229k op de teller. Ik maak veel kilometers. Hij rijdt heerlijk.
Ik heb hem nu een week, en heb al 900 km gereden.
Ik heb hem bij een garagebedrijf gekocht en loop toch wel tegen wat problemen aan.
Toen ik hem kocht heb ik een nieuwe distributie set laten monteren, en nieuwe remschijven. Plus een nieuwe APK.
Hij gebruikt vrij veel olie. Ik heb er al een liter bij moeten doen. En er gaan af en toe allerlei waarschuwingslampjes branden. Dit is vandaag voor de derde keer gebeurt. EPC, stuurbekrachtiging en abs. Ze gaan branden als ik op de snelweg gas terug neem.
Zie foto. Als ik hem opnieuw start is alles weer uit.
Verder komt hij niet op temperatuur. Niet meer dan 80 graden. De temperatuursensor is al vervangen, morgen gaat de garage kijken of er een nieuwe thermostaat in moet. Ze zeggen dat er waarschijnlijk niks mee mis is. Ik ben bang dat ik een kat in de zak heb gekocht. Ik heb geen garantie.
Ik heb hem nu een week, en heb al 900 km gereden.
Ik heb hem bij een garagebedrijf gekocht en loop toch wel tegen wat problemen aan.
Toen ik hem kocht heb ik een nieuwe distributie set laten monteren, en nieuwe remschijven. Plus een nieuwe APK.
Hij gebruikt vrij veel olie. Ik heb er al een liter bij moeten doen. En er gaan af en toe allerlei waarschuwingslampjes branden. Dit is vandaag voor de derde keer gebeurt. EPC, stuurbekrachtiging en abs. Ze gaan branden als ik op de snelweg gas terug neem.
Zie foto. Als ik hem opnieuw start is alles weer uit.
Verder komt hij niet op temperatuur. Niet meer dan 80 graden. De temperatuursensor is al vervangen, morgen gaat de garage kijken of er een nieuwe thermostaat in moet. Ze zeggen dat er waarschijnlijk niks mee mis is. Ik ben bang dat ik een kat in de zak heb gekocht. Ik heb geen garantie.
- Bijlagen
-
- De waarschuwingslampjes
- 20200515_142656.jpg (1.89 MiB) 3969 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Thijs Hammond op 15 mei 2020, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
- bjmeengs
- Audi A2 clublid
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 28 mei 2016, 14:18
- Locatie: Hof van Twente
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dag Thijs. Allereerst gefeliciteerd met je A2. Geen paniek. Lijkt soms erger dan het is.
Ik zou hem laten uitlezen en kijk welke storing hij aangeeft. Kijk uit dat je niet van alles gaat vervangen.
De mijne heeft ook zo’n storing gegeven en toen was het een sensor.
Is vervangen en toen was het over.
Advies: eerst uitlezen
Succes.
Ik zou hem laten uitlezen en kijk welke storing hij aangeeft. Kijk uit dat je niet van alles gaat vervangen.
De mijne heeft ook zo’n storing gegeven en toen was het een sensor.
Is vervangen en toen was het over.
Advies: eerst uitlezen
Succes.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 21:10
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ga ik doen. Dank je wel
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Hoe is de accu?
Een oude accu kan deze alle lampjes ook veroorzaken dus laat die ook even testen.
Dit oude accu is bekend A2 probleempje, en voorkomt onnodig vervangen wat vele garages doen,
die lezen uit en vervangen want ze geloven een computer.
Ik heb wel vaker een auto gekocht voor de sloop, mankeerde van alles dus weg ermee....
Nieuwe accu en de lijst werd gelijk flink korter en goedkoper....
Een oude accu kan deze alle lampjes ook veroorzaken dus laat die ook even testen.
Dit oude accu is bekend A2 probleempje, en voorkomt onnodig vervangen wat vele garages doen,
die lezen uit en vervangen want ze geloven een computer.
Ik heb wel vaker een auto gekocht voor de sloop, mankeerde van alles dus weg ermee....
Nieuwe accu en de lijst werd gelijk flink korter en goedkoper....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 21:10
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De accu lijkt op het eerste gezicht splinternieuw te zijn. Ik zal eens kijken of dat ook zo is. Misschien kan ik ergens een datum vinden op de accu.
Bedankt voor de tip.
Bedankt voor de tip.
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Een originele Varta heeft af fabriek een datum in de + pool, bovenop, maand + jaar.
En met poetsen is die van mijn uit 2002 ook weer als nieuw buiten!
Maar als je de accu vast draai zonder polen iets op te schuren met papier of harde borstel is
slecht contact ook een mogelijkheid.
Als de spanning onder de 12,4 volt komt bij stilstand motor zijn dit soort Disco Storingen van alles tegelijk mogelijk, contact uit, en weer en opgelost is een bekende .
En met poetsen is die van mijn uit 2002 ook weer als nieuw buiten!
Maar als je de accu vast draai zonder polen iets op te schuren met papier of harde borstel is
slecht contact ook een mogelijkheid.
Als de spanning onder de 12,4 volt komt bij stilstand motor zijn dit soort Disco Storingen van alles tegelijk mogelijk, contact uit, en weer en opgelost is een bekende .
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Welkom op het forum, en hopelijk bederft deze valse start niet het plezier in de Audi A2.
Wat betreft olieverbruik, heb je het peil gemeten bij in gebruikname van de auto? Kan zijn dat het oliepeil al laag was op dat moment.
Het oliepeil aflezen is niet zo eenvoudig bij de A2, belangrijk is dat je meerdere peilt en tussentijds de peilstok goed schoonmaakt.
Ik peil zelf altijd bij koude motor en doe er dan maximaal een halve liter bij, en peil een dag later nog een keer ter controle.
Wat betreft de temperatuur, doet de kachel in de A2 het wel goed (dat wil zeggen dat hij na de koude start snel warme lucht blaast)?
Wat betreft het branden van de controlelampjes op het dashboard, doen de remlichten het?
Een onwillige remlichtschakelaar kan ook vreemde storingen veroorzaken.
Verder wat de andere forumleden zeggen, eerst uitlezen voor het stellen van de diagnose.
Succes met de reparatie.
Wat betreft olieverbruik, heb je het peil gemeten bij in gebruikname van de auto? Kan zijn dat het oliepeil al laag was op dat moment.
Het oliepeil aflezen is niet zo eenvoudig bij de A2, belangrijk is dat je meerdere peilt en tussentijds de peilstok goed schoonmaakt.
Ik peil zelf altijd bij koude motor en doe er dan maximaal een halve liter bij, en peil een dag later nog een keer ter controle.
Wat betreft de temperatuur, doet de kachel in de A2 het wel goed (dat wil zeggen dat hij na de koude start snel warme lucht blaast)?
Wat betreft het branden van de controlelampjes op het dashboard, doen de remlichten het?
Een onwillige remlichtschakelaar kan ook vreemde storingen veroorzaken.
Verder wat de andere forumleden zeggen, eerst uitlezen voor het stellen van de diagnose.
Succes met de reparatie.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 21:10
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja ik heb olie afgelezen met koude motor en een halve liter bijgevuld. Hij was halfvol toen ik thuiskwam na het ophalen van de auto. Het was een lange rit(bijna 200 km), oliepeil was in het midden van het min/max bereik van de peilstok. De volgende dag (na weer een hele lange rit) toen ik weer controleerde heb ik weer een halve liter bijgevuld. Het oliepeil was toen onder het minimum niveau op de peilstok. Het olielampje brandde nog niet.
Ik heb een tweede peilstok onder de motorkap, die erg goed is uit te lezen. Ik denk dat het een gemodificeerde motor is. Daar ben ik erg blij mee. De originele peilstok aan de voorkantmist de tip en geeft altijd een veel te hoog oliepeil aan. Onbruikbaar. Het zou betekenen dat hij waarschijnlijk veel meer dan een liter olie gebruikt op 1000 km. Dat is wel jammer. Ik zal het oliepeil zeer goed in de gaten houden. Vandaag ga ik met behulp van mijn handige neef in Almelo de olie verversen. Ik heb 5W30 ingeslagen. Olie verversen door de garage vind ik belachelijk duur. Profile rekent er 149 euro voor. Alleen olie en een nieuw filter. Kwik fit is iets goedkoper, maar 120 euro vind ik nog steeds een hoop geld. De olie kost 35 euro voor vijf liter. Prima synthetische olie. Mijn neef heeft een slangetje en een pompje, ik ga proberen of ik daarmee de olie er uit kan krijgen via het gat van de peilstok.
Ik zal kijken of de remlichten branden vandaag.
De garage vroeg inderdaad ook of de kachel warm werd mij koude motor. Hij wordt vrij snel warm, dat is prima volgens mij. De temperatuur loopt snel op naar 90 graden bij het wegrijden met koude motor, daarna gaat hij terug naar zeventig en kruip langzaam op naar tachtig graden. Daar komt hij niet boven. Er zat allemaal wit spul in de olievuldop aan de voorkant. Niet aan de peilstokken gelukkig. Het zou van een te koude motor kunnen komen heb ik ergens gelezen. Ik vul bij via de dop bovenop de motor. Daar zit ook geen wit spul. De koelvloeistof blijft op peil en is schoon
Ik heb een tweede peilstok onder de motorkap, die erg goed is uit te lezen. Ik denk dat het een gemodificeerde motor is. Daar ben ik erg blij mee. De originele peilstok aan de voorkantmist de tip en geeft altijd een veel te hoog oliepeil aan. Onbruikbaar. Het zou betekenen dat hij waarschijnlijk veel meer dan een liter olie gebruikt op 1000 km. Dat is wel jammer. Ik zal het oliepeil zeer goed in de gaten houden. Vandaag ga ik met behulp van mijn handige neef in Almelo de olie verversen. Ik heb 5W30 ingeslagen. Olie verversen door de garage vind ik belachelijk duur. Profile rekent er 149 euro voor. Alleen olie en een nieuw filter. Kwik fit is iets goedkoper, maar 120 euro vind ik nog steeds een hoop geld. De olie kost 35 euro voor vijf liter. Prima synthetische olie. Mijn neef heeft een slangetje en een pompje, ik ga proberen of ik daarmee de olie er uit kan krijgen via het gat van de peilstok.
Ik zal kijken of de remlichten branden vandaag.
De garage vroeg inderdaad ook of de kachel warm werd mij koude motor. Hij wordt vrij snel warm, dat is prima volgens mij. De temperatuur loopt snel op naar 90 graden bij het wegrijden met koude motor, daarna gaat hij terug naar zeventig en kruip langzaam op naar tachtig graden. Daar komt hij niet boven. Er zat allemaal wit spul in de olievuldop aan de voorkant. Niet aan de peilstokken gelukkig. Het zou van een te koude motor kunnen komen heb ik ergens gelezen. Ik vul bij via de dop bovenop de motor. Daar zit ook geen wit spul. De koelvloeistof blijft op peil en is schoon
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dank voor de uitgebreide reactie.
Weet je de voorgeschiedenis van de auto? Is de olie nog ververst voor aflevering van de auto?
Ik krijg uit het verhaal de indruk dat er veel korte ritten zijn gemaakt met de auto in combinatie met een slecht werkende thermostaat.
zou inderdaad een verklaring kunnen zijn voor de witte aanslag aan de olievuldop.
Waarschijnlijk is hierdoor ook veel condensvocht in de olie ontstaan.
Kan dus zijn dat je met de eerste langere ritten dit vocht uit de olie hebt verdampt.
Ik begrijp uit het verhaal dat je niet teruggaat naar de garage?
Als je zelf dingen aan de auto gaat doen, wordt het lastiger overleggen met de garage.
Zou eerst de garage de gelegenheid geven om het probleem op te lossen.
Weet je de voorgeschiedenis van de auto? Is de olie nog ververst voor aflevering van de auto?
Ik krijg uit het verhaal de indruk dat er veel korte ritten zijn gemaakt met de auto in combinatie met een slecht werkende thermostaat.
zou inderdaad een verklaring kunnen zijn voor de witte aanslag aan de olievuldop.
Waarschijnlijk is hierdoor ook veel condensvocht in de olie ontstaan.
Kan dus zijn dat je met de eerste langere ritten dit vocht uit de olie hebt verdampt.
Ik begrijp uit het verhaal dat je niet teruggaat naar de garage?
Als je zelf dingen aan de auto gaat doen, wordt het lastiger overleggen met de garage.
Zou eerst de garage de gelegenheid geven om het probleem op te lossen.