Afgelopen week startte ik mijn auto nadat deze meerdere uren stil had gestaan en toen begon hij opeens te piepen en brandde het tank symbool op het dashboard, ook gaf de benzinemeter aan dat de tank leeg zou zijn. Vreemd omdat ik de tank slechts een km of 120 daarvoor had volgegooid. Geen benzinevlekken of iets zichtbaar op de grond en net even gaan tanken. Na 10 liter hield de pomp er mee op omdat de tank vol zat. Tanklampje op het dashboard blijft branden en benzinemeter blijft aangeven dat deze leeg is.
Wie weet waar dit aan kan liggen en hoe complex/duur het zal zijn om het te laten verhelpen?
Alvast dank voor het meedenken!
gr Robbert
Tank leeg maar niet echt leeg
- Jur
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 01 aug 2017, 12:48
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ha Trebbor,
Dat klinkt als een kapotte sensor of dat de vlotter in de tank zijn werk niet goed doet. Wat je kunt doen is de rechterachterstoel los halen, bekleding weghalen en dan zie je een ronde dop. Die kun je met wat moeite opendraaien en dan kijk je recht de tank in. Je ziet dan een slangetje met een soort dobber (vlotter) en dan moet je even inspecteren of die er nog acceptabel uitziet. Dit onderdeel kan vast vervangen worden, maar dat heb ik nog niet eerder gedaan.
Jur
Dat klinkt als een kapotte sensor of dat de vlotter in de tank zijn werk niet goed doet. Wat je kunt doen is de rechterachterstoel los halen, bekleding weghalen en dan zie je een ronde dop. Die kun je met wat moeite opendraaien en dan kijk je recht de tank in. Je ziet dan een slangetje met een soort dobber (vlotter) en dan moet je even inspecteren of die er nog acceptabel uitziet. Dit onderdeel kan vast vervangen worden, maar dat heb ik nog niet eerder gedaan.
Jur
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Onder de vloermat (die onder de achterstoelen ligt) zit eerst een grote ronde plastic deksel die je simpel omhoog wipt. De grote ring waarmee de "pomp en vlotter"-unit in de tank worden gehouden, kan goed vast zitten. Met houtje (of stompe schroevendraaier) en hamer kun je de eerst graden draaiing maken...
En mocht je de pomp en vlotter willen vervangen, ik heb die liggen... Voor "weinig" neem ik hem 13/10 voor je mee naar Hilversum.
En mocht je de pomp en vlotter willen vervangen, ik heb die liggen... Voor "weinig" neem ik hem 13/10 voor je mee naar Hilversum.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zou het ook nog een draadbreuk en/of een losgeschoten stekkertje kunnen zijn?
- trebbor77
- Audi A2 clublid
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 20 sep 2017, 14:25
- Locatie: Barneveld
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Bedankt voor de reacties! Hopelijk wil/kan iemand er naar kijken naar de sleutel meeting. @Peter_Maathuis maak graag gebruik van je aanbod als het nodig is. Stuur je zo wel even een pb.
- Alta Plana
- Audi A2 clublid
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 02 jun 2019, 21:00
- Locatie: Zaltbommel
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik geloof dat de pomp ook een 'kwartslag' verkeerd kan zitten, en dat daardoor de vlotter een andere waarde afleest. Althans: dit is wat ons was verteld toen wij dit probleem hadden nadat de pomp was vervangen. Ikzelf heb twee linker handen en besteed dit soort dingen uit.