Mijn A2 1.2 tdi heeft sinds kort soms startproblemen. Meestal gaat het starten probleemloos maar een enkele keer begint de startmotor niet te draaien. Na meerdere / vele startpogingen gaat de startmotor alsnog zijn werk doen en gaat de motor dirct normaal draaien.
In de garage is een en ander doorgemeten maar er zijn geen foutmeldingen.
De accu is recent vernieuwd en de startmotor gereviseerd.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Haperende startmotor
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Welkom op het forum!
Ik ben geen 1.2 expert, maar dit best aan de automaat kunnen liggen. Als je zelf niet kunt uitlezen zul je er waarschijnlijk toch niet onderuit komen om hem naar een expert te laten brengen (dus niet de dorpsgarage!).
Ik ben geen 1.2 expert, maar dit best aan de automaat kunnen liggen. Als je zelf niet kunt uitlezen zul je er waarschijnlijk toch niet onderuit komen om hem naar een expert te laten brengen (dus niet de dorpsgarage!).
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ook welkom geheten.
De 3L techniek kan niet door elke garage onderhouden worden, alhoewel ik vermoed dat dit probleem specifiek niet aan de 3L is gerelateerd. De beste plek voor een gedegen onderzoek en dito oplossing is de A2 Dokter in Waalwijk. Misschien moet je voor een afspraak even geduld hebben, maar absoluut meer dan de moeite waard.
Succes en een voorstelronde wordt erg op prijs gesteld (zoals ook in de registratiemail verzocht).
De 3L techniek kan niet door elke garage onderhouden worden, alhoewel ik vermoed dat dit probleem specifiek niet aan de 3L is gerelateerd. De beste plek voor een gedegen onderzoek en dito oplossing is de A2 Dokter in Waalwijk. Misschien moet je voor een afspraak even geduld hebben, maar absoluut meer dan de moeite waard.
Succes en een voorstelronde wordt erg op prijs gesteld (zoals ook in de registratiemail verzocht).
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Een automaat heeft altijd een schakelaartje aan de keuzehendel om starten uitsluitend mogelijk te maken in P of N.
Rommel eens een beetje met de pook als de startmotor niets doet...
Rommel eens een beetje met de pook als de startmotor niets doet...
Laten we allereerst vaststellen dat je met de A2 in de 3L uitvoering een klasse apart hebt.
Een van de veel voorkomende problemen is: starten.
Los van de gegeven suggesties, heb je jezelf al afgevraagd of het niet het gevolg kan zijn van de bekende 3L problemen?
Denk aan de gangsteller, koppelingscylinder, hydroliek.
Zoals wellicht bekend heeft de 3L regelmatig een "basisinstelling"'nodig, waardoor bepaalde sensoren en dergelijke even gereset worden.
Vaak is dat vergeten of weggelaten onderhoud, met als gevolg dat vitale onderdelen harden dan normaal kunnen slijten.
Staan dat sensoren niet correct meer, heeft dat vaak tot gevolg dat de auto niet meer start.
Ben je daarmee bekend?
Tip: kijk eens op het bevriende forum, wat gespecialiseerd is in de 3L uitvoering van de VW Lupo en Audi A2.
https://www.3lvrienden.nl/
Een van de veel voorkomende problemen is: starten.
Los van de gegeven suggesties, heb je jezelf al afgevraagd of het niet het gevolg kan zijn van de bekende 3L problemen?
Denk aan de gangsteller, koppelingscylinder, hydroliek.
Zoals wellicht bekend heeft de 3L regelmatig een "basisinstelling"'nodig, waardoor bepaalde sensoren en dergelijke even gereset worden.
Vaak is dat vergeten of weggelaten onderhoud, met als gevolg dat vitale onderdelen harden dan normaal kunnen slijten.
Staan dat sensoren niet correct meer, heeft dat vaak tot gevolg dat de auto niet meer start.
Ben je daarmee bekend?
Tip: kijk eens op het bevriende forum, wat gespecialiseerd is in de 3L uitvoering van de VW Lupo en Audi A2.
https://www.3lvrienden.nl/
- SK-525-S
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 05 mei 2018, 12:20
- Locatie: Hollands Kroon
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Bedankt voor jullie vlotte reacties. Ik ga er mee aan de gang. Maar gelukkig al ruim een week geen startproblemen meer gehad.
Ik zal me in een afzonderlijk bericht alsnog voorstellen. In de welkomstmail van 5-5-2018 stond overigens niets over een voorstelverzoek.
Groeten van Rob.
Ik zal me in een afzonderlijk bericht alsnog voorstellen. In de welkomstmail van 5-5-2018 stond overigens niets over een voorstelverzoek.
Groeten van Rob.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Klopt, deze is later geïntroduceerd

Ik zou advies van @Johan 3L volgen en met name de basisinstellingen (laten) doorlopen. Die zijn voor een 3L van belang.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16