Is dit olie verbruik normaal?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Ineket
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 aug 2021, 12:28 0 x

Ik start effe met een inleidend verhaaltje.

Begin jullie van werk naar huis, piep, olie lampje brand laag olie peil. Rustig aan naar huis gereden en direct olie bijgevuld. Twee geleden een rit van Ruurlo naar Barendrecht op de planning dus je peil gecontroleerd, was drie kwart dus goed.
Gisteren rit Ruurlo Den Haag. En ben op de terug weg net voorbij duiven, piep, lampje olie peil laag. Direct gestopt bij benzinepomp end de olie bijgevuld. Heb standaard een litertje achterin de auto.

Dit kan toch niet normaal zijn? Al hoor ik verhalen dat oudere audi's hier bekend om staan.

Kan het met rijden op de snelweg te maken hebben? Als je 130 mag dan rij ik dat ook.

Kan ik er zelf iets aan doen of wordt het een ritje Waalwijk?
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

18 aug 2021, 12:37 0 x

Je heb ook het oliepeil gecontroleerd met de peilstok? Hoeveel liter olie heb je na hoeveel km bijgevuld?
Laatst gewijzigd door Peter_Audi_A2 op 18 aug 2021, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ineket

18 aug 2021, 12:40 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
18 aug 2021, 12:37
Je heb ook het oliepeil gecontroleerd met de pijlstok? Hoeveel liter olie heb na hoeveel km bijgevuld?
Hlje bedoelt voor het bijvullen toen ie aangaf laag oliepeil?

Gisteren niet maar in juli wel en toen was het ook erg laag.
Maar wat een onding vind ik die peilstok.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

18 aug 2021, 12:44 0 x

Je bent niet de enige die dat vind ... ;)

Ik durf zelf niet blind op het lampje in het dashboard te vertrouwen en gebruik eigenlijk altijd de peilstok als controle.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

18 aug 2021, 14:14 0 x

Bij lampje ½ liter erbij gedaan....
Maar als je klep dicht doet moet deze reset geven op ingebouwde schakelaar...

Teveel olie is ook fout, en erg dure slippende koppeling dus lees hier hoe je olie moet controleren.

Stok eruit, 5 minuten wachten en dan erin en kijken, te snel is foute waarde en olie moet bij stilstaande motor ook langzaam terug stromen...

De vul buis kan de onderkant peilbuis vol gooien en na vullen eerst even wachten.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 aug 2021, 22:22 0 x

Je hebt een laag oliepeil en vult wat bij. Je rijdt Barendrecht v.v 350 km, je rijdt Den Haag v.v. 350 km en wellicht nog wat km's en bent verbaasd dat het lampje weer aangaat.

Maar de vraag hoeveel je bijvulde, heb je nog niet beantwoord! Hoe verwacht je een mening over olieverbruik te krijgen zonder te vertellen hoeveel je bijvult en hoeveel km je reed tussen het bijvullen?

Een halve liter (mijn schatting) bijvullen over 750 km (mijn schatting) is 1 liter op 1500 km. Dat is niet echt laag, maar ook niet zo hoog dat je er wat aan moet (laten) doen.

Als je meestal korte ritjes maakt, kan de olie verdund raken met water (condens) - dan is je peil goed, maar je meet olie+water. Als je dan een uurtje 130 km/u gaat blazen, verdampt het water (en dat is prima), maar zakt het peil wat sneller omdat je nu alleen nog olie meet.
TJT

18 aug 2021, 22:30 0 x

In de A2 gaat 3,5 liter olie.
Mocht het peil te laag zijn, dan is het gebruikelijk om er een halve liter olie bij te doen en nogmaals te peilen. Indien nog te laag, wederom aanvullen met nog een halve liter. Een halve tot een hele liter olie bijvullen valt binnen de marge. Wordt het meer, dan is er iets niet goed.
Uit ervaring weet ik dat bij veel gebruik en lange ritten het gebruikelijk kan worden dat je iedere 5000 km (ongeveer) een halve tot een hele liter olie bij moet vullen. Om die intervallen nog wat op te rekken zou je een iets dikkere olie kunnen gebruiken.
Normaal gaat er 5W30 olie in, maar 5W40 is dan net iets beter. Dit is ook wat Audi zelf tegenwoordig adviseert voor deze oudere benzinemotoren.
Ineket

19 aug 2021, 18:18 0 x

Peter_Maathuis schreef:
18 aug 2021, 22:22
Je hebt een laag oliepeil en vult wat bij. Je rijdt Barendrecht v.v 350 km, je rijdt Den Haag v.v. 350 km en wellicht nog wat km's en bent verbaasd dat het lampje weer aangaat.

Maar de vraag hoeveel je bijvulde, heb je nog niet beantwoord! Hoe verwacht je een mening over olieverbruik te krijgen zonder te vertellen hoeveel je bijvult en hoeveel km je reed tussen het bijvullen?

Een halve liter (mijn schatting) bijvullen over 750 km (mijn schatting) is 1 liter op 1500 km. Dat is niet echt laag, maar ook niet zo hoog dat je er wat aan moet (laten) doen.

Als je meestal korte ritjes maakt, kan de olie verdund raken met water (condens) - dan is je peil goed, maar je meet olie+water. Als je dan een uurtje 130 km/u gaat blazen, verdampt het water (en dat is prima), maar zakt het peil wat sneller omdat je nu alleen nog olie meet.
Ik had er een liter bij ingedaan.
Mijn ritjes zijn meestal tussen de 20-25 km per rit
Ineket

19 aug 2021, 18:20 1 x

TJT schreef:
18 aug 2021, 22:30
In de A2 gaat 3,5 liter olie.
Mocht het peil te laag zijn, dan is het gebruikelijk om er een halve liter olie bij te doen en nogmaals te peilen. Indien nog te laag, wederom aanvullen met nog een halve liter. Een halve tot een hele liter olie bijvullen valt binnen de marge. Wordt het meer, dan is er iets niet goed.
Uit ervaring weet ik dat bij veel gebruik en lange ritten het gebruikelijk kan worden dat je iedere 5000 km (ongeveer) een halve tot een hele liter olie bij moet vullen. Om die intervallen nog wat op te rekken zou je een iets dikkere olie kunnen gebruiken.
Normaal gaat er 5W30 olie in, maar 5W40 is dan net iets beter. Dit is ook wat Audi zelf tegenwoordig adviseert voor deze oudere benzinemotoren.
Bedankt.
Gebruik ook 5w40.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 aug 2021, 19:01 1 x

Een liter 5w40 op 750 km vind ik wel zorgwekkend.
Plaats reactie