
Geluid bij wegrijden
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 11:26
- Locatie: Dordrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hallo, bedankt voor uw antwoord, nee bij een drempel hoor ik het niet, althans niet dat geluid, hoor soms links wel een geluid alsof de veer tegen carosserie tikt, maar dat is als je dan iets te hard over de drempel gaat maar dat is een heel ander geluid. Ik heb laatst de stabilisator stang laten vervangen maar dat was het ook niet helaas, ik dacht ook aan de motorsteun maar volgens mij is dat wel nagekeken toen ook... 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Storing zoeken is vaak een kwestie van lijstjes afstrepen.
Als de stabilisatorstang en motorsteunen goed zijn wordt het onderzoeken van de koppeling.
Komt de koppeling goed vrij (lees geen gekraak bij het inschakelen van de versnelling bij stilstand).
Geen geluid bij draaiende motor met versnellingsbak in vrij en de koppeling los?
Verschil in geluid als je de koppeling intrapt?
Koppeling is niet A2 specifiek, wellicht komt het probleem bij andere VAG auto's met dezelfde motor ook voor.
Je zou eens op andere fora kunnen kijken.
Hoeveel km heeft de A2 gereden?
https://carrec-technocenter.nl/versnell ... problemen/
Als de stabilisatorstang en motorsteunen goed zijn wordt het onderzoeken van de koppeling.
Komt de koppeling goed vrij (lees geen gekraak bij het inschakelen van de versnelling bij stilstand).
Geen geluid bij draaiende motor met versnellingsbak in vrij en de koppeling los?
Verschil in geluid als je de koppeling intrapt?
Koppeling is niet A2 specifiek, wellicht komt het probleem bij andere VAG auto's met dezelfde motor ook voor.
Je zou eens op andere fora kunnen kijken.
Hoeveel km heeft de A2 gereden?
https://carrec-technocenter.nl/versnell ... problemen/
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 11:26
- Locatie: Dordrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nee totaal geen geluid !
Is puur als de auto een schok krijgt door het koppelen (grof gezegd) , dan merk je het, en vooral dus bij koude motor en in zijn eerste/tweede versnelling want dan kan je ook goed die "schok" extra maken ... dat was voorheen echt niet het geval dat je toen geluid hoorde...
Is puur als de auto een schok krijgt door het koppelen (grof gezegd) , dan merk je het, en vooral dus bij koude motor en in zijn eerste/tweede versnelling want dan kan je ook goed die "schok" extra maken ... dat was voorheen echt niet het geval dat je toen geluid hoorde...
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 11:26
- Locatie: Dordrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het geluid komt puur door de schok van het schakelen , en als je die schok extra maakt wat je normaal niet doet natuurlijk hoor je het heel goed, maar heeft niks met koppelen te maken, het geluid komt door de schok...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Quote uit de geplaatste link:
KOPPELING SLIPT OF HAPT MAAR IS NIET VERSLETEN.
Ook bij jonge(re) auto’s komen we problemen met de koppeling tegen. Een nog niet versleten koppeling kan gaan slippen of ongelijkmatig aangrijpen als de plaat vet geworden is. Achter de koppeling (en het vliegwiel) zit de krukaskeerring, die de motorolie in de motor tegen houdt. Zo’n zelfde keerring zit voor de koppeling in de versnellingsbak, de prise-as keerring die de olie in de bak tegen houdt. Als deze keerring gaat lekken, komt de olie op de prise-as en uiteindelijk de koppeling terecht.
Deze koppelingsplaat is verzadigd met olie en gaan slippen.
Door de smerende werking van de olie, gaat de koppeling slippen en kan dan zelfs verbranden. Recent zien we dit probleem veel bij modellen van Hyundai en Kia. Het vervelende van de constructie van die specifieke versnellingsbakken is bovendien dat de prise-as keerring niet van buitenaf in de bak gemonteerd is, zoals bij de meeste versnellingsbakken. Deze keerring zit van binnenuit in het bakhuis gemonteerd. Behalve het vervangen van de koppelingset zal dus de versnellingsbak uit elkaar moeten om de keerring te vervangen.
Lees ik het goed dat je ook een schok voelt tijdens het laten komen van de koppeling (alsof hij eerst niet lijkt te pakken)?
KOPPELING SLIPT OF HAPT MAAR IS NIET VERSLETEN.
Ook bij jonge(re) auto’s komen we problemen met de koppeling tegen. Een nog niet versleten koppeling kan gaan slippen of ongelijkmatig aangrijpen als de plaat vet geworden is. Achter de koppeling (en het vliegwiel) zit de krukaskeerring, die de motorolie in de motor tegen houdt. Zo’n zelfde keerring zit voor de koppeling in de versnellingsbak, de prise-as keerring die de olie in de bak tegen houdt. Als deze keerring gaat lekken, komt de olie op de prise-as en uiteindelijk de koppeling terecht.
Deze koppelingsplaat is verzadigd met olie en gaan slippen.
Door de smerende werking van de olie, gaat de koppeling slippen en kan dan zelfs verbranden. Recent zien we dit probleem veel bij modellen van Hyundai en Kia. Het vervelende van de constructie van die specifieke versnellingsbakken is bovendien dat de prise-as keerring niet van buitenaf in de bak gemonteerd is, zoals bij de meeste versnellingsbakken. Deze keerring zit van binnenuit in het bakhuis gemonteerd. Behalve het vervangen van de koppelingset zal dus de versnellingsbak uit elkaar moeten om de keerring te vervangen.
Lees ik het goed dat je ook een schok voelt tijdens het laten komen van de koppeling (alsof hij eerst niet lijkt te pakken)?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Diagnose op afstand blijft lastig ...

Het schokt wel bij (koud) wegrijden, maar ook weer niet ...

Ik zou er mee naar de garage gaan, en een monteur eens een rit(je) mee laten maken.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 
