Blokkerende versnellingsbak - opgelost

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Ticcie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 jul 2023, 08:46 0 x

Dat is een aardige klus, goed duidelijk Youtube filmpje in je link!

Ik weet niet of 50cm voldoende is om je versnellingsbak onder je auto te kunnen schuiven?

Succes iig!
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

31 jul 2023, 10:34 0 x

Peter_Maathuis schreef:
30 jul 2023, 21:53
Helaas, mijn garage heeft een plat dak (met zonnepanelen erop) dus hoger dan 50cm van de vloer op assteunen gaat niet lukken. Maar ik heb zo ook al eens een uitlaat vervangen en de remleidingen op de achteras...
Ik ben nog aan het verzinnen hoe ik mijn garagekrik een beetje kan aanpassen om als "transmissiekrik" te dienen en haal er wel een (schoon)zoon bij als het te (in)spannend wordt voor één persoon :mrgreen:
Is jou garage met betonvloer of tegels?
Ik verwijderde een flink aantal en maakte Smeerkuil, vloertje waterdicht beton en metselde muurtje die ik vertinde... dat is Zand / Cement 1:1 voor waterdicht maken!
Na afloop laag teer buitenkant en nu binnenkant met tegeltjes.
De oude smeerkuilen waren ramp! Sta hoogte als je op lengte bent, kleinere of lange mensen haten deze daarom.
Mijn smeerkuil is Zitkuil en Bureau stoel met ingekort onderstel met wieltjes voor heen & weer te krijgen!

Een smeerkuil is mits op juiste diepte prima zitkuil, LPG tank op plek Benzine tank geplaatst + de leiding getrokken.
Wel de Achterdemper ook verplaatst naar zijkant naast Accu bak en zo 70 liters eronder en met vloeibare, dunnere koppakking nu Super 98 nodig of LPG....
LPG heeft 106 dus zelfs beter als Duitse 102 en 104 verkopers.
Benzine vrije voertuig gemaakt en ook de koude start ging dankzij hogere compressie bij Gas injectie prima.
De Benzine injectors gewisseld door Gas en ECU aangepast voor meer inspuiten.

Dat lukte mijn nooit op steun pootjes, dus als je geen beton plaat hebt maar tegels, maak ook een kuil erin en bij geen gebruik houten luiken erin leggen!
Ik ben ook geen Echte bouwvakker en rustig aan zal het zeker lukken.

En deze Bak? Als die ooit droog was en later is bijgevuld kan de Synchronisatie ook beschadigd zijn en hele bak wissel lijkt me slimmer!
Die ik reviseerde was na afloop tandwielen overgehouden en andere gehaald op sloperij....
Had geen ervaring + gereedschap hiervoor en was 2e Hans voordeliger dan revisie set met enkele maanden levertijd.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Peter_Maathuis
Moderator

31 jul 2023, 21:42 3 x

Ticcie schreef:
31 jul 2023, 08:46
Dat is een aardige klus, goed duidelijk Youtube filmpje in je link!

Ik weet niet of 50cm voldoende is om je versnellingsbak onder je auto te kunnen schuiven?

Succes iig!
Het Youtube filmpje is een aardige handleiding, maar het motorblok van de benzine-versie is breder dan dat van een diesel. Ik heb dus minder ruimte boven de versnellingsbak en heb de koelvloeistof afgetapt om wat slangen uit de weg te krijgen.
De auto staat op assteunen in de garage en kan gemakkelijk nog wat hoger opgekrikt worden aan de voorzijde als dat nodig zou zijn.

Na een halve dag sleutelen is zo'n beetje alles wat aan de bak zat eraf, behalve de startmotor. Die zit met twee bouten vast en de onderste bout ging er soepel uit (grotendeels met de hand te draaien), maar de bovenste komt niet los. Het uiteinde met draad is uit het motorblok, maar gaat niet door de opening in de ca 7 cm dikke rand van de versnellingsbak. Grrrrrrr. Geprobeerd met een remblokkenspreider de bout eruit te persen, maar geen schijn van kans. Hij is er nu zover uit, dat de startmotor net niet uit de opening en omhoog gedraaid kan worden. Dus misschien maar proberen de bak met startmotor en al eruit te krijgen. En anders doorslijpen, starter verwijderen en nieuwe bout kopen :mrgreen:

Ik heb overigens een tegelvloer met daaronder een kruipruimte in de garage, maar een smeerput zie ik niet zitten omdat ik alleen via de kruipruimte van de garage onder mijn huis kan komen. Een smeerput zou die doorgang een stuk lastiger maken.
Peter_Maathuis
Moderator

07 aug 2023, 21:53 5 x

Na een drukke week (niet gerelateerd aan de A2) heb ik vandaag de versnellingsbak eronderuit gehaald. Dat was nog een flinke klus (zeker voor één persoon). Met een garagekrik, een tweede ketting van de motorbrug aan de startmotorbout (dat die er niet uit wilde, kwam nu goed uit) en een dik touw om het uiteinde van de bak, heb ik hem heel voorzichtig, cm voor cm, laten zakken.
IMG-5314.jpg
IMG-5314.jpg (118.25 KiB) 703 keer bekeken
Voor de bak zie je wat metaal(!)-deeltjes liggen; die lagen onder in het bellhouse...
IMG-5312.jpg
IMG-5312.jpg (137.57 KiB) 703 keer bekeken
En dan vraag je je af waar die vandaan komen. Nou, bekijk de verende vingers linksboven maar eens... Ik vermoed dat de koppeling maar half vrijkwam omdat een deel van de veer niet meedoet.
IMG-5317.jpg
IMG-5317.jpg (192.21 KiB) 703 keer bekeken
De ronde stukjes donkerrode kunststof zijn afkomstig van de kogelpen die onderin het bellhouse zit en waar de ontkoppelhevel op rust. Dat was metaal op metaal aan het slijten en daar komt dus een nieuwe voor in de plaats.

De weigerachtige bovenste bout van de startmotor heb ik met een aantal flinke mokerslagen eruit gekregen. Er kwam nogal wat oxidatie (wit poeder) mee en het meeste daarvan is er nu uit.

De A2 was duidelijk toe aan een nieuwe koppelingsset...
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2023, 22:29 0 x

Foto komt mij bekend voor, even gezocht: viewtopic.php?f=14&t=9765

Is er een fabricage-datum te achterhalen van de oude koppelingsplaat/drukgroep?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Peter_Maathuis
Moderator

08 aug 2023, 10:00 0 x

Mijn bakcode is GRZ terwijl de optie-sticker FVT vermeldt. Ik vermoed dat tijdens de "total loss"-periode (toen de km-teller 100.000 is teruggezet) een andere bak is gemonteerd. Als de koppeling toen is vervangen, zit ie er pas 70.000 km in...

De datum op de drukgroep, die er inmiddels onderuit is, is onder de vliegroest niet leesbaar (of leesbaar te maken). Het is dus niet te achterhalen hoe oud de koppeling werkelijk is. Hij is nog niet echt versleten... De veren zijn plaatselijk licht beschadigd door iets wat erlangs geschuurd heeft.
unnamed.jpg
unnamed.jpg (241.94 KiB) 648 keer bekeken
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2023, 19:26 0 x

Wellicht dat de koppeling/drukgroep combinatie niet passend was voor de andere versnellingsbak die toen is gemonteerd.
Niet alles is zomaar uit te wisselen.

Heb dit zelf jaren geleden als (meehelpende) puber ervaren bij het vervangen van de koppeling bij een Opel Kadett C.

Na montage van de onderdelen bleek de koppeling niet vrij te komen bij het intrappen van het koppelingspedaal.
We konden op het eerste gezicht geen verschil in de onderdelen ontdekken.

Ten einde raad toch maar teruggegaan naar de garage.
Bleken we de koppeling voor een 12S motor te hebben meegekregen in plaats van voor
een 12N motor.
Het spiegedeelte van de koppelingsplaat was iets afwijkend in afmetingen (afwijkende lengte), en was daardoor niet vrij te trappen ...

De 2e keer wisselen van de koppeling ging een stuk sneller (ook het voordeel van een achterwiel aangedreven auto, er hoefde relatief weinig los).
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

08 aug 2023, 23:14 0 x

Ik heb recent de koppeling vervangen van onze AUA en herken de beperkte ruimte. Ik heb geen foto’s gemaakt maar de vingers van de drukproef hadden duidelijk slijtage opgelopen gelijk aan jouw drukproef. Alleen waren ze nog niet afgebroken. Opvallend iig. Nu de nieuwe (LuK) koppeling erin zit gaat alles weer zoals het hoort en heb je een duidelijk aangrijpingspunt en veel meer slag .
Als het goed is is de GRZ in de laatste bouwjaren icm BBY geleverd. De FVT en EYW (oid) in de eerste bouwjaren. Gezien de constructie kan ik me niet voorstellen dat onderlinge compatibiliteit het probleem kan zijn. Zeker als ik kijk naar de drukproef die je eruit hebt gehaald. Dat kan ook niet lekker functioneren. Als bij de montage geen smering is aangebracht op de priseas en geleidehuls dan zal het lager niet lekker aangrijpen op de drukgroep. Dit wordt in de tijd alleen maar erger. Mogelijk is dat de oorzaak geweest van de specifieke hoek waar de vingers zijn afgebroken?

Respect dat je het gewoon op de oprit doet, blijft een pittige klus. Zelfs met brug en baksteun enz.

Succes in ieder geval . Ik zou gewoon de koppeling monteren en de bak erachter plaatsen. Tenzij je twijfels hebt over de interne staat van de bak natuurlijk. Grtz D
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
audiJan

09 aug 2023, 22:02 0 x

Afgebroken drukvingers is heel normaal.

De slijtage komt voor vanuit het lager die steeds op die plek drukt je kan dit ook duidelijk zien aan de andere drukvingers.
Als dit gebeurt is de boel versleten.

Veelal kan deze slijtage voelen bij langzaam in drukken van je koppeling pedaal de kracht die wisselt heel iets tijdens het verder intrappen .

Wij geven zo vaak naar de klant al toe dat de koppeling er binnen kort aan zit te komen.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

10 aug 2023, 08:24 0 x

Is dit van 1 merk?
Plaat & drukgroep moeten bij elkaar horen.

Mijn Opa kiest Sachs of LUK, werken soepeler.
Je moet dit niet los maar als set in 1 doos kopen, een veel gemaakte fout bij plaatselijke leveranciers!

Dmitri.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie