Versleten remmen en schokbrekers bij APK niet opgemerkt?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gompie

22 jan 2012, 19:03 0 x

Ik wil ook nog een duit in dit zakje doen. :)
Wat betreft de schokbrekerslijtage, dit schijn je bij een A2 niet altijd
zo snel te hoeven merken. Niet uit eigen ervaring, maar die Oostenrijker
ca3sium (rijdt niet meer A2) schreef eens dat hij zijn schokbrekers had
vervangen. Hij omschreef de oude als "alleen nog luchtpompen" en had
er niets van gemerkt tijdens het rijden. Hij was niet bepaald a-technisch!
Bij zwaardere auto's is het natuurlijk een ander verhaal...
Mijn A2 had bij aanschaf net nieuwe schokbrekers (bij ong. 150.000 km)
Dat was mijn duit.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 jan 2012, 20:56 0 x

Dan toch maar even reageren, neem maar van mij aan dat zelf de grootste leek het merkt indien de schokbreker echt niets meer doet!
Een auto met echt versleten schokbrekers gedraagt zich als een dweil bij de geringste oneffenheid.
Gompie

22 jan 2012, 22:03 0 x

[quote="Thck"]neem maar van mij aan dat zelf de grootste leek het merkt indien de schokbreker echt niets meer doet! [/quote]
Dat weet ik ook, maar ik vond het zo'n opmerkelijk verhaal,
omdat ca3sium niet de eerste de beste sleutelaar is.
Thck

23 jan 2012, 11:19 0 x

Zelfs de beste monteurs (en overigens ook andere vaklieden) kunnen wel eens een beoordelingsfout maken.
j.hoeben1

23 jan 2012, 18:26 0 x

[quote="zeurpiet"]Duidelijke antwoorden hierboven. Wat een wettelijke minumum eis is is niet direct wenselijk om mee te rijden. Een remschijf heeft geem minimale dikte waarop hij afgekeurd kan worden maar ik vervang ze toch als ze gevoelsmatig te dun worden. Bij de APK moet er een set minimale eisen aangehouden worden. Er is geen sprake van een schokbreker test. Ik heb mijn Lupo 3L zelf ingevoerd en zo door de APK gekregen van de RDW. Een week later heb ik mijn achter schokbrekers vervengen. Als ik ze kantelde viel de stang zonder weerstand heen en weer. Hij lekte niet dus was wel goedgekeurd.[/quote]

Ik dacht dat het merk auto de minimale dikte van de schijven voorschrijft en daar heb je je aan te houden.

Sjors
Thck

24 jan 2012, 12:01 0 x

Klopt, fabrikanten geven aan hun dealernet wel minimale waardes aan (soms staat het zelfs op de schijf). Maar dit zijn richtlijnen waarmee de dealer werkt en zij kunnen vaststellen of vervangen noodzakelijk is. Dit is geen verplichting voor de gebruiker (lees automobilist) of wetgever.
Het zou ook ondoenlijk zijn voor een APK keurmeester om per merk en type te controleren of de minimale maatvoering niet wordt overschreden.
Men heeft dus gewoon een remvertraging vastgesteld voor alle personenauto's (ongeacht merk of type) die gehaald moet worden en dan is het goed. Dat kan dus ook met remschijven die beneden de voor dat merk en type auto minimaal vastgestelde maat zitten.
Of het vanuit oogpunt van de automobilist verstandig is (om nog niet te vervangen bedoel ik) is een ander verhaal.
jmkoole

25 jan 2012, 20:40 0 x

Garage/monteur schat in of je met de huidige remschijven- en blokkenset de volgende onderhoudsbeurt haalt... Als je Longlife beurten hanteert, dan moeten de remmen nog 30.000 km meegaan. Dan heb je eerder het advies 'vervangen die remmen', dan wanneer je de beurten om de 15.000 km laat uitvoeren. Op het moment van keuren/advies zijn je remmen dus nog goed!
Dit verklaart ook dat een APK-keurmeester de remmen kan goedkeuren, terwijl de garage waar de auto dezelfde week een onderhoudsbeurt krijgt adviseert om de remmen te vervangen. Omdat er nog 30.000 km veilig mee moet worden geremd.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Thck

25 jan 2012, 21:19 0 x

Ik ben van mening dat er ook een financieel oogmerk bij zit!!!!! (v.w.b. de garage).
j.hoeben1

25 jan 2012, 23:19 0 x

[quote="Thck"]Ik ben van mening dat er ook een financieel oogmerk bij zit!!!!! (v.w.b. de garage).[/quote]

Ik ben ook bang dat dit zo is :cry: .

Gr. sjors
Plaats reactie