Startmotor aan zijn einde?
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
De Lupo 3L van m'n dochter heeft dit ook :roll:
Het is de terugslagpoelie die even blijft hangen. Tijdens het starten drijft de startmotor het vliegwiel aan. Als de motor loopt, dan moet die terugslagpoelie er voor zorgen dat het vliegwiel niet andersom de startmotor gaat aandrijven. Als die poelie even te lang blijft hangen, hoor je het gejoel van de startmotor. Vervelend geluidje, maar het kan absoluut geen kwaad.
Het is de terugslagpoelie die even blijft hangen. Tijdens het starten drijft de startmotor het vliegwiel aan. Als de motor loopt, dan moet die terugslagpoelie er voor zorgen dat het vliegwiel niet andersom de startmotor gaat aandrijven. Als die poelie even te lang blijft hangen, hoor je het gejoel van de startmotor. Vervelend geluidje, maar het kan absoluut geen kwaad.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Dank je wel voor de snelle reactie's!
Als alle A2 dit hebben laat ik het mooi zo zitten. Van de week bij een kennis die heeft Skoda Fabia automaat ook met motorcode AUA. Die heeft precies de zelfde gejoel na het starten. Zal wel een kwaaltje zijn van deze motoren.
Als alle A2 dit hebben laat ik het mooi zo zitten. Van de week bij een kennis die heeft Skoda Fabia automaat ook met motorcode AUA. Die heeft precies de zelfde gejoel na het starten. Zal wel een kwaaltje zijn van deze motoren.
Ik heb het ook wel eens bij een VW golf gehoord, kan ook zo'n zelfde blok zijn.
Het klinkt wel wat goedkoop, maar het hindert niets. Eventueel kun je de radio
wat harder zetten, dan hoor je het niet.
Gompie die een niet joelende A2 heeft, klop klop klop op echt hout...
Het klinkt wel wat goedkoop, maar het hindert niets. Eventueel kun je de radio
wat harder zetten, dan hoor je het niet.

Gompie die een niet joelende A2 heeft, klop klop klop op echt hout...
-
Bij ons dezelfde kwaal maar dit is perfect opgelost door mijn Audi garage. Het is enkel de as van de "Bendix" die in oud of droog vet zit. Bendix demonteren en as proper maken, daarna nieuw vet er op. Startmotor moet je wel in zijn geheel demonteren anders zal het niet lukken. Bij ons is de kwaal al meer dan 1 jaar opgelost. Garagist wist wel te melden dat de benodigde plaats voor het sleutelwerk minimaal was...
Toevallig is er gister een handleiding op het Duitse forum geplaatst hoe je zelf bij de diesel (1.4tdi) de startmotor kunt reviseren (hoe los te halen, hoe uit elkaar te halen en wat te smeren). Bijgevoegd het bestand (wel in Duits) dat door gebruiker BOML gemaakt is.
Voor de benzine variant geldt grotendeels hetzelfde, alleen schijnt het plastic afdekkapje daar een andere vorm te hebben waardoor deze veel moeilijker om de bocht te krijgen is.
Voor de benzine variant geldt grotendeels hetzelfde, alleen schijnt het plastic afdekkapje daar een andere vorm te hebben waardoor deze veel moeilijker om de bocht te krijgen is.
[quote="falcon"]Bijgevoegd het bestand (wel in Duits) dat door gebruiker BOML gemaakt is.[/quote]Goed dat je het hier ook geplaatst hebt! Het is inderdaad Duits, maar "Bilderbuchanleitung" oftewel plaatjesboek - ik verwacht niet dat iemand hier problemen mee gaat hebben. En als toch, dan denken we natuurlijk graag even mee.
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Dus als ik het goed begrijp, dan zit die 'bendix' in de startmotor en kun je aan de hand van deze handleiding de boel reinigen en weer goed gangbaar maken. Mooi klusje!
Misschien dat vervangen door een nieuwe of gereviseerde startmotor een snellere optie is...
Op ebay.de zie ik een nieuwe startmotor voor 79 euro + 22 euro verzendkosten.
Misschien dat vervangen door een nieuwe of gereviseerde startmotor een snellere optie is...

Op ebay.de zie ik een nieuwe startmotor voor 79 euro + 22 euro verzendkosten.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
[quote="jmkoole"]Mooi klusje!
Misschien dat vervangen door een gereviseerde startmotor een snellere optie is...
[/quote]Je klinkt als de dealer Hans, die vervangt ook bij voorkeur
Het gaat hier ook om het stukje voldoening natuurlijk om maar niet te spreken van de duurzame component 
Misschien dat vervangen door een gereviseerde startmotor een snellere optie is...