distributieriem AMF zelf vervangen
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik sleutel zelf wel graag,maar dit soort (specifieke) zaken besteed ik toch wel uit aan mijn garage.Die hebben een brug, en dat is onontbeerlijk voor dit soort klussen,lijkt mij.
Maar chapeau, dat het je gelukt is.

Maar chapeau, dat het je gelukt is.

[quote="falcon"][quote="YellowFellow"]Het nokkenas tandwiel lijkt ovale gaten te hebben waar de bouten doorheen gaan. Ik neem aan dat je die gemarkeerd had met een lakstiftje oid? Ik ken de 3-cylinder nog niet in detail, maar het lijkt me dat dat het enige punt is waarop de inspuit-timing kan worden afgesteld, en die is zeer kritisch (mm-werk) kan ik me nog herrinneren van de ALH motoren. Al hadden die een vast nokkenas tandwiel en een losse brandstofpomp, waarmee je met de kanteling van de pomp het inspuit-tijdstip bepaalt. Heb je de timing naderhand nog gecontroleerd met VAGCOM?[/quote]Nee, dat is heel mooi bedacht bij de VAG-groep. Het nokkenastandwiel kan schuiven via de langsgaten (zo heten die ovale gaten) over de nokkenaspoulie. Je blokkeert de poulie met de blokkeerpen, die kan dan echt geen mm meer veranderen en kan ook maar op 1 manier. Als daarnaast de krukas beneden goed geblokkeerd is zijn de langsgaten bedoeld om het tandwiel over de poulie te laten schuiven (terwijl de poulie muurvast geblokkeerd zit) om zo de spanning van de riem naar zowel de linker als rechterzijde te verdelen. Als de spanning goed verdeeld is draai je pas de 3 bouten in de nokkenas weer vast.
Timing nog niet gecontroleerd met vag-com, maar dat is inderdaad wel verstandig. Weet jij zo in welke groep dat af te lezen is?[/quote]Nog even terugkomend op het controleren en finetunen van de timing bij de 3 cilinder diesel: Hier heb ik beschreven hoe je dat klusje klaart met behulp van Vag-com en de juiste dopsleutels.
Timing nog niet gecontroleerd met vag-com, maar dat is inderdaad wel verstandig. Weet jij zo in welke groep dat af te lezen is?[/quote]Nog even terugkomend op het controleren en finetunen van de timing bij de 3 cilinder diesel: Hier heb ik beschreven hoe je dat klusje klaart met behulp van Vag-com en de juiste dopsleutels.
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
krukas blokkeer gereedschap is de T10050
nokkenas is de 3359
spanrol spannen 3387
dan heb je nog een pennetje of een plaatje nodig voor de spanrol maar dat licht er aan welk spansysteem er op zit en volgens mij zit dit in een nwe spanrol of in de distributie set.
ebay puilt uit van gereedschap voor o.a. de A2........
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40
als je zelf je distributie doet moet je wel weten wat je doet, geen klus voor de beginner!
kan ernstige motor schade opleveren als het mis gaat.
nokkenas is de 3359
spanrol spannen 3387
dan heb je nog een pennetje of een plaatje nodig voor de spanrol maar dat licht er aan welk spansysteem er op zit en volgens mij zit dit in een nwe spanrol of in de distributie set.
ebay puilt uit van gereedschap voor o.a. de A2........
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40
als je zelf je distributie doet moet je wel weten wat je doet, geen klus voor de beginner!
kan ernstige motor schade opleveren als het mis gaat.