Beide spiraalveren afgebroken tijdens koude periode

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
SAS

10 feb 2011, 15:19 0 x

Een aantal weken hoor ik bij het maximaal insturen (meestal bij uit- en inparkeren) een metaalachtig geluid. Een geluid wat niet echt vele goeds betekent, geen tij dom naar te laten kijken. Tot gisteren ineens met wegrijden een enorm kabaal was te horen, alsof de hele uitlaat er onderuit was gevallen en over straat sleepte. Niets van dat alles, niks te zien maar toch maar de auto laten staan. Via 0800 AUDIHULP laten wegslepen (binnen een uur geregeld, goede service!) en naar de dealer gebracht. Vandaag de diagnose: veer rechtsvoor kapot.

Mij is het volgende geadviseerd:
- beide veren vervangen;
- auto laten uitlijnen aangezien aan de wielophanging is gewerkt en de uitlijning beïnvloed kan zijn.

Kosten als volgt (incl BTW):
- € 73 voor de diagnose (eerst zijn de remschijven gecontroleerd)
- € 368 vervanging beide veren (bij vervanging 1 veer kosten ca € 200)
- € 103 opnieuw uitlijnen.

Uit de prijsopvraag is het uurloon op te maken: € 69,25 incl BTW, € 58,20 excl. BTW

Uit deze post maak ik op dat de veren nogal eens breken, Het gaat bij mij om een S-line met sportonderstel. Beide veren kosten ca. €150, dus met arbeidsloon dus ruim 3uur bezig. Op de auto zit Duitse garantie (A-selectie variant) maar daarbij zijn de veren uitgesloten.

Uiteraard handig om de beoogde kosten met jullie te delen (is stuk goedkoper dan de genoemde €600) en ik ben benieuwd of de experts hier kunnen bevestigen:
- dat deze reparatie de opgegeven tijd vraagt?
- wat is jullie mening m.b.t. het uitlijnen?
- beide veren gelijk laten vervangen?

Groeten, Serge

PS, gaat om 1.6FSI S-line uit 2003 met 68K km's
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 feb 2011, 17:24 0 x

Hallo serge,
Heel vervelend allemaal. :( :(
Wat betreft je vraag over de reparatie wil ik het volgende kwijt:
Ik vind dat de garage in deze eigenlijk een beetje een rookgordein voor jou neerlegt. Bij het vervangen van de voorveren maakt onherroepelijk het uitlijnen deel uit van de reparatie! je kunt de wagen na het vervangen van de veren niet zo de weg opsturen!
Om dit nu apart in rekening te brengen vind ik dus zeer vreemd! Daarbij komt ook nog dat het bedrag dat voor het uitlijnen wordt berekend behoorlijk aan de prijs is!
Ook is het zo dat bepaalde bevestigingen die voor het afstellen los moeten nu reeds los zijn i.v.m. het vervangen van de veren!
Ik vind dit net zoiets als een APK aanbieden voor € 20,- en dan vervolgens € 10,- in rekening brengen voor de milieumeting (terwijl die verplicht is bij de APK!)

Maar dit is bij de gemiddelde dealer standaard beleid!

Theo
SAS

10 feb 2011, 18:24 0 x

Beste Theo,

Dank voor je terugkoppeling, ik zal e.e.a. eens bij de dealer onder de aandacht brengen en hen tot een scherpere prijs trachten te 'dwingen'. Helaas is de praktijk van rookgordijnen nog steeds erg actueel, je zou in deze tijden toch een wat meegaandere dealer verwachten. Dat is de keerzijde van zoveel leaseauto's in het land.

gr. Serge
Peter

10 feb 2011, 20:58 0 x

Ik heb voor uitlijnen vorig jaar 65,- euro betaald. (welliswaar voor de Volvo maar dat zal niet veel verschillen van de Audi).

De diagnose kost 73,- euro ? Dat heeft dus meer dan 1 uur gekost ? En hoe zie je een gebroken veer over het hoofd als de remschijven controleert ? Ik vind het geen mooi verhaal.
Pyro_loe
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 feb 2011, 21:18 0 x

Dat gigantische kabaal kan ook komen van een steentje tussen de remschijf. Is ook een bekend geval op het forum van onze oosterburen.
Heb het zelf ook 1 keer gehad, je hebt zowat een hartverzakking als je het hoort.
Niets te zien, maar met een keertje achteruit rijden losgeschoten en opgelost.
pier

10 feb 2011, 23:51 0 x

Toevallig kwam ik deze grafiek tegen over veerbreuk
http://www.a2-freun.de/forum/showthread ... +gebrochen
ovi322
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

11 feb 2011, 13:39 0 x

De Audi veren gaan inderdaad snel kapot.
Op Ebay kosten de veren niet meer dan 50 euro per stuk en het vervangen duurt ongeveer 1 uur.
En bij een grote beurt van 1300 euro zou ik graag willen weten wat ze allemaal hebben gedaan?
Als dit een doorsnee grote beurt is geweest en alleen maar filters etc. hebben vervangen kom je uit op 100 euro aan onderdelen plus daarbij werkplaats tarief.
Maar ja die grote showroom moet natuurlijk ook betaald worden.
Ik zou eens even in de buurt gaan shoppen bij wat andere garages want dit is gewoon diefstal.
Plaats reactie