kreunen, steunen en kraken
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
[quote="Ben_3L"]Theo, waarmee zou je de rubbers het beste mee in kunnen spuiten: wit spuitvet, wd40, siliconenspray of teflonspray?[/quote]
Voor dit doel geen wd-40 gebruiken en ook dat witte spuitvet (ik ga ervan uit dat je hier die spray bedoelt die tegelijkertijd een dun vet laagje aanbrengt) die moet je ook niet gebruiken hiervoor.
Sileconenspray is in dit geval de meest geschikte, maar ook teflonspray kan gebruikt worden.
Theo
Voor dit doel geen wd-40 gebruiken en ook dat witte spuitvet (ik ga ervan uit dat je hier die spray bedoelt die tegelijkertijd een dun vet laagje aanbrengt) die moet je ook niet gebruiken hiervoor.
Sileconenspray is in dit geval de meest geschikte, maar ook teflonspray kan gebruikt worden.
Theo
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="Thck"]Dit komt naar alle waarschijnlijkheid door de rubbers waarmee de onderste draagarm aan het chassis is bevestigd. Hiermee bedoel ik de rubbers die aan de achterzijde van de draagarm (van voor af gezien) zitten.
Deze drogen uit (of gaan inscheuren) en bij iedere beweging van de draagarm hoor je dat gekraak.
Het goed inspuiten met siliconenspray helpt tijdelijk bij deze droogte maar is geen definitieve oplossing (geeft overigens wel de zekerheid dat het die rubbers zijn indien het geluid dan tijdelijk weg is).
De oplossing is uiteraard vervangen, is op zich niet al te ingewikkeld (zelf nog niet zolang geleden gedaan) maar het probleem is dat ze in de houder geperst zitten! Het eruit halen is simpel (buitenzijde is kunststof binnenzijde rubber), door gewoon (nadat de draagarm eronder vandaan is gehaald met een zaagje een zaagsnede in de buitezijde te maken kun je het complete rubber er zo uitslaan). Het nieuwe moet echter met speciaal gereedschap gemonteerd worden, moet erin geperst of getrokken worden. (heb ik zelf gemaakt en dus hier liggen).
Daarna draagarm weer monteren en klaar is Kees(of wie dan ook) :lol: .
Ik heb ze bij een Seat vervangen, maar de ophanging is dezelfde als die van de A2.
(zie bijgaande lay-out, het zijn de rubbers met nummer SE-SB-0104 (€ 8,80,-)
Theo[/quote]
Nu zie ik ook dat dit draagarm rubber bestaat,in een versie met een metalen bus erom heen, Febi F 29767, http://www.misterautoparts.nl wellicht vergemakkelijkt dit het wisselen, wat me tevens opvalt, er zitten twee rubbers op de draagarm, origineel partsnr 8Z0 407 183 en 8Z0 407 182 B
Deze drogen uit (of gaan inscheuren) en bij iedere beweging van de draagarm hoor je dat gekraak.
Het goed inspuiten met siliconenspray helpt tijdelijk bij deze droogte maar is geen definitieve oplossing (geeft overigens wel de zekerheid dat het die rubbers zijn indien het geluid dan tijdelijk weg is).
De oplossing is uiteraard vervangen, is op zich niet al te ingewikkeld (zelf nog niet zolang geleden gedaan) maar het probleem is dat ze in de houder geperst zitten! Het eruit halen is simpel (buitenzijde is kunststof binnenzijde rubber), door gewoon (nadat de draagarm eronder vandaan is gehaald met een zaagje een zaagsnede in de buitezijde te maken kun je het complete rubber er zo uitslaan). Het nieuwe moet echter met speciaal gereedschap gemonteerd worden, moet erin geperst of getrokken worden. (heb ik zelf gemaakt en dus hier liggen).
Daarna draagarm weer monteren en klaar is Kees(of wie dan ook) :lol: .
Ik heb ze bij een Seat vervangen, maar de ophanging is dezelfde als die van de A2.
(zie bijgaande lay-out, het zijn de rubbers met nummer SE-SB-0104 (€ 8,80,-)
Theo[/quote]
Nu zie ik ook dat dit draagarm rubber bestaat,in een versie met een metalen bus erom heen, Febi F 29767, http://www.misterautoparts.nl wellicht vergemakkelijkt dit het wisselen, wat me tevens opvalt, er zitten twee rubbers op de draagarm, origineel partsnr 8Z0 407 183 en 8Z0 407 182 B
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
[/quote]
Er zitten inderdaad twee rubbers op. Er wordt daar ook gesproken over draagarmrubber vooras/voor en vooras /achter!
Het zijn echter wel twee heel verschillende rubbers. De rubbers waar ik het over heb (die naar mijn oordeel dat krakende geluid veroorzaken) zijn de vooras/achter rubbers (d.w.z. ze zitten aan de draagarm aan de achterzijde).
Het kan dan inderdaad zo zijn dat deze een metalen omhulsel hebben i.p.v die kunststoffen die ik heb gemonteerd, maar ik denk dat het voor de montage niet echt veel uitmaakt, de buitendiameter van de bus is gewoon (bewust) iets groter dan die van het gat waar hij in moet en zal dus gewoon met de mechanische pers (zie tekening) erin gezet moeten worden.
Het voorste rubber zit op een andere wijze bevestigd en zal door zijn constructie niet zo snel scheuren, deze wordt anders belast heeft n.l. alleen een dempingsfunctie daar waar 2 metalen delen aan elkaar zitten waar een draaiende beweging van toepassing is.
Die achterste echter heeft naast de draaiende beweging ook nog een bewegingremmende functie waardoor deze veel zwaarder belast wordt.(indien je de veerpoot los hebt van de onderste draagarm dan zie je ook dat de draagarm in een bepaalde stand blijft staan door dat rubber). Men moet ook goed opletten bij de demontage op de stand waarop deze was gemonteerd in het huis aangezien de neiuwe in die zelfde stand gemonteerd moet worden daar anders de draagarm anders onder het voertuig komt te staan.
N.a.v. een vraag van chipsoer (Eric via een PBtje) hierover nog even het volgende, hij merkte hier terecht op dat het beter is om indien men deze rubbers gaat (of laat) vervangen ze direct aan beide zijden te vervangen, het slijtageproces gaat immers aan beide zijden gelijk op.
Theo
[/quote]Nu zie ik ook dat dit draagarm rubber bestaat,in een versie met een metalen bus erom heen, Febi F 29767, http://www.misterautoparts.nl wellicht vergemakkelijkt dit het wisselen, wat me tevens opvalt, er zitten twee rubbers op de draagarm, origineel partsnr 8Z0 407 183 en 8Z0 407 182 B
Er zitten inderdaad twee rubbers op. Er wordt daar ook gesproken over draagarmrubber vooras/voor en vooras /achter!
Het zijn echter wel twee heel verschillende rubbers. De rubbers waar ik het over heb (die naar mijn oordeel dat krakende geluid veroorzaken) zijn de vooras/achter rubbers (d.w.z. ze zitten aan de draagarm aan de achterzijde).
Het kan dan inderdaad zo zijn dat deze een metalen omhulsel hebben i.p.v die kunststoffen die ik heb gemonteerd, maar ik denk dat het voor de montage niet echt veel uitmaakt, de buitendiameter van de bus is gewoon (bewust) iets groter dan die van het gat waar hij in moet en zal dus gewoon met de mechanische pers (zie tekening) erin gezet moeten worden.
Het voorste rubber zit op een andere wijze bevestigd en zal door zijn constructie niet zo snel scheuren, deze wordt anders belast heeft n.l. alleen een dempingsfunctie daar waar 2 metalen delen aan elkaar zitten waar een draaiende beweging van toepassing is.
Die achterste echter heeft naast de draaiende beweging ook nog een bewegingremmende functie waardoor deze veel zwaarder belast wordt.(indien je de veerpoot los hebt van de onderste draagarm dan zie je ook dat de draagarm in een bepaalde stand blijft staan door dat rubber). Men moet ook goed opletten bij de demontage op de stand waarop deze was gemonteerd in het huis aangezien de neiuwe in die zelfde stand gemonteerd moet worden daar anders de draagarm anders onder het voertuig komt te staan.
N.a.v. een vraag van chipsoer (Eric via een PBtje) hierover nog even het volgende, hij merkte hier terecht op dat het beter is om indien men deze rubbers gaat (of laat) vervangen ze direct aan beide zijden te vervangen, het slijtageproces gaat immers aan beide zijden gelijk op.
Theo
ik heb eigenlijk nog geen uitsluitsel te melden.
Heb gisteren met siliconenspray gespoten.
Het is toch wat lastig te zien als je de voorwielen helemaal uitdraait dus ik weet niet of ik alles goed geraakt hebt.
Beter is wellicht dat ik de wielen er een voor een afhaal en het betreffende onderdeel dan de volle laag geef.
Heb vandaag rit van plm 300 km gemaakt. Op de grote weg heb ik niks gehoord. Op de plaats van bestemming ook niet. Kreeg de indruk dat het opnieuw, maar dan minder, te horen was bij thuiskomst. Maar ja, het was vandaag geen goed "testweer": niet echt warm en zonnig.
wordt vervolgd.
groet
audietje (Hans)
Heb gisteren met siliconenspray gespoten.
Het is toch wat lastig te zien als je de voorwielen helemaal uitdraait dus ik weet niet of ik alles goed geraakt hebt.
Beter is wellicht dat ik de wielen er een voor een afhaal en het betreffende onderdeel dan de volle laag geef.
Heb vandaag rit van plm 300 km gemaakt. Op de grote weg heb ik niks gehoord. Op de plaats van bestemming ook niet. Kreeg de indruk dat het opnieuw, maar dan minder, te horen was bij thuiskomst. Maar ja, het was vandaag geen goed "testweer": niet echt warm en zonnig.
wordt vervolgd.
groet
audietje (Hans)
Dit probleem(pje) heb ik ook.
Bij mij 'kraakt' de auto eigenlijk alleen rechts voor, en doet dit als je hard optrekt of hard remt, bij hobbeltjes zelden.
Maar bedankt voor de reacties, kan ik bij de eerstvolgende beurt bij de garage aangeven
Bij mij 'kraakt' de auto eigenlijk alleen rechts voor, en doet dit als je hard optrekt of hard remt, bij hobbeltjes zelden.
Maar bedankt voor de reacties, kan ik bij de eerstvolgende beurt bij de garage aangeven

-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:18
Ik begin er ook steeds meer last van te krijgen. Volgens mij als ik een hobbel heb in een bocht en bij het recht achteruit rijden en dan remmen. Het geluid lijkt zich bij mij soms duidelijk van voren te komen en soms duidelijk van achter.
Bij mij is de stabilisatorstand vorig jaar vervangen dus die zal het niet zijn. Ik zal eens de draagarmen laten controleren op speling.
Wat zou het achter kunnen zijn? Wat kan ik hier controleren?
Bij mij is de stabilisatorstand vorig jaar vervangen dus die zal het niet zijn. Ik zal eens de draagarmen laten controleren op speling.
Wat zou het achter kunnen zijn? Wat kan ik hier controleren?
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hoewel niet erg duidelijk, heeft de onze het ook een klein beetje, vooral op wegen met klinkers. Maar mijn monteur zegt, dat ik het best nog een tijdje zo kan uitzingen (is niet schadelijk), en dat het bij de volgende beurt dan gewoon meegenomen wordt. Heeft tie al in als aandachtspunt zijn "boekje" staan. Hij zei ook al, dat het een beetje inherent aan het model was.
Gisteren de voorkant van m'n A2 met behulp van "oprijstroken" wat hoger gezet.
M'n schoonzoon is er met de spuitbus siliconenspray onder gekropen en ik heb de de A2 op en neer gedrukt aan de voorzijde. Kraken en steunen is dan goed hoorbaar.
Onderdelen zoals eerder aangegeven ingespoten. Biedt helaas geen oplossing.
Schoonzoon heeft met zo'n oor bijna tegen de rubbers van de stabilisatorstangen aangelegen.
Het gekraak is volgens hem voor 100% afkomstig van die rubbers. Maar dat zijn juist de rubbers die vernieuwd zijn. Ik stond erbij toen deze vervangen werden.
Nu weet ik het niet meer.
Wie wel ?
groet
Audietje (Hans)
M'n schoonzoon is er met de spuitbus siliconenspray onder gekropen en ik heb de de A2 op en neer gedrukt aan de voorzijde. Kraken en steunen is dan goed hoorbaar.
Onderdelen zoals eerder aangegeven ingespoten. Biedt helaas geen oplossing.
Schoonzoon heeft met zo'n oor bijna tegen de rubbers van de stabilisatorstangen aangelegen.
Het gekraak is volgens hem voor 100% afkomstig van die rubbers. Maar dat zijn juist de rubbers die vernieuwd zijn. Ik stond erbij toen deze vervangen werden.
Nu weet ik het niet meer.
Wie wel ?
groet
Audietje (Hans)
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Je geeft aan dat je hebt gezien dat de rubbers van de stabilisatorstang zijn vervangen en toch consteer je dat het geluid hier vandaan komt. Het geluid dat door deze rubbers wordt veroorzaakt is meestal niet een krakend geluid maar een klonkend (m.n. bij overmatig in en uitveren).
Het is dus wel een beetje apart dat je nu toch constateert dat het daar vandaan komt. Het is echter wel zo dat bij de defecte bevestiging van de stabilisatorstang het meestal niet de rubbers zijn maar de teflon (kunststof) bussen die om de stang heen zitten daar waar de rubbers om zitten. deze bussen zijn met een speciaal procedé om de stang vastgezet, maar door de jaren heen blijkt deze constructie niet helemaal lekker en komen de bussen los van de stang (door corrosievorming). Hierdoor gaan ze onder invloed van de torsiebeweging van de stang zich heel langzaam verplaatsen (meestal naar de buitenzijde) waardoor er ruimte tussen komt. Hierdoor ontstaat vervolgens dat bekende vervelende typische A2 geluid .
Het zou dus mogelijk zijn dat ondanks dat men toch de rubbers heeft vervangen die bussen iets zijn verschoven over de stabilisatorstang.
Theo
Het is dus wel een beetje apart dat je nu toch constateert dat het daar vandaan komt. Het is echter wel zo dat bij de defecte bevestiging van de stabilisatorstang het meestal niet de rubbers zijn maar de teflon (kunststof) bussen die om de stang heen zitten daar waar de rubbers om zitten. deze bussen zijn met een speciaal procedé om de stang vastgezet, maar door de jaren heen blijkt deze constructie niet helemaal lekker en komen de bussen los van de stang (door corrosievorming). Hierdoor gaan ze onder invloed van de torsiebeweging van de stang zich heel langzaam verplaatsen (meestal naar de buitenzijde) waardoor er ruimte tussen komt. Hierdoor ontstaat vervolgens dat bekende vervelende typische A2 geluid .
Het zou dus mogelijk zijn dat ondanks dat men toch de rubbers heeft vervangen die bussen iets zijn verschoven over de stabilisatorstang.
Theo
OKé.
Ik draai dit hele topic uit en ga ermee naar Zwammerdam waar ik de auto kocht en waar de rubbers zijn vervangen.
De garagist inschattend keert ie desnoods de heleboel binnenste buiten totdat m'n A2 stilzwijgend door het leven gaat.
wordt vervolgd.
groet
Audietje (Hans)
Ik draai dit hele topic uit en ga ermee naar Zwammerdam waar ik de auto kocht en waar de rubbers zijn vervangen.
De garagist inschattend keert ie desnoods de heleboel binnenste buiten totdat m'n A2 stilzwijgend door het leven gaat.
wordt vervolgd.
groet
Audietje (Hans)