Airco

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 mar 2013, 10:09 0 x

KWIK-FIT = Audi onwaardig :lol:
Audi_gekkie

12 mar 2013, 15:59 0 x

[quote="chipsoer"]KWIK-FIT = Audi onwaardig :lol:[/quote]

Helemaal mee eens! ;)
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 mar 2013, 20:14 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Hallo OnlyOne,

Bij iedere Kwikfit kun je terecht en ver der ff googelen ;)

Ik zie dat je 2 berichten hebt geschreven en die staan alle twee in de huidige topic.
Wil je je even opnieuw voorstellen als dat volgens jou gebeurd is?
Het liefst met foto's :)
audi-a2-even-voorstellen.html[/quote]

@Audi-gekkie, je geeft een goed adres als de topic-starter zich heeft voorgesteld? ;)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Audi_gekkie

13 mar 2013, 18:23 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Audi-gekkie"]Hallo OnlyOne,

Bij iedere Kwikfit kun je terecht en ver der ff googelen ;)

Ik zie dat je 2 berichten hebt geschreven en die staan alle twee in de huidige topic.
Wil je je even opnieuw voorstellen als dat volgens jou gebeurd is?
Het liefst met foto's :)
audi-a2-even-voorstellen.html[/quote]

@Audi-gekkie, je geeft een goed adres als de topic-starter zich heeft voorgesteld? ;) [/quote]

Of het een goed adres is moet iedereen voor zich zelf weten.
Er zijn heel veel autobezitters die er wel naar toe gaan.

Zelf kom ik er als er een aktie is voor een APK of om een propje in mijn lekke bandje te zetten.
Hoewel ik voor dat laatste ook nooit meer naar de Kwikfit ga, want ik moest 26 euro betalen. :twisted:
Rob
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

16 apr 2013, 05:10 0 x

Uit mijn airco komt warme lucht.
verleden jaar was dit ook al zo doen draaide de koel ven niet.
Maar deze doet het nu wel en de verdamper op de radiator wordt koud.
Wat kan dit wezen?
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

28 apr 2013, 12:59 0 x

met verdamper op de radiateur bedoel je denk ik de condensor die voor de radiateur zit. (verdamper zit in kachelhuis achter het dashboard)
deze moet bij draaiende motor en airco aan warm worden. (zet hem op ijskoud)
gebeurd dit niet dan is het meest aannemelijkde dat de airco leeg is.
dit houd in dat het koudemiddel is verdwenen door een lekkage.
laat het systeem goed langdurig afpersen en ook vacumeren om te zien of hij lekt.
is er wel voldoende koedemiddel aanwezig dan kan er nog een elektrische storing zijn waardoor de airco niet aangestuurd word of de compressor is defect.

ben je er al verder mee gekomen?
wel lekker als hij weer gaat werken met de naderende zomer in het verschiet.
Audi_gekkie

28 apr 2013, 15:44 0 x

Is het niet zo dat door een tekort aan koudemiddel de aircopomp kapot draait, omdat er in het koudemiddel ook het zo belangrijke smeermiddel zit?
Er zou vast wel een beveiliging op zitten waardoor de aircopomp niet draait door een tekort aan smeermiddel, maar dit smeermiddel zorgt ook voor het vochtig blijven van alle afdichtringen.

Mensen bespaar niet op onderhoud van je airco. Echt verkeerde zuinigheid.
Ik heb begrepen dat een volledig lekvrij aircosysteem niet bestaat. Elk jaar verliest het systeem tot wel 15% van zijn koelmiddel.
Mijn advies is om het jaar het systeem te laten controleren en bij te vullen.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 apr 2013, 16:57 0 x

Had het al in een ander topic gedicht:

Ter info:

Airco (compressor) wordt ge-deactiveert onder de 5 graden, dus je airco werkt dan eenvoudig weg niet.
Dit is een beveiliging tegen bevriezing van het systeem.
Dus in de winter je airco aanzetten als het beneden de 5 graden is is volkomen zinloos.

Zodra het boven de 5 graden komt is het wel beter voor het systeem om hem regelmatig te gebruiken.
Er zit ook olie in het koelmiddel om draaiende delen te smeren zoals je kostbare compressor.
Dus niet te krampachtig met de airco omgaan, gebruiken als het kan!
Het is wel verstandig om om de 2 a 3 jaar de airco te laten leeghalen en vacumeren, mocht je vloeistof verloren hebben dan kan dat schadelijk zijn voor je compressor (gebrek aan smering) en het filtertje in het systeem moet zo nu en dan vernieuwd worden.

In de nieuwere auto's draait de compressor altijd mee op ongeveer 10%, systeem werkt net even anders, zit ook geen magneetkoppeling meer op.

Als de vloeistof opnieuw ingebracht wordt na het vacumeren dan is daar een UV gevoelig middel aan toegevoegd.
Hiermee kan je dan heel makkelijk lekages opsporen met een UV lamp, de lekage licht dan helder op.
Dus mocht je een lek hebben, dan is die snel boven water.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

29 apr 2013, 21:43 0 x

Met Rolf eens.

Met de opmerking dat fluor er niet altijd standaard in word gedaan.
Ik doe er nooit fluor in tenzij er structuele lekkage is die moeilijk te vinden is. Reden; fluor is duur, en fluor vervuilt de vacuumpomp in de airco testkast.

Op de A2 zit inderdaad een altijd meedraaiende compressor, die nooit 100% uit kan, dus is een gevuld systeem van belang om de smeerolie door de leidingen te pompen en de compressor te smeren.
Als de compressor niet gesmeerd word dan slaat hij na een tijdje vast en breekt de rubber verbinding in de koppeling.
de poelie draait dan wel maar het hart van de pomp draait dan niet. Dure reparatie omdat je het systeem dan moet spoelen om er voor te zorgen dat je nieuwe pomp geen metaaldeeltjes aanzuigt en weer de geest geeft.

Ergo; laat hem tijdig controleren en bijvullen als nodig is.
JanvanderGrond

01 mei 2013, 14:21 0 x

@Rolf,

Hoe kan jij de airco inschakelen in de A2?
Ik heb alleen maar een ECON knopje, waarmee ik de (airco)compressor uitschakel/blokkeer.
Als de ECON knop niet is ingeschakeld dan is het de binnentemperatuur/setpoint die ervoor zorgen dat de airco in- of uitgeschakeld wordt.
Je zou natuurlijk het setpoint op standje invriezen kunnen zetten, om het inschakelen van de compressor te bespoedigen.

grt. Jan
Plaats reactie