[quote="koop9"]de egr kan je in basis afstelling zetten zoals dat heet (net als de gasklep)
hij leer dan de eindaanslagen in zodat hij b.v. geheel dicht gaat als hem aangestuurd heeft en niet nog een klein stukje open blijft staan.
na verloop van tijd kan hij verlopen door vervuiling e.d.
dus als er problemen zijn met de egr of als je hem vervangt of reinigt moet je hem echt even in basis afstelling zetten en het kan zelfs gebeuren dat je het na een terugkomende egr storing nogmaals even moet doen.[/quote]
Jammer dat de info op het forum hier en daar wat tegenstrijdig is, een willekeurige bezoeker kan hierdoor in verwarring komen. Bij storingzoeken/oplossen kan dit verwarring opleveren.
Ik zag trouwens na het zoeken met google op www.amt.nl (een website voor garagemonteurs) dat ook de EGR-klep na montage/schoonmaken ingeleerd moet worden ...
Storing EGR & olieverbruik
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

-
Aangezien ik wat progress heb gemaakt betreft de in de topic genoemde punten wil ik dit toch graag even met jullie delen.
Kort na mijn laatste melding hier betreffende de EGR is het lampje wederom uit gegaan en niet meer weer gekomen tot.... 3weken geleden.
Wat is er gebeurt in de tussentijd, km stand is inmiddels 165000.
Het olieverbruik was tot 160000 onverminderd hoog ( om en nabij 1ltr / 1000km ).
Wij rijden voornamelijk langere stukken snelweg met de auto waarbij over het algemeen 110 gereden word op cruise control.
Na veel lezen her en der over kantelende zuigers, verstopte carterontluchtingen, vastgekoekte zuigerveren etcetc. de knoop doorgehakt.
Ik ging de motor chemish behandelen, mocht dit werken blijft de auto, werkt het niet ruilen wij hem helaas in tegen een Audi A1.
Afijn, beste resultaten leken geboekt te zijn met de producten van "Forte".
Daarop 2x motorflusch, 1x top-end treatmend & 1x Fuel system cleaner besteld.
Een kan shell Helix 10W40 halfsyntheet en een nieuw oliefilter.
Op een mooie zaterdag de A2 opgekrikt en geborgt, zodat we er net onder konden.
Even gechecked of het filter wat ik had de goede was want eenmaal de "Forte" er in = No Way Back.
Nu is het zo dat er per 2ltr olie een flesje motorflush in de motor gegoten moet worden ( dat is met de oude olie er in welteverstaan ). Ik ging er na blijkt ten onrechte van uit dat er 4ltr olie in de motor zat, dit blijkt 3ltr te zijn.
Kwaad kan het wellicht niet want de motor was zwaar vervuild naar bleek toen wij na een uur stationair draaien de olie aftapten, er zaten complete vlokken meuk in (geen ijzer).
Ook het filter zat helemaal vol, het oliedruk alarm is echter niet gekomen.
Om schade aan de motor te voorkomen is het zaak te zorgen dat je met de 2 flesjes "Forte" niet over het max oliepijl van je motor gaat en de motor niet belast gedurende het uurtje draaien. Gewoon lekker stationair draaien met de handrem er op en af en toe even kijken of er geen gekke dingen gebeuren.
We hebben het blok goed uit laten lekken en onderwijl de olieafscheider achter op het blok verwijdert.
Deze bleek wel vervuild maar is niet uit elkaar te halen.
We hebben hem daarom volgespoten met remmenreiniger, wellicht niet heel subtiel maar er kwam wel het nodige vuil uit.
Vervolgens hebben we de "top-end treatment" gemengd in de kan nieuwe olie (5ltr) en iets meer als 3ltr verse olie in het blok gegoten. Het niveau stond hierbij op max.
Uiteraard van tevoren een vers oliefilter gemonteerd.
Resultaat:
Motor is merkbaar stiller, zuiniger, en lijkt meer vermogen te hebben.
Olieverbruik: van de week na 5000km een halve liter bij gevuld, super dus!
Sinds deze werkzaamheden komt te pas en onpas wel de EGR melding naar voren.
Ik vermoed dat alle verbrande olie wellicht de katalysator beschadigd heeft, ik ga binnenkort een 4gas test laten doen om dit uit te sluiten.
Handige tips of opmerkingen zijn uiteraard welkom
Nog wat foto,s ter illustratie:

Kort na mijn laatste melding hier betreffende de EGR is het lampje wederom uit gegaan en niet meer weer gekomen tot.... 3weken geleden.
Wat is er gebeurt in de tussentijd, km stand is inmiddels 165000.
Het olieverbruik was tot 160000 onverminderd hoog ( om en nabij 1ltr / 1000km ).
Wij rijden voornamelijk langere stukken snelweg met de auto waarbij over het algemeen 110 gereden word op cruise control.
Na veel lezen her en der over kantelende zuigers, verstopte carterontluchtingen, vastgekoekte zuigerveren etcetc. de knoop doorgehakt.
Ik ging de motor chemish behandelen, mocht dit werken blijft de auto, werkt het niet ruilen wij hem helaas in tegen een Audi A1.
Afijn, beste resultaten leken geboekt te zijn met de producten van "Forte".
Daarop 2x motorflusch, 1x top-end treatmend & 1x Fuel system cleaner besteld.
Een kan shell Helix 10W40 halfsyntheet en een nieuw oliefilter.
Op een mooie zaterdag de A2 opgekrikt en geborgt, zodat we er net onder konden.
Even gechecked of het filter wat ik had de goede was want eenmaal de "Forte" er in = No Way Back.
Nu is het zo dat er per 2ltr olie een flesje motorflush in de motor gegoten moet worden ( dat is met de oude olie er in welteverstaan ). Ik ging er na blijkt ten onrechte van uit dat er 4ltr olie in de motor zat, dit blijkt 3ltr te zijn.
Kwaad kan het wellicht niet want de motor was zwaar vervuild naar bleek toen wij na een uur stationair draaien de olie aftapten, er zaten complete vlokken meuk in (geen ijzer).
Ook het filter zat helemaal vol, het oliedruk alarm is echter niet gekomen.
Om schade aan de motor te voorkomen is het zaak te zorgen dat je met de 2 flesjes "Forte" niet over het max oliepijl van je motor gaat en de motor niet belast gedurende het uurtje draaien. Gewoon lekker stationair draaien met de handrem er op en af en toe even kijken of er geen gekke dingen gebeuren.
We hebben het blok goed uit laten lekken en onderwijl de olieafscheider achter op het blok verwijdert.
Deze bleek wel vervuild maar is niet uit elkaar te halen.
We hebben hem daarom volgespoten met remmenreiniger, wellicht niet heel subtiel maar er kwam wel het nodige vuil uit.
Vervolgens hebben we de "top-end treatment" gemengd in de kan nieuwe olie (5ltr) en iets meer als 3ltr verse olie in het blok gegoten. Het niveau stond hierbij op max.
Uiteraard van tevoren een vers oliefilter gemonteerd.
Resultaat:
Motor is merkbaar stiller, zuiniger, en lijkt meer vermogen te hebben.
Olieverbruik: van de week na 5000km een halve liter bij gevuld, super dus!
Sinds deze werkzaamheden komt te pas en onpas wel de EGR melding naar voren.
Ik vermoed dat alle verbrande olie wellicht de katalysator beschadigd heeft, ik ga binnenkort een 4gas test laten doen om dit uit te sluiten.
Handige tips of opmerkingen zijn uiteraard welkom

Nog wat foto,s ter illustratie:

- Audi_gekkie
@Ronald Verveek
@Hansjan was je net voor met het gebruik van Forte.
topic3101.html?hilit=forte
Maar goed dat je dit met ons deelt.
Maar goed dat je dit met ons deelt.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Waarschijnlijk moet de EGR-klep opnieuw worden ingeleerd, ik zou dat als 1e proberen.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

-
[quote="Audi-gekkie"]@Ronald Verveek
Maar goed dat je dit met ons deelt.[/quote]
Dat is nog eens toeval
Inleren van de klep gaat met vagcom?
Maar goed dat je dit met ons deelt.[/quote]
Dat is nog eens toeval

Inleren van de klep gaat met vagcom?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="Ronald Verveek"]
Inleren van de klep gaat met vagcom?[/quote]
Volgens mij wel: hier een topic van forummers met Vag-com in bezit:
http://www.audi-a2.nl/vagcom-vcds-wie-h ... t1549.html
Inleren van de klep gaat met vagcom?[/quote]
Volgens mij wel: hier een topic van forummers met Vag-com in bezit:
http://www.audi-a2.nl/vagcom-vcds-wie-h ... t1549.html