Temperatuursensor koelvloeistof vervangen
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De sensor was prima in orde, maar ik had dan ook last van een motor die niet op temperatuur kwam, en niet een meter die alle kanten opgaat zoals bij jou. Bij mij was de thermostaat het euvel, maar ik had eerst wel de (achteraf goed werkende) temperatuursensor vervangen.
De thermostaat was toen vervangen, echter toen kwam de stekker van de temperatuursensor dus later los.
De thermostaat was toen vervangen, echter toen kwam de stekker van de temperatuursensor dus later los.
Gisterenavond de sensor vervangen en zojuist een proefritje gemaakt, vooraf de koelvloeistof bijgevuld, hoefde niet veel bij ik denk ongeveer een kwart litertje..
Ik had bij het verwijderen van de oude sensor, die nieuwe in mijn handen en er meteen ingedrukt toen de ouder er uit was. dus er kon niet veel koelvloeistof uitstromen.
Daarna alles even schoon en drooggemaakt, nachtje laten staan en vanmorgen bijgevuld terwijl de motor draaide, meteen gecontroleerd of de waterpomp werkte, er stroomde mooi een straaltje koelvloeistof in het reservoir, dus die werkt ook,
Nu tijdens het rijden staat de meter mooi op 90 graden, zometeen nog een keer kijken of hij niet lekt en of er nog voldoende
sensor van Febi Bilstein had ik in Duitsland besteld, bij Wagner Autoteile, prijs 8,00 excl btw incl rubber afdichting en plastic houder/klem
Ik had bij het verwijderen van de oude sensor, die nieuwe in mijn handen en er meteen ingedrukt toen de ouder er uit was. dus er kon niet veel koelvloeistof uitstromen.
Daarna alles even schoon en drooggemaakt, nachtje laten staan en vanmorgen bijgevuld terwijl de motor draaide, meteen gecontroleerd of de waterpomp werkte, er stroomde mooi een straaltje koelvloeistof in het reservoir, dus die werkt ook,
Nu tijdens het rijden staat de meter mooi op 90 graden, zometeen nog een keer kijken of hij niet lekt en of er nog voldoende
sensor van Febi Bilstein had ik in Duitsland besteld, bij Wagner Autoteile, prijs 8,00 excl btw incl rubber afdichting en plastic houder/klem
- CvP
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Ik zit ik met het probleem van een wegvallende thermometer.
Nu wordt er gesproken over een kapotte temperatuursensor of een thermostaat. Volgens mij zit de sensor op de motor. Wat wordt bedoelt met de thermostaat??
Nu wordt er gesproken over een kapotte temperatuursensor of een thermostaat. Volgens mij zit de sensor op de motor. Wat wordt bedoelt met de thermostaat??
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De thermostaat zit in het koelcircuit tussen de motor en de koelwaterradiateur en regelt de stroming van het
koelwater naar de radiateur. Zie ook de volgende link:
http://www.hoehetwerkt.nl/index.php/Koelsysteem
Als deze niet goed werkt (blijft open staan), merk je dit aan het langzaam op temperatuur komen van de motor en daarmee ook langzaam gaan werken van de verwarming in de auto.
De sensor geeft een signaal naar de temperatuurmeter/motorcomputer.
koelwater naar de radiateur. Zie ook de volgende link:
http://www.hoehetwerkt.nl/index.php/Koelsysteem
Als deze niet goed werkt (blijft open staan), merk je dit aan het langzaam op temperatuur komen van de motor en daarmee ook langzaam gaan werken van de verwarming in de auto.
De sensor geeft een signaal naar de temperatuurmeter/motorcomputer.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
--als je meter spontaan naar 90 naar 0 terug valt is het 99% zeker de temperatuur sensor in het watermondje aan de zijkant van de cilinderkop. komt vaak voor.
--zakt hij onder het rijden soms van 90 naar 70 als je harder gaat rijden dan blijft de thermostaat open staan en koelt de motor weer af door rijwind (wat normaal weer word opgevangen door een iets sluitende thermostaat.)
--als de temperatuur te hoog word in b.v. de file kan het een niet geheel open gaande thermostaat zijn. (er vanuit gaande dat de koelvin goed werkt en aangestuurd word)
--zakt hij onder het rijden soms van 90 naar 70 als je harder gaat rijden dan blijft de thermostaat open staan en koelt de motor weer af door rijwind (wat normaal weer word opgevangen door een iets sluitende thermostaat.)
--als de temperatuur te hoog word in b.v. de file kan het een niet geheel open gaande thermostaat zijn. (er vanuit gaande dat de koelvin goed werkt en aangestuurd word)
- Gideon
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ik kaap even dit topic: elke middag, als ik bij mijn werk wergrijd, gaat kort (ca. 30 seconden) de melding van de koelvloeistof aan. Na 30 seconden is de melding weer weg. Iemand een idee? Slechte aarde op de stekker/bekabeling?