Remschijven.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 mei 2014, 11:05 0 x

Mr. Auto levert door heel Europa.

TRW is ook een goeds merk (ook een toeleverancier van Audi zelf). Bij mijn cabrio is alles TRW.

TRW schijven: 47 Euro
ATE: 54 Euro
Bosch: 49 Euro.
Per 2 schijven (setje dus), die eigenlijk kosten ze geen drol.

Blokjes Bosch 26 Euro
TRW 28 Euro.

Alles bij elkaar onder de 100 Euro klaar.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 mei 2014, 12:59 0 x

[quote="Audi-gekkie"][quote="rolf"]Laten we het over de prijzen hier maar niet hebben..............
Alles is hier duurder, maar met autodelen maken ze er soms wel een potje van. :s hock:

Denk dat ik een setje in NL laat bezorgen, daar kom ik van de zomer toch nog wel langs en zolang gaan de oude schijven en blokken nog wel mee.[/quote]

Dit snap ik niet. Waarom in Nederland bezorgen?
Zijn de bezorgkosten, als je iets besteld via Ebay of andere sites, zo hoog?[/quote]

Buiten vaak belachelijke verzendkosten hier naar toe krijg ik nog te maken met douane kosten en mag ik nog ff 25%btw afdragen.
Dat is niet zo erg als de verkopende partij btw vrij verkoopt, maar dat is maar zelden.
Noorwegen is een fijn land behoort niet tot de EU, dus geen vrije handel.
Kom van de zomer toch nog naar NL vanuit Frankrijk, kan ik het gelijk meenemen

Kijk maar eens bij mister auto.no, kan je het verschil zien.
Leveren door heel europa maar niet met dezelfde prijzen.
HansJan
Moderator

01 mei 2014, 16:34 0 x

[quote="rolf"]Kijk maar eens bij mister auto.no, kan je het verschil zien.
Leveren door heel europa maar niet met dezelfde prijzen.[/quote]
Absoluut een feit! Ik heb alle spullen voor de grote beurt bij mister-auto.de besteld en dat scheelde me meer dan €20 op een bestelling van 45! En dat heb ik alleen mogelijk kunnen maken door het ook in Dld te laten afleveren (familie woont net over de grens). Ze leveren namelijk niet in NL.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

01 jun 2014, 12:44 0 x

Ate Bosch Trw standaard remschijven heb ik op al mijn auto's probleemloos afgelopen 30 jaren mee rond geteden .
remblokken vaak van Ferodo bij niet de juiste merk voorradig of anders altijd Ate schijven met Ate remblokken.
bosch schijf met bosch blokken .

Dit omdat fabrikant Ate b.v. weet wat de hardheid remschijf in combi blokken minste problemen opleveren.

w.o Opel Astra station diesel met Ate powerdisk rondom met de bijbehorende Ate Remblokken voor beste resultaat.

Ate powerdisk (inmiddels 175.000) ben ik zeer tevreden trillen niet tzt, dit heb ik bij standaard opel orgineel wel gehad na 30.000 km.
de astra diesel heeft nu meer dan 400.000 km.zo nu en dan met ongeremde aanhanger.

Remmen grijpen goed aan,vooral remvermogen winst onder 100km/ uur.

Bij natweer ook geen problemen.

aangezien de vorige eigenaar recent schijven heeft vervangen op de A2 ,vervang ik ze niet

maar dan worden het Ate powerdsk met Ate blokken.

Oudere Audi's gebruikten in jaren 70 -80 vaak ook Jurid remblokken.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
HansJan
Moderator

01 jun 2014, 13:24 0 x

Toch is het een feit dat de standaard schijven onder de A2 heel gevoelig zijn voor roest. Die zijn naar mijn beste weten ook van ATE.

De set schijven die onder mijn A2 vandaan kwamen waren erg slecht en in de ventilatieschachten helemaal dicht geroest. Mogelijk heeft ATE inmiddels betere kwaliteit ontwikkeld maar ik ben erg content met de zimmermann set omdat die rondom gecoat zijn en dus alleen maar kunnen roesten op het remvlak. Niet te vergeten de goede algehele kwaliteit waar ze in Duitsland ook om bekend staan.

Maar ieder zijn keuze!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

01 jun 2014, 14:13 0 x

Ate powerdisk zijn ook gecoat,incombi de wat duurdere Ceramic Ate blokken die bij remmen een beschermlaagje afgeven.
Tijdens inrijperiode circa 500 km niet onzinnig hard remmen.

( :o natuurlijk wel in noodsituatie gewoon remmen om ongeluk te voorkomen :D )

dit om verglazen(verbranden) van de remblokken op bepaalde plekken waarop dat moment nog niet" ingeremd" is.

Je ziet aan slijtage patroon bij enkele A2 dat de blokken niet het gehele vlak gebruikt aan de roestvorming waar niet de remblok de schijf pakt.
Vaak met kenmerken circelvormige hobbels of gleuven.

dan gaat je remvermogen flink achteruit....

tip tijdens het wachten stoplicht niet je pedaal te hard intrappen...dit veroorzaakt kromme schijf vooral bij te achter schijfjes achter die zijn dunner .

ieder heeft zijn voorkeur type en merk.
de ene gaat voor het oog ,de ander kwaliteit, de ander voor beide.....en velen de remkracht etc

en ander lekker goedkoop....
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

01 jun 2014, 14:44 0 x

[quote="AudiFanSedert1971"].
tip tijdens het wachten stoplicht niet je pedaal te hard intrappen...dit veroorzaakt kromme schijf vooral bij te achter schijfjes achter die zijn dunner .
[/quote]

deze tip klopt deels.
maar je moet er dan wel bij zeggen dat dit alleen is als de schijven bloedheet zijn, b.v. na een noodstop van hogere snelheid of meerdere keren harder of langer remmen b.v. in de bergen.
dan is het inderdaad verstandig om niet de rem in te trappen bij stilstaan, sterker nog het is dan aan te bevelen om, als dit kan, na ong 5 sec steeds even een klein stukje naar voren of achter te rijden (20 cm) zodat het remblok weer even op een andere plek komt om inbranden te voorkomen en als je lang stil staat om krom trekken te voorkomen. en zo snel mogelijk weer rijden om de boel af te koelen.

bij bloedheet de voet op het rempedaal te houden krijgt de schijf een ingebrande plek, dit krijg je ook als je hem een paar weken stilzet en het vochtig is, en op die plek heb je dan een andere wrijvingscoëfficiënt (mooi scrabblewoord, hoeveel punten?) en daardoor ¨slipt¨ hij op die plek even door en schud de auto met remmen (niet te verwarren met trillende remmen die je in het stuur voelt)
maar bij normaal gebruik is er niets aan de hand, word de boel niet te heet.

de schijven achter zijn nagenoeg nooit krom, het is altijd voor.
trommelremmen zoals bij de meeste A2´s is meestal niets mis mee, behalve dat ook hier een plek in kan komen door b.v. bij nat weer op de handrem te zetten en dan het liefst een paar weken laten staan zodat de remschoen (waar al sinds eind jaren 80 geen asbest meer in mag zitten maar nu dus metaal houdend materiaal in zit, dat ook de schijven sneller laat slijten want vroeger deed je veel langer met je schijven) lekker vast roest in de trommel.

als je op vakantie gaat, laat dan de buurman even na een 2 weken een rondje rijden om de schijven weer even schoon te remmen en de accu te laden.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

01 jun 2014, 21:58 0 x

@Koop9,

Sinds wanneer worden de schijven in de hittebestendige verf gespoten?
Ik was zelf gewend dat remschijven in de spuitvaseline o.i.d. werden geleverd wat voor montage met remreiniger verwijderd moest worden.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

01 jun 2014, 22:16 0 x

een jaartje of 10 nu bij audi en vw.
daarvoor inderdaad een laagje vettigheid dat je er uiteraard eerst af moest halen.
andere (lees imitatie) merken doen dit laatste soms nog wel om de kosten!?!?
als die zilveren laag er op zit deze nooit weg halen maar zoals eerder al gemeld rustig remmen de eerste tijd om deze laag er af te remmen.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

01 jun 2014, 23:34 0 x

[quote="koop9"]een jaartje of 10 nu bij audi en vw.
daarvoor inderdaad een laagje vettigheid dat je er uiteraard eerst af moest halen.
andere (lees imitatie) merken doen dit laatste soms nog wel om de kosten!?!?
als die zilveren laag er op zit deze nooit weg halen maar zoals eerder al gemeld rustig remmen de eerste tijd om deze laag er af te remmen.[/quote]

Dit zou dus een verklaring kunnen zijn dat de A2 tot ca. bj. 2004 af fabriek last heeft van aanroestende remschijven ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie