Vering / demping

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 jun 2014, 14:48 0 x

[quote="pocoloco"]Ik rij 2 keer per week met een vol beladen auto ,het enigste verscheel wat ik nu merk is dat ik mijn stoel ietsje naar voren moet zetten,
Maar rij gedrag blijft het zelfde ,kwa rechtuit rijden op snel en binnenwegen zelfs drempels merk ik geen verschil tussen volle lading of leeg.
Met bochten merk je wel verschil dat er 300 kg meer in zit.

Misschien leuk om eens met elkaars auto te rijden op een terrein met asfalt klinkers en drempels ,en zo te kunnen voelen wat banden en schokdempers doen van een bepaalt merk.
Want ik merk dat dit erg onduidelijk is voor veel forum leden.
[/quote]

Een soort van A2-drive Experience?
Is wellicht een goed idee voor mensen die overwegen om andere veren/dempers te monteren.
Zoals ik dus ... ;)

De ervaringen zijn vaak toch gerelateerd aan het weggedrag van de vorige/andere auto.
In mijn geval een Golf 3 cabrio, een relatief zware auto (1120 kg leeg) met een wat diepere zit en ook een
wat zachtere vering (gebruikelijk bij een cabrio omdat deze vaak minder torsiestijf zijn als de gesloten uitvoering)
De banden waren ook een slagje breder (195/50/15).

Heb zelf het idee dat de sportveren van de A2 van @Rinus redelijk wat invloed op het weggedrag hebben.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Pocoloco

06 jun 2014, 18:24 0 x

[quote="Rinus"]@ Pocoloco. Onze A2 staat zelfs gewoon op 15 inch, met 195 banden eronder. Velgen zijn S-line klonen inderdaad. ET waarde van de velgen ligt in de Audi marges, daar heb ik toendertijd bij het kopen ervan ook op gelet. Bij het bochten nemen blijft de auto netjes vlak liggen. Het kan ook aan mijn beleving liggen, ik ben gewoon comfortabeler auto's qua vering gewend. De enige auto, die in de buurt kwam qua "hardheid" in weggedrag was 1 van mijn Manta's , die Koni geel eronder had liggen en mijn Suzuki Swift GS (de allereerste versie, niet de latere). Dat was ook een hard geveerd karretje. Maar de A2 staat in geen verhouding tot mijn 80's of de Monza of zelfs maar Kadett. De A2 is de "hardste" auto, die we hebben.[/quote]

Ja ,jij bent opel rijden gewend dat verklaar al een hoop . Deze zijn heel licht geveerd eigenlijk soft zeker de oude modellen tenzij je net als ik had een opel kadett coupe 2.0 GTE heb of Monza GTE deze waren fabriek af met sport vering geleverd. ;)
Aan je wielen en banden ligt het niet ,het zijn duidelijk je dempers .
Je zou eens 17 inch moeten proberen :mrgreen: stuiter je er zeker uit met jou dempers 8-)
Plaats reactie