Opendak problemen
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Het forumlid zal ondervinden dat deze reparatie veel duurzamer is dan met het plastic. Ik heb een filmpje gemaakt van hoe het nu opent en sluit
Maar dat is zoals het bij een correct werkend dak ook werkt.
Je hebt dus precies het probleem wa wij bij de kop hebben gepakt begrijp ik ?
Maar dat is zoals het bij een correct werkend dak ook werkt.
Je hebt dus precies het probleem wa wij bij de kop hebben gepakt begrijp ik ?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ja dat klopt en er zijn volgens mij op het forum meerdere met scheeftrekken.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Audi_gekkie
Geweldig @Ron47 dat je hier een HowTo aan besteed.
Ik heb geen OSS, maar weet wel waar het probleem zit dankzij dit forum.
Wat ik nou niet snap is, waarom Audi dit niet bedacht heeft. Zij hadden binnen de garantietermijn van 10 jaar dit ook kunnen bedenken en zo veel geld kunnen besparen.
Maar aan de andere kant begrijp ik ook dat ze alles vervangen, want de meeste bezitters blijven er te lang mee doorrijden waardoor alles kapot gaat.

Ik heb geen OSS, maar weet wel waar het probleem zit dankzij dit forum.
Wat ik nou niet snap is, waarom Audi dit niet bedacht heeft. Zij hadden binnen de garantietermijn van 10 jaar dit ook kunnen bedenken en zo veel geld kunnen besparen.
Maar aan de andere kant begrijp ik ook dat ze alles vervangen, want de meeste bezitters blijven er te lang mee doorrijden waardoor alles kapot gaat.
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Ik denk dat audi deze overweging niet heeft gemaakt omdat pas later dit probleem zich p grote schaal manifesteerde en er te weinig oss auto's zijn verkocht om veel te investeren in de oplossing ervan. Al of niet met een beetje coulance wat oplossen is waarschijnlijk goedkoper (geweest)
- WHM
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Audi GmbH weet wsl niet eens wat de oplossing is, maar wilt gewoon van het probleem afkomen door de coulance op 10 jaar te zetten. Om verdere discussie te voorkomen als 1 of 2 onderdelen vervangen, krijg je een nieuwe dak. Dat is heel coulant van ze.
Premium brand worden kost geld L-)
Wat was de demonteertijd en montagetijd van de OSS voor één auto? Dat messing meenemertje kan je natuurlijk al vantevoren fabriceren.
Dus twee mensen moeten sowieso aanwezig zijn als je wilt klussen aan de OSS.
Schuifdakken zijn gewoon gevoelig voor storingen dat geldt ook voor de andere Duitse merken. Elke grote beurt het dak laten smeren, kan geen kwaad.
Premium brand worden kost geld L-)
Wat was de demonteertijd en montagetijd van de OSS voor één auto? Dat messing meenemertje kan je natuurlijk al vantevoren fabriceren.
Dus twee mensen moeten sowieso aanwezig zijn als je wilt klussen aan de OSS.
Schuifdakken zijn gewoon gevoelig voor storingen dat geldt ook voor de andere Duitse merken. Elke grote beurt het dak laten smeren, kan geen kwaad.
- Audi_gekkie
Bedankt voor je aanbod @Ron47!
Ik ben het gelukkige forumlid waar Ron het over heeft en heb weer een goed werkend dak. Dit in tegenstelling tot de eerste reparatie (van dik €300,-) die is uitgevoerd door Erik Satter. Ik heb van Ron mogen meekijken en heb gezien wat voor set er was aangebracht, ik was serieus verbaasd dat monteurs dit aanbrachten want die constructie was veel te slap om het lang vol te houden. Ik wil dit even aangeven omdat ik weet dat er forumleden zijn die zo'n setje hebben. In mijn geval werd namelijk de kabel meegenomen doormiddel van een stuk waar tandjes aan zaten. Die tandjes springen bij een lichte weerstand al van hun plaats. Gevolg is dan dat de ene kabel later op spanning staat als de ander waardoor het dak scheef gaat trekken. De plastic meenemer waar Ron het over had was in mijn geval dus al volledig verdwenen en vervangen door zo'n "reparatieset". Mijn ervaring met de werkwijze van Ron zijn ronduit positief, hij neemt echt de tijd om alles uit te zoeken en is er vooral op gericht iets te repareren zonder onnodige kosten maar vooral ook langdurig. Zo heb ik dus al 400 euro bespaart op die kabels alleen al omdat hij daar eigenhandig wat op heeft gemaakt. Wat ik erg op prijs stelde is het onderlinge contact, ik werd continu op de hoogte gehouden en kon altijd langs komen om mee te kijken. Iets wat ik de afgelopen tijd echt heb gemist in mijn reparaties. Ik denk dat daar het grote verschil zit in een hobbyist en een monteur. Mijn dak gaat nu volledig open (bij de reparatie bij Erik Satter ging alleen het voorste stuk open) en ook zonder enig bijgeluid. Ron ik wil je bij deze nogmaals bedanken en wij houden contact. Voor de forumleden met een "probleem OSS" raad ik aan ga niet voor zo'n set maar laat het meteen goed doen dat scheelt uiteindelijk een hoop! Oh ja er wordt dus vaak door monteurs aangegeven dat de kabels stuk zijn, ik denk dan letterlijk een doorgebroken kabel. Dat is dus niet het geval die kabels zijn niet kapot te krijgen dat is zulk sterk materiaal! Maar het is dan de plastic meenemer die op de kabel zit die dan stuk is. Voor het gemak van de monteurs is het makkelijker om het compleet te vervangen, en voor ons is er nu dus een ander alternatief. Ik heb weer een muisstille A2 (bij de vorige reparatie hoorde ik windgeruis uit de OSS), het enige jammere is dat ik nog wel even moet wachten voordat ik er echt van kan genieten. Ik zal jullie op de hoogte blijven houden over het dak maar ik heb er het volste vertrouwen in.
Ik had die indruk al van Ron en ook jouw beschrijving klinkt goed.Ik ben het gelukkige forumlid waar Ron het over heeft en heb weer een goed werkend dak..... Ik zal jullie op de hoogte blijven houden over het dak maar ik heb er het volste vertrouwen in.
Ben benieuwd, durf je weer te spelen met het dak? Gewoon voor de lol open en weer dicht doen, onder t rijden kijken hoe t is om m een stukkie open te zetten enzo?
Jazeker ik probeer hem juist zo vaak mogelijk te gebruiken, maar ik had van Ron al begrepen dat hij hem zo vaak had geopend en gesloten dat ie de tel kwijt was
Ik ben alleen voorzichtig als het vriest. Rijdend doe ik hem meestal open tot 80 kmh daarna heb ik toch alleen last van maar ben niet bang om hem met hogere snelheid te openen. Ik doe hem dan alleen weer snel dicht vanwege het windgeruis.