Aansluiten Radio Concert II

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Romulus

05 okt 2010, 18:26 0 x

MSorel bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg!
Zoals met zoveel complexe technische zaken, is het hier een kwestie van weten hoe het werkt. Dat de merkdealer er zelf niet meer uitkomt, is treurig. Dat je voor een uur vergeefs zoekwerk bijna 100 euro moet betalen, is helemaal treurig. Dat zou ik mijn klanten niet uitgelegd krijgen... volgens mij snapt die organisatie niet helemaal waarvoor ze in het leven zijn geroepen: support verlenen...

Rens, een Pioneer radio smoelt met de rode/witte verlichting inderdaad goed in de A2, ik heb er ook zo een (wel al wat ouder). Zo'n front-USB had ik graag gehad ;)
Rens 79

05 okt 2010, 19:59 0 x

[quote="Romulus"]MSorel bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg!
Zoals met zoveel complexe technische zaken, is het hier een kwestie van weten hoe het werkt. Dat de merkdealer er zelf niet meer uitkomt, is treurig. Dat je voor een uur vergeefs zoekwerk bijna 100 euro moet betalen, is helemaal treurig. Dat zou ik mijn klanten niet uitgelegd krijgen... volgens mij snapt die organisatie niet helemaal waarvoor ze in het leven zijn geroepen: support verlenen...

Rens, een Pioneer radio smoelt met de rode/witte verlichting inderdaad goed in de A2, ik heb er ook zo een (wel al wat ouder). Zo'n front-USB had ik graag gehad ;) [/quote]

Een jaar of 9 geleden kocht ik een nieuwe Pioneer voor in mijn T4 prijs ongv. 600 euro.
De Pioneer die nu dus in de A2 zit heb ik bij Whekamp (om maar iets te noemen) voor een prijs zien staan van 89 euro,en ik kan echt niet zeggen wat deze minder kan dan die van 9 j. geleden
En er zit inderdaad een aansluiting voor usb op.
mx-man
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

05 okt 2010, 20:54 0 x

zijn er ook problemen bekend met aansluiten van een concert 1

Thijs
msorel

05 okt 2010, 23:29 0 x

Aansluiten van een aftermarket radio (bijv. Sony, Kenwood etc) is geen enkel probleem in de A2 behalve dan de geschakelde plus. Die is vanaf het contact te trekken of vanaf de regelunit onder de voetenruimte bij de linker voorstoel.

Dat is ook niet de topic. De Concert II zal nooit volledig werken zonder opgenomen te zijn in het netwerk (canbus). Canbus is niet louter een controlesysteem die met de regelmaat van de klok een pulsje geeft om te controleren of alles nog naar wens verloopt. Het is wel degelijk in staat tot tweerichting communicatie met aangesloten en aangemelde apparaten.

Toegegeven: de mijne is een 8Z0 Concert II maar kan me nauwelijks voorstellen dat een TT of oud type A6 Concert II (die dezelfde afmeting hebben) niet geheel zullen werken.

Ik heb inmiddels best wat ervaring met dit soort dingen in de A2. Heb achteraf de Concert II volledig werkend geinstalleerd. CC ingebouwd. Bose achteraf ingebouwd maar de lastigste klus: de originele navigatie BNS 4 volledig werkend gekregen (Bediening via regelknop bij handrem, navi rekenaar in daarvoor bestemde vak in kofferbak, visuele instructies via het FIS scherm tussen de klokken en audio instructie via de Concert II, zelf kabelboom maken want die bestaat niet). De rekenaar van het navigatiesysteem komt overigens uit een A6 en kan moeiteloos met de A2 communiceren.

Deze moest uiteraard wel hergecodeerd worden middels vagcom. Bijvoorbeeld de wielomtrek, die van een A2 is namelijk iets anders dan die van een A6. Klein beetje maar......
falcon

06 okt 2010, 09:29 0 x

[quote="msorel"]
de lastigste klus: de originele navigatie BNS 4 volledig werkend gekregen (Bediening via regelknop bij handrem, navi rekenaar in daarvoor bestemde vak in kofferbak, visuele instructies via het FIS scherm tussen de klokken en audio instructie via de Concert II, zelf kabelboom maken want die bestaat niet). De rekenaar van het navigatiesysteem komt overigens uit een A6 en kan moeiteloos met de A2 communiceren.
[/quote]
Zo, dat klinkt als een mooi klusje zeg! Wat zal dat een voldoening gegeven hebben toen 't uiteindelijk functioneerde! Erg gaaf!
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 okt 2010, 21:17 0 x

Dat is ook niet de topic. De Concert II zal nooit volledig werken zonder opgenomen te zijn in het netwerk (canbus). Canbus is niet louter een controlesysteem die met de regelmaat van de klok een pulsje geeft om te controleren of alles nog naar wens verloopt. Het is wel degelijk in staat tot tweerichting communicatie met aangesloten en aangemelde apparaten.

Natuurlijk communiceert het CANBUS met de daarop aangesloten apparaten, dat is in principe ook de bedoeling. Het is een check middels een signaal en vervolgens feedback om te controleren of dat apparaat juist werkt. Echter dat is niet de reden waarom de afwijkende AUDI radio's niet juist werken! Bovendien is het principe van CANBUS dat indien er geen (of verkeerd) signaal terugkomt er een storingsmelding op je FIS dashboardje komt, ik heb daar nog nooit iemand over gehoord bij inbouwproblemen met de verschillende radio's.(haal b.v. maar eens een lampje ergens achter of voor uit, of sluit maar eens een extra stekker voor de trekhaak middels simele aftakking aan, onmiddelijk problemen en meldin! Dat doet CANBUS.
Een ander aspect is dat indien de radio er b.v. uit wordt gehaald en deze zou op het CANBUS zijn aangesloten dan moet er ook een storingsmelding komen!(na aanzetten van het contact). Daar is het CANBUS voor.
Ik heb sterke twijfels of de radio uberhaupt op het CANBUS is aangesloten!
Zelf heb ik ook een A4 van 2005 (zeker met CANBUS) en heb al vaker de radio eruit gehaald zonder enige melding te krijgen van een storing, ook heb ik aan de radio een extra USB-link gemaakt wat normaal gesproken ook een melding via CANBUS zou geven.
Mijn mening is dat de Audi radio's qua aansturing (zowel extern als intern) afwijken van de "aftermarket" radio's en dat daarom de problemen ontstaan, mede omdat die genoemde afwijking ook een afwijkende aansturing vanuit de regeleenheden vereist.
De regelunits in de A2 zijn niet hetzelfde (qua werking) als die van b.v. een A6.

Theo
msorel

07 okt 2010, 00:32 0 x

Lekkere binnenkomer, ben net een aantal dagen lid van dit forum.

Is toch altijd bijzonder dat een post door iemand die de zaak wel aan de praat heeft gekregen in twijfel wordt getrokken door iemand zonder fundamentele kennis van het systeem. Zeer Nederlands forum-achtig ook. Wie moet wie nou gaan geloven.

Heb nog eens zitten kijken in wat eerdere berichten van Forumgebruiker Theo. Schijnt dat voorgeschreven olie een verspilling van geld is en niet tot schade aan de motor kan leiden. TDI pompverstuivers hebben pompverstuiver olie nodig. Longlife of geen longlife maar wel speciale PD olie. Schade aan de verstuivers is een zekerheid bij gebruik van de onjuiste olie. Die dingen kosten 700 euro per stuk (zonder montage) x 3 betekent dus de aanschaf van een gebruikt blok. Volgens Theo is het gebruik van de voorgeschreven G12 koelvloeistof ook onzin. Enig idee wat conventionele koelvloeistof met de coating van de koppakking doet? Als klap op de vuurpijl: Volgens Theo schrijft Audi geen interval voor voor vervanging van de distributieriem. Klaarblijkelijk moet ik uitleggen wat de gevolgen zijn van het breken van de riem want dit is nogal een kostbaar stukje advies. Voor de TDI motoren is de voorgeschreven km interval namelijk voor de AMF motor 90.000 en de BHC motor 120.000 kilometer. De meeste TDI motoren zijn AMF motoren. Gebruikt tot september 2003. Theo stelt dat er prima 150.000 kilometer mee gereden kan worden. Dat is 60.000 meer dan de voorgeschreven 90.000. Zou toch elke keer met zweet in de handen terugschakelen. Het merendeel van de foutmeldingen geregistreerd d.m.v. het canbus systeem worden overigens niet via het FIS weergegeven. Dit zou het uitlezen overbodig maken. Hoe zou het dan gaan bij de 75% van de A2's die helemaal niet beschikken over een FIS display.

Maar genoeg over Theo, zijn bedoelingen zijn vast ontzettend goed. Het is juist fijn dat iemand een ander wil helpen en dit zeg ik zonder enige vorm van sarcasme. Wat wel belangrijk blijft is dat een ieder op een forum uitsluitend adviezen geeft gebaseerd op kennis en kundigheid. Wanneer men niet zeker is van de zaak, schrijf het dan niet of geef aan dat je het niet zeker weet. Ik ben echt de laatste die zit te wachten om commentaar te geven op andere gebruikers maar dit soort adviezen zijn gewoon gevaarlijk.

Om dit kracht bij te zetten nodig ik hierbij een Audi A2 eigenaar met CANBUS systeem en een Concert II uit een A6 of TT uit om contact met mij op te nemen om o.a. de knopverlichtingproblematiek op te lossen volgens de beschrijving in mijn eerdere posts. Die gebruiker kan dan vervolgens zijn bevindingen posten en tijdens de inbouw worden er foto's gemaakt voor een stap voor stap beschrijving. Reactie via PM.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 okt 2010, 21:37 0 x

Geachte msorel,

Gezien de reactie van je die aan mij persoonlijk is gericht moet ik hierop natuurlijk reageren.
Allereerst het in twijfel trekken van mijn kennis betreffende de autotechniek, ik kan je mededelen dat inmiddels 40 jaar werkzaam ben in de disverse takken van de autobranche van monteur tot docent autotechniek en van personenauto's tot bedrijfswagens! (Indien geïnteresseerd dan wil ik ook nog wel kopiën van mijn diploma's aan je doen toekomen)!
Overigens ben ik nu verbonden aan het praktisch examencentrum van de Innovam (heet IBKI) en indien je in de branche werkzaam bent dan weet je dat dit instituut de praktijkexamens in Nederland afneemt voor de moneurs(zowel personen- als bedrijfswagens en APK-opleiding doet)! Ik mag derhalve (zonder naast de schoenen te willen gaan lopen) stellen dat ik wel wat weet van auto's (zowel van de praktijk als de theorie)!
Het volgende punt is dat indien jij mijn commentaren leest en vervolgens weer gaat citeren dan moet je dat wel goed doen! Je haalt nu wat zaken aan die ik geschreven zou hebben maar haalt dit uit zijn contekst en laat delen achterwege!!
Ik zou zeggen "nogmaals heel goed lezen" !
Je moet je natuurlijk wel realiseren dat meningen kunnen verschillen! Je ziet b.v. in de medische wereld dat doktoren en wetenschappers over hetzelfde onderwerp een verschillend standpunt kunnen hebben! Dat is in de autowereld niet anders!
Ik geef mijn mening over zaken en die is gebaseerd is op jarenlange praktijkervaring en daar mag eenieder van vinden wat hij wil. Ik geef er overigens altijd bij aan waarom ik zo over iets denk (en daar waar mogelijk een technische uitleg).
Indien jij (of met jou anderen) een andere mening hebben dan is dat jullie goed recht en indien jij vindt dat je b.v. Castrol van € 25,- de liter in je A2 moet doen dan moet je dat vooral niet laten!!!
Wat ik niet op zijn plaats vind is dat omdat je een andere mening hebt kennelijk ook vind dat je daarom het recht hebt om iemand die een andere mening is toegedaan op basis van je eigen mening af te schilderen als iemand die maar ongefundeerd wat zegt!
Als laatste toch nog eens het verzoek om mijn stukken heel nauwgezet te lezen en dan misschien eens binnen de vakmensen om je heen die al wat ouder zijn en ook veel praktijkervaring hebben nog maar eens in de groep gooien (en dan als het even kan bij vakmensen die niet Audidealer gebonden zijn!).

Toch met vriendelijk groet,
Theo
Pyro_loe
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 okt 2010, 22:42 0 x

en daarmee is hopelijk alles weer gezegd ;) en kunnen we weer verder met discussiëren over onze A2 8-)
mx-man
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

08 okt 2010, 00:32 0 x

[quote="Pyro_loe"]en daarmee is hopelijk alles weer gezegd ;) en kunnen we weer verder met discussiëren over onze A2 8-)[/quote]

Mee eens! Ik laten we het gezellig houden, iedereen doet z'n best :D

Thijs
Plaats reactie