Vraag: Hoe accu vervangen
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
E.e.a. is sterk afhankelijk van het merk, type (zwaarte van de accu) en niet in de laatste plaats waar je deze koopt.
Ter indicatie, vorig jaar (net voor de winter) een in de A4 vervangen via de dealer (i.v.m. A-selectie garantie) maar in eerste instantie wel een factuur onder mijn neus gekregen (niet betaald aangezien ik heb aangetoond dat in de stukken zwart op wit staat dat een A-selectie garantie gelijk staat met de garantie op een nieuwe Audi), accu kostte € 150,-
Bij de betere automaterialenzaak moet je een goede accu voor de A2 voor +/- tussen de € 60 en € 80,- kunnen kopen.
Theo
Ter indicatie, vorig jaar (net voor de winter) een in de A4 vervangen via de dealer (i.v.m. A-selectie garantie) maar in eerste instantie wel een factuur onder mijn neus gekregen (niet betaald aangezien ik heb aangetoond dat in de stukken zwart op wit staat dat een A-selectie garantie gelijk staat met de garantie op een nieuwe Audi), accu kostte € 150,-
Bij de betere automaterialenzaak moet je een goede accu voor de A2 voor +/- tussen de € 60 en € 80,- kunnen kopen.
Theo
Prijzen voor after market onderdelen kun je vaak ook vinden op http://www.mijngrossier.nl
Als ik daar zoek naar een accu voor mijn A2 BBY vind ik een Yuasa voor 92 euro en drie modellen Bosch voor 120-200
hock: euro. Zo'n Yuasa hebben we drie jaar in de Golf gehad (en mee verkocht), was een prima ding. Na een week stilstand bij sneeuw en ijs was het eerste rondje meer "uch" maar hij liep altijd. Bosch staat wat mij betreft ook buiten kijf, mag ook wel voor die prijs. :mrgreen:
Als ik daar zoek naar een accu voor mijn A2 BBY vind ik een Yuasa voor 92 euro en drie modellen Bosch voor 120-200

[quote="jmkoole"][quote="Teet"]
Mijn accu is aan vervanging toe. ........ingekort............ Het zal toch niet met die grote moer/bout moeten die er vóór onder het schuimdeel met het banden reparatiemiddel zit?
[/quote]
Schuimdeel inderdaad verwijderen. Bout(en) (1 of 2) houden de accu op z'n plek.[/quote]
Gedaan. Als het schuimdeel eenmaal weg is is het een fluitje van een cent. Ik heb wat foto's gemaakt ter illustratie:

Er zit een verdikking op het voetje van de accu. Die kan er af geklikt worden, dan past ie goed en kan het schotje weer op zijn plek en de boutjes weer vast.


Wat ik goed vind aan de Halfords accu (±115 euro, 3 jaar garantie) is dat ie niet alleen exact dezelfde afmetingen heeft, maar ook dat er net als bij de originele accu, een indicator op zit die aangeeft wat de 'status' van de accu is. Groen: Vol, Zwart: Moet bijgeladen, Wit:... weet ik niet meer en ik kan het niet lezen op mijn foto's dus die houden jullie van mij te goed. ;-)
Groeten,
Teet
Mijn accu is aan vervanging toe. ........ingekort............ Het zal toch niet met die grote moer/bout moeten die er vóór onder het schuimdeel met het banden reparatiemiddel zit?
[/quote]
Schuimdeel inderdaad verwijderen. Bout(en) (1 of 2) houden de accu op z'n plek.[/quote]
Gedaan. Als het schuimdeel eenmaal weg is is het een fluitje van een cent. Ik heb wat foto's gemaakt ter illustratie:

Er zit een verdikking op het voetje van de accu. Die kan er af geklikt worden, dan past ie goed en kan het schotje weer op zijn plek en de boutjes weer vast.


Wat ik goed vind aan de Halfords accu (±115 euro, 3 jaar garantie) is dat ie niet alleen exact dezelfde afmetingen heeft, maar ook dat er net als bij de originele accu, een indicator op zit die aangeeft wat de 'status' van de accu is. Groen: Vol, Zwart: Moet bijgeladen, Wit:... weet ik niet meer en ik kan het niet lezen op mijn foto's dus die houden jullie van mij te goed. ;-)
Groeten,
Teet
[quote="Peter"]Zou je het formaat van de foto's willen aanpassen ? Dit ivm de leesbaarheid van het forum.[/quote]
OT: Gedaan. Over leesbaarheid gesproken: Is het hier gebruikelijk dat er binnen een 'draad' van onderwerp gewisseld wordt zoals in deze draad ook gebeurde? Zie:
[quote="j.hoeben1"]Hoi,
Ik ben een tijdje terug met mijn karretje naar de dealer geweest omdat ik problemen had met het wegrijden met volle bepakking. De motor sloeg dan regelmatig af wat irritant was. Ze hebben hem toen uitgelezen en opnieuw geprogrammeerd. Werkte weer perfect! Volgens de dealer kwam dat omdat in het verleden de accu afgekoppeld is geweest. Moet je bij vervanging van de accu altijd het spul weer opnieuw programmeren!! Ik vind dat vreemd. Weet iemand hier iets van.
Sjors.[/quote]
OT: Gedaan. Over leesbaarheid gesproken: Is het hier gebruikelijk dat er binnen een 'draad' van onderwerp gewisseld wordt zoals in deze draad ook gebeurde? Zie:
[quote="j.hoeben1"]Hoi,
Ik ben een tijdje terug met mijn karretje naar de dealer geweest omdat ik problemen had met het wegrijden met volle bepakking. De motor sloeg dan regelmatig af wat irritant was. Ze hebben hem toen uitgelezen en opnieuw geprogrammeerd. Werkte weer perfect! Volgens de dealer kwam dat omdat in het verleden de accu afgekoppeld is geweest. Moet je bij vervanging van de accu altijd het spul weer opnieuw programmeren!! Ik vind dat vreemd. Weet iemand hier iets van.
Sjors.[/quote]
[quote="Teet"]Over leesbaarheid gesproken: Is het hier gebruikelijk dat er binnen een 'draad' van onderwerp gewisseld wordt zoals in deze draad ook gebeurde?[/quote]
Ja, we zijn niet altijd even draadvast (hoewel ik het telkens probeer). Daarvoor wel betrokken :lol:
Ja, we zijn niet altijd even draadvast (hoewel ik het telkens probeer). Daarvoor wel betrokken :lol:
Kan ik ook mooi een slightly on topic opmerking maken;
Als je toch bij de accu bezig bent, check dan gelijk even de
kuip op vocht. Deze fijne premium wagens hebben nogal eens de neiging
om te lekken! Meestal ligt de oorzaak bij de ventilatiekleppen die
achter de achterbumper zitten, die gaan vaak los zitten en laten
water de kofferbak in. (zoals bij de mijne dus :evil: )
Never a dull moment with an A2! :mrgreen:
Groeten, Gompie
Als je toch bij de accu bezig bent, check dan gelijk even de
kuip op vocht. Deze fijne premium wagens hebben nogal eens de neiging
om te lekken! Meestal ligt de oorzaak bij de ventilatiekleppen die
achter de achterbumper zitten, die gaan vaak los zitten en laten
water de kofferbak in. (zoals bij de mijne dus :evil: )
Never a dull moment with an A2! :mrgreen:
Groeten, Gompie
Ik ben meteen blij met het niet-draad-vaste van dit forum! ;-)
Goeie tip, ik zal kijken. Over vocht gesproken - ik zal dit in een 'vocht/lekkage'-topic zetten als het langer gaat duren - maar:
Ik denk wel eens dat de beslagen ramen tijdens het wegrijden ook door vocht komen... zijn er nog meer bekende vocht-lekkage plekken waar ik op kan letten?
Goeie tip, ik zal kijken. Over vocht gesproken - ik zal dit in een 'vocht/lekkage'-topic zetten als het langer gaat duren - maar:
Ik denk wel eens dat de beslagen ramen tijdens het wegrijden ook door vocht komen... zijn er nog meer bekende vocht-lekkage plekken waar ik op kan letten?