1,4 ombouwen naar 1,6 sfi?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 aug 2016, 09:53 0 x

Handrem mechanisme van remklauwen rotten vaak vast door te weinig gebruik.
Veel mensen parkeren hun auto door hem in de versnelling te zetten en niet de handrem te gebruiken.
En daar heb je bij je oldtimer dus ook last van gehad omdat die niet vaak gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
WHM
Berichten: 373
Lid geworden op: 17 jun 2015, 19:49
Locatie: Amsterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

28 aug 2016, 15:21 0 x

De A2 heeft voor sommige modellen trommelremmen. Voor een auto dat in het jaar 1999 op de markt kwam is dat toch niet heel bijzonder of apart?

Conceptcar was namelijk in 1997 gepresenteerd, terugrekenend werd de auto rond 1992/1993 ontworpen.
In combinatie met het gewicht van de auto, heeft Audi toen besloten voor sommige modellen geen schijfremmen te plaatsen.

Desalniettemin zijn verscheidene beschrijvingen op internet te vinden om alsnog van je trommelremmen schijfremmen te maken.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 aug 2016, 19:30 0 x

<a rel="nofollow" target="_blank">rolf</a> schreef:
Handrem mechanisme van remklauwen rotten vaak vast door te weinig gebruik.
Veel mensen parkeren hun auto door hem in de versnelling te zetten en niet de handrem te gebruiken.
En daar heb je bij je oldtimer dus ook last van gehad omdat die niet vaak gebruikt wordt.
Ik had tot dan toe altijd auto's met trommelremmen achter gehad, en zet de auto nooit op de handrem weg.
Voor  zover ik weet heb ik nooit problemen gehad met vastzittende handremmechanismen.
Bij de GTI trad het probleem al in het eerste jaar op dat ik hem had (erfenis van de vorige eigenaar?).
Sindsdien haal ik bij de GTI bij stilstand altijd even de handremhendel even omhoog en omlaag om het
mechanisme gangbaar te houden. En trek ik tijdens het rijden even lichtjes de handrem aan om de schijven/blokken achter schoon te houden. Ik zet hem niet op de handrem weg, kans dat de blokken vast gaan zitten door het lange stilstaan.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 aug 2016, 20:30 0 x

Bij achterschijven zijn handremmechanismen waar dmv een spindel de remzuiger uitgedrukt wordt krijgen vroeg of laat vastlopers bij weinig gebruik.
Zijn ook fabrikanten die schijven achter hebben en daarin een kleinere trommel met remschoenen voor de handrem, In de Volvo 850 zit dat en onze Leaf heeft het ook, waar ik het van weet dan.
Misschien wel best of 2 worlds.  :)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 aug 2016, 21:10 0 x

rolf schreef:
Bij achterschijven zijn handremmechanismen waar dmv een spindel de remzuiger uitgedrukt wordt krijgen vroeg of laat vastlopers bij weinig gebruik.
Zijn ook fabrikanten die schijven achter hebben en daarin een kleinere trommel met remschoenen voor de handrem, In de Volvo 850 zit dat en onze Leaf heeft het ook, waar ik het van weet dan.
Misschien wel best of 2 worlds.  :)

Is inderdaad het mooiste systeem. Trommels zijn voor handremgebruik ook beter dan schijfremmen. Je hoeft minder kracht te zetten/slag te maken om ze goed vast te kunnen trekken. 
Dat gecombineerde schijven/trommels niet altijd worden toegepast, heeft waarschijnlijk met de hogere kostprijs te maken. Het moet uiteindelijk uit de lengte of uit de breedte komen.
Ben zelf heel tevreden met de trommels achter, bij normaal gebruik zul je het verschil in remkracht tijdens
het rijden nauwelijks merken.
Het ligt anders als je veel in de bergen en/of met volle bepakking rijdt, dan is extra remkracht altijd welkom, ook voor een 1.4 16v ...  B)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 aug 2016, 22:12 0 x

Volgens mij heeft de A2 1.4 best wel ook het gevoel al voldoende goede remmen heeft voor het totaal max gewicht van de A2 moet afremmen.
Ik kan het weten ik niet een standaard bochten rijder ben....

In een poep en een scheet ik probleemloos stil sta zelfs met aanhanger.
De achterremmen niet zo veel remnen dan de voorzijde.
En wij Abs hebben die de remdruk per wiel in de gaten houdt.
Als deze remkrachten over alle wielen gelijk zouden zijn je vast eens achterste voren komt te staan.

Deze A2 1.4 benzines geen hogere snelheden kan behalen als de A2 fsi .

En dan treed er natuurlijk andere prioriteiten van veiligheids marge...

Dus de zwaardere motorblok en bak gewicht van de Fsi wel met schijfremmen achter geleverd is.

Als deze Audi Fsi 1.6 trommelremmen zou hebben gehad waarschijnlijk niet alleen eerder overhit kunnen raken bij deze hogere snelheden er afgeremd moet worden en daarbij ook eerder aan slijtage onderhevig is met trommelremmen.

Grt
Rolf
Almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 aug 2016, 23:22 0 x

Schijfremmen staan ook mooier................ <span>:mrgreen: </span>
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 aug 2016, 06:28 0 x

Tegen het schoonheidsargument valt weinig in te brengen ...  B)

Ben trouwens benieuwd of de topic-starter al de knoop heeft doorgehakt wat te gaan doen.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
kww
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 mei 2013, 21:13

31 aug 2016, 09:48 0 x

misschien is het handiger om een 6n2 1.6 16v motor in te bouwen eventueel met 6 bak van lupo gti.
ik weet niet hoeveel werk dit is maar is nog wat krachtiger als een fsi.
leek mij ook nog wel een leuke optie eigenlijk voor als mijn fsi af is.
Gebruikersavatar
paulds65
Berichten: 196
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:42

31 aug 2016, 12:03 0 x

Leuk, de suggestie die ik 2 weken geleden ook al had gedaan.
Plaats reactie