Accu leeg: Wat te doen en gaat achterklep nog dicht?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
IIVQ

21 mei 2017, 18:15 0 x

@Peter_Maathuis Nee, ik bedoel dat de accu zijwaarts - van links naar rechts kan schuiven. In het slechtste geval kan er dit gebeuren, waarbij de pluspool dus maar enkele milimeters onder de "reservewielbeugel" zit of er zelfs contact mee heeft.Afbeelding
Dus van oud sloophout…Afbeelding
…maar een accuopzijnplekhouder gemaakt:
Afbeelding
Een officiële vasthouder of spanband en nette plastic kapjes over de polen zou mooier zijn, maar dit werkt ook redelijk.

Vandaag eindelijk gemeten wat het verbruik is van de auto.
Ik vertrouwde het niet dat de piekstroom bij het aansluiten van de accu onder de 10A zou blijven, dus ik heb een shunt gemaakt van een oude lichtschakelaar. Afbeelding
De zwarte startkabel zit op de minpool van de accu aangesloten, de rode startkabel op de negatieve accuklem en bij het aansluiten stond de lichtschakelaar op "aan" waardoor de amperemeter in feite buiten het stroomcirquit stond. Na een seconde of 10 (de CD-wisselaar was klaar) heb ik de auto op slot gedaan (achterklep was nog wel open) en de lichtschakelaar op uit. Daardoor mat de amperemeter ongeveer 3.2A. Na een minuut werd dat .8A, en steeds in stapjes lager tot het na een minuut of 8 het kofferbaklampje uit ging en het verbuik nog 50mA was, terwijl ik de USB-lader er nog in had zitten, en deze trekt (als er niets aan het laden is) ongeveer 35mA, dus het restverbruik zal ongeveer 25mA zijn.
Afbeelding
Dat is niet iets dat in 3 dagen een accu leeg kan trekken. Ik hou het er dus op dat ik óf een grote verbruiker aan heb gehad (bijv per ongeluk radio weer aangetikt, al vraag ik me af of dat de accu tot 1.7V leeg trekt) óf dat de accu door een koude nacht overleden is.

In ieder geval bedankt voor alle hulp.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 mei 2017, 18:45 0 x

Eerst dacht ik dat jouw accu helemaal niet vast zit - de plaat die achter de accu zit (gele pijl in mijn foto) heb je er niet in zitten.

Ik heb net eens even mijn eigen (diesel) accu-bevestiging bekeken. Ik heb die plaat er ook niet in zitten...
De beugel voor het vastzetten van het reservewiel heeft, net als de bevestigingsplaat in mijn vorige (benzine) A2, inkepingen die in de onderrand van de accu vallen (zie pijltjes). Dat zou moeten voorkomen dat de accu van links naar rechts kan schuiven.
Afbeelding

Maar jouw oplossing met een houten blok werkt natuurlijk ook prima  ;)

In elk geval mooi dat de reststroom verdwenen is - de stroom loopt netjes terug zoals verwacht. Ik zou overigens bij een stroom van ca 50 mA liever meten in het 200 mA-bereik - ingesteld op 10A heb je al snel een flinke meetfout. Een meter met 1% fout is een heel nauwkeurige meter, maar bij 10A kan ie er zo maar 100 mA naast zitten.
De radio per ongeluk inschakelen kan geen lege accu opleveren: die schakelt na een uur automatisch weer uit.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
IIVQ

21 mei 2017, 19:03 0 x

Aha, dat klopt. Ik heb die plaat idd niet, en ik zie nu dat er links en rechts wel kanaaltjes zijn waar deze in zou passen. Maar dat moet dan een ander model zijn dan bij jou, anders past de reservewielhouderbeugel (scrabble anyone) weer niet...
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2017, 11:27 0 x

IIVQ,

Volgende keer kun je via de aansteker een stekker erin steken met daaraan een ander accu of lader van 6 ampere aansluiten en is je stroomcircuit via de zekering kast voorzien van stroom .

Dus via deze via  ontgrendel /vergrendel knop op bestuurders deur ,de klep en achterklep te openen.

Tevens is er voor de tankklepje ook een manier  de Noodontgrendeling deze te openen .

ie je handleiding /instructie boekje  blz 164

of https://handleidingkwijt.com/audi-a2-2000/ heel handig voor op je smartfone....en via whatsapp de pdf te delen...
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Jaspersen

10 nov 2017, 19:10 0 x

@AudiFanSedert1971 - Bedankt[/size]
Plaats reactie