Auto start niet meer na bijvullen olie en veel gerook
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Succes met de diagnose/reparatie, en wellicht kun je met
gebruikte onderdelen de kosten nog in de hand houden.
gebruikte onderdelen de kosten nog in de hand houden.
- BlauweA2
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 29 jul 2017, 07:47
- Locatie: Leudal
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zwaar kl%te, ehh ik bedoel balen!
Ook ik ben geen monteur maar slechts rijder en herken de onhandigheid wel. Afijn, dat is ook een van de redenen waarom ik hier op het forum zit in de hoop hier tips te krijgen (en af en toe iemand op mijn beurt te helpen).
I.i.g. succes met het oplossen van het probleem.
(Hopelijk hoef je de meeting volgend weekend niet te missen).
Ook ik ben geen monteur maar slechts rijder en herken de onhandigheid wel. Afijn, dat is ook een van de redenen waarom ik hier op het forum zit in de hoop hier tips te krijgen (en af en toe iemand op mijn beurt te helpen).
I.i.g. succes met het oplossen van het probleem.
(Hopelijk hoef je de meeting volgend weekend niet te missen).
For those with an eye for the finer detail, I salute you.
- trebbor77
- Audi A2 clublid
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20 sep 2017, 14:25
- Locatie: Barneveld
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Goedemorgen mensen,
Inmiddels is de auto nagekeken door een bevriende monteur en heb ik meer duidelijkheid. Waar ik al bang voor was, geen goed nieuws! Door het te veel aan olie in het cilinder is de distributie gebroken en zal de cilinderkop gereivseerd moeten worden. Mogelijk zijn er ook een paar kleppen krom door het breken vd distributieriem. Er is overleg geweest met het revisiebedrijf en de verwachting is dat de schade daarmee opgelost is. Ze zijn niet zo bang voor schade aan het blok zelf omdat de olie er niet zo heel beroerd uit kwam en er verder op dit moment niets lekt. Er is geen keerring tussenuitgeklapt en de zuigers worden gecontroleerd bij het losmaken. Reparatiekosten: € 1000,-
Uiteraard veel geld
en nu aan mij om de juiste keuze te maken: laten maken of niet laten maken en een nieuwe A2 aanschaffen. Dat ik weer een A2 wil rijden is zeker!
Mijn A2 (1.4 benzine) komt uit 2000 en heeft momenteel rond de 213.000 km op de teller staan. Ik heb hem in september vorig jaar kunnen aanschaffen voor een goede prijs en heb er tot nu toe heel veel plezier van gehad. Ondanks dat het een standaard uitvoering is, zitten er voor mij enkele dingen op die ik belangrijk/fijn/mooi vind (bijv. armsteun, geblindeerde ramen achter, radio met bluetooth en DAB+). Verder ziet hij er op enkele gebruikerssporen na gewoon nog heel netjes uit. In 2014 is bij 160.000 km de distributieriem voor het laatst vervangen.
De auto is mijn dagelijkse vervoersmiddel voor woon-werkverkeer en met mijn nieuwe baan va 1 mei ga ik ook iets minder km maken. Omgerekend zo'n 15.000 km per jaar. Daar komen dan nog de prive km bij waardoor ik op zo'n 17500 km kom ongeveer. Als mijn huidige gerepareerd is hoop/verwacht ik er nog zo'n 3 a 4 jaar mee te kunnen rijden. Wel zal de distributieriem dan nog vervangen moeten worden tussen nu en 2 jaar wat natuurlijk ook weer een aardige kostenpost is. Deze kosten had ik natuurlijk ook gehad als dit niet gebeurd was. Ook moet ik nog even goed informeren wat mijn auto oplevert als ik hem zo ongerepareerd verkoop.
Enige vragen ter overweging voor mezelf en waar jullie me hopelijk een beetje mee kunnen helpen:
- Wat zouden jullie doen? Nu kiezen voor de laagste kostenpost en laten repareren of kiezen voor de investering van een nieuwe auto?
- Betekent een gereviseerde cilinder meer rijcomfort en een langere levensduur vd motor? Wat zijn de nadelen?
- Zijn er naast de A2 dokter (thx @HansJan !) nog andere adressen om te informeren wat ze voor mijn auto in deze staat geven?
Alvast dank voor jullie reactie!
Inmiddels is de auto nagekeken door een bevriende monteur en heb ik meer duidelijkheid. Waar ik al bang voor was, geen goed nieuws! Door het te veel aan olie in het cilinder is de distributie gebroken en zal de cilinderkop gereivseerd moeten worden. Mogelijk zijn er ook een paar kleppen krom door het breken vd distributieriem. Er is overleg geweest met het revisiebedrijf en de verwachting is dat de schade daarmee opgelost is. Ze zijn niet zo bang voor schade aan het blok zelf omdat de olie er niet zo heel beroerd uit kwam en er verder op dit moment niets lekt. Er is geen keerring tussenuitgeklapt en de zuigers worden gecontroleerd bij het losmaken. Reparatiekosten: € 1000,-
Uiteraard veel geld



Mijn A2 (1.4 benzine) komt uit 2000 en heeft momenteel rond de 213.000 km op de teller staan. Ik heb hem in september vorig jaar kunnen aanschaffen voor een goede prijs en heb er tot nu toe heel veel plezier van gehad. Ondanks dat het een standaard uitvoering is, zitten er voor mij enkele dingen op die ik belangrijk/fijn/mooi vind (bijv. armsteun, geblindeerde ramen achter, radio met bluetooth en DAB+). Verder ziet hij er op enkele gebruikerssporen na gewoon nog heel netjes uit. In 2014 is bij 160.000 km de distributieriem voor het laatst vervangen.
De auto is mijn dagelijkse vervoersmiddel voor woon-werkverkeer en met mijn nieuwe baan va 1 mei ga ik ook iets minder km maken. Omgerekend zo'n 15.000 km per jaar. Daar komen dan nog de prive km bij waardoor ik op zo'n 17500 km kom ongeveer. Als mijn huidige gerepareerd is hoop/verwacht ik er nog zo'n 3 a 4 jaar mee te kunnen rijden. Wel zal de distributieriem dan nog vervangen moeten worden tussen nu en 2 jaar wat natuurlijk ook weer een aardige kostenpost is. Deze kosten had ik natuurlijk ook gehad als dit niet gebeurd was. Ook moet ik nog even goed informeren wat mijn auto oplevert als ik hem zo ongerepareerd verkoop.
Enige vragen ter overweging voor mezelf en waar jullie me hopelijk een beetje mee kunnen helpen:
- Wat zouden jullie doen? Nu kiezen voor de laagste kostenpost en laten repareren of kiezen voor de investering van een nieuwe auto?
- Betekent een gereviseerde cilinder meer rijcomfort en een langere levensduur vd motor? Wat zijn de nadelen?
- Zijn er naast de A2 dokter (thx @HansJan !) nog andere adressen om te informeren wat ze voor mijn auto in deze staat geven?
Alvast dank voor jullie reactie!
- bart.de-waard
- Audi A2 clublid
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 17 nov 2017, 21:17
- Locatie: Wormerland
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Hallo Trebbor,
Het is jammer dat het zo gelopen is.
Ik zou gaan voor reparatie als de auto verder netjes is, en de motor een goede compressie had.
Met de motor in deze staat is je A2 ook al veel minder waard. De kosten heb je dus toch al.
Zelf heb ik 2 maanden gelegden een ruil 1.6 FSI motor laten plaatsen, en ben daar heel tevreden over.
Het is jammer dat het zo gelopen is.
Ik zou gaan voor reparatie als de auto verder netjes is, en de motor een goede compressie had.
Met de motor in deze staat is je A2 ook al veel minder waard. De kosten heb je dus toch al.
Zelf heb ik 2 maanden gelegden een ruil 1.6 FSI motor laten plaatsen, en ben daar heel tevreden over.
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Repareren en afrijden, reparatie voor 1000 euries is een koopje.......was ik al bijna kwijt voor mijn cilinderkop revisie.
Distributie heb je dan ook geen omkijken meer naar de komende 5 jaar.
Distributie heb je dan ook geen omkijken meer naar de komende 5 jaar.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Voor ieder autobezitter is dit het een drama,maar als de Audi A2 technisch goed bij gehouden is qua vervangen slijtage onderdelen zou ik ook de A2 herstellen.
Het blijft altijd een moeilijke beslissing wat je verder van plan bent met de A2 .
Gelukkig je ook een revisie om advies had gevraagd,je nu beter een keuze kunt maken,je ook afhankelijk bent van derden ...
Ook de keuze een andere motor zou uitkomst kunnen bieden,wie weet is er een bij schadenet, sloperijen toevalig recent binnen gekomen....beperk niet alleen te kijken binnen nederland ,maar ook belgie en Duitsland.
Verkopen is een optie ,maar je weet niet wat de volgende koop een Audi A2 met zich meebrengt met eventueel "verborgen" achterstallig onderhoud dat weer een financiële tegenslag kan opleveren .
Ik wens je verder succes !
Het blijft altijd een moeilijke beslissing wat je verder van plan bent met de A2 .
Gelukkig je ook een revisie om advies had gevraagd,je nu beter een keuze kunt maken,je ook afhankelijk bent van derden ...
Ook de keuze een andere motor zou uitkomst kunnen bieden,wie weet is er een bij schadenet, sloperijen toevalig recent binnen gekomen....beperk niet alleen te kijken binnen nederland ,maar ook belgie en Duitsland.
Verkopen is een optie ,maar je weet niet wat de volgende koop een Audi A2 met zich meebrengt met eventueel "verborgen" achterstallig onderhoud dat weer een financiële tegenslag kan opleveren .
Ik wens je verder succes !
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- RobinCS
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 apr 2018, 20:30
- Locatie: Westland
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Geen goed nieuws inderdaad. Dat er kleppen krom zijn door het breken van de distributieriem lijkt mij vrij logisch, hier zou ik zeker van uit gaan. Het feit dat er nu niets lekt wel volgens mij niet zeggen dat het blok verder goed is. Als het blok draait wordt er oliedruk opgebouwd, warme olie is ook dunner. Dat er nu niets uit komt lijkt mij geen garantie voor geen lekkage straks.
De € 1.000,00 die je nu noemt voor de reparatiekosten vallen mee. Wat je ook moet rekenen, is dat het vervangen van de distributieriem nu geen extra arbeidsloon kost, iets wat je anders wel betaald zou hebben. Ik zou gelijk ook de waterpomp mee laten nemen, of in ieder geval afwegen of het je de kosten waard zijn nu ze er toch mee bezig zijn.
Als de auto je verder bevalt zou ik inderdaad voor herstel gaan. Je weet nu wat je hebt. Voor restwaarde van een paar 100 + aanschafwaarde van een andere A2 ben je meer kwijt, de vraag is dan wat je hebt, los van dat je de auto dan weer naar je smaak zou moeten aanpassen.
Een alternatief voor het laten repareren van je huidige motor zou nog kunnen zijn om een vervangen de motor in te laten bouwen (met garantie).
Voor welke optie je ook gaat, je zult door een zure appel heen moeten bijten. Succes daarmee!
De € 1.000,00 die je nu noemt voor de reparatiekosten vallen mee. Wat je ook moet rekenen, is dat het vervangen van de distributieriem nu geen extra arbeidsloon kost, iets wat je anders wel betaald zou hebben. Ik zou gelijk ook de waterpomp mee laten nemen, of in ieder geval afwegen of het je de kosten waard zijn nu ze er toch mee bezig zijn.
Als de auto je verder bevalt zou ik inderdaad voor herstel gaan. Je weet nu wat je hebt. Voor restwaarde van een paar 100 + aanschafwaarde van een andere A2 ben je meer kwijt, de vraag is dan wat je hebt, los van dat je de auto dan weer naar je smaak zou moeten aanpassen.
Een alternatief voor het laten repareren van je huidige motor zou nog kunnen zijn om een vervangen de motor in te laten bouwen (met garantie).
Voor welke optie je ook gaat, je zult door een zure appel heen moeten bijten. Succes daarmee!
- BlauweA2
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 29 jul 2017, 07:47
- Locatie: Leudal
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Eens met de vorige berichten.
Je kent de auto (een andere is ook maar weer afwachten) en voor 1000 heb je nog geen andere.
Het gaat je bovendien veel moeite kosten een vergelijkbare A2 te vinden, ik bedoel dus vergelijkbaar met jouw A2, en dan gerepareerd.
Sterkte, succes.
Je kent de auto (een andere is ook maar weer afwachten) en voor 1000 heb je nog geen andere.
Het gaat je bovendien veel moeite kosten een vergelijkbare A2 te vinden, ik bedoel dus vergelijkbaar met jouw A2, en dan gerepareerd.
Sterkte, succes.
For those with an eye for the finer detail, I salute you.