universele afstandbediening sleutel inbouwen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
borre audi
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

03 feb 2019, 17:48 0 x

Peter_Maathuis schreef:
02 feb 2019, 16:15
Het is duidelijk wat je wilt, maar een ongecodeerde sleutel / ontvanger-combinatie is op z'n zachtst gezegd niet zo veilig zoals @eekhoorntje al meldde. De Audi module gebruikt iedere keer dat ie opent / sluit een andere code.

De transponder voor de startonderbreking is relatief eenvoudig (en zonder 'm te beschadigen) uit de klapsleutel te demonteren. Bij een sleutel zonder afstandsbediening is dat wat lastiger.

Er zijn tientallen comfortmodules (zie https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... nbedienung) - het slimste eerst is te kijken wat er nu is gemonteerd (onder de voetenruimte bestuurder). Daar staat vermoedelijk PR-5D0 (= geen ontvanger voor afstandsbediening) op en dan moet je dezelfde (of een latere die ermee compatibel is) vinden met PR-5D1 (= met 433,92 MHz ontvanger).

Als je haast hebt, kost een comfortmodule wellicht € 150, -, maar als je geduld hebt en onderdelenlijn, kleinanzeigen (daar staan er 12 te koop), marktplaats, eBay.de en eBay.co.uk (meer dan 50) in de gaten houdt, lukt het vast voor minder dan € 50.
ah bedankt voor de tips over de duitse tweedehands site, die kende ik nog niet.

Morgen ga ik eerst even kijken wat er momenteel in zit.
nieuwprijs van 150 euro is nog keer te overzien, maar wat komt er nog bij, neem aan dat de afstandsbedieningen er niet bij zitten.
hoort er ook nog een antenne bij?
moeten de sleutels nog worden ingelezen door de dealer?
borre audi

03 feb 2019, 17:55 0 x

davevogel0 schreef:
03 feb 2019, 13:03
Na het open halen van mijn A2 bleek deze zon set te hebben. Helaas dat de vorige eigenaar niet de sleute erbij had gedaan. Als je wil kan ik kijken hoe zoiets bij mij was gedaan. Ik heb er nog foto’s van als het goed is. Ze hadden de kast tussen kabels van de bestuurderdeur gezet.
hoi davevogel0
ah als je nog foto's hebt dan zou ik deze graag willen zien.
hoewel het gebruik maken van een andere comfort module veiliger is qua diefstal, moet ik zeggen dat het idee van de goedkoper methode ook nog wel blijft hangen.
als je de foto's kun vinden mag je ze wel mailen naar stuur.je.mail.hier.maar.naar.toe@gmail.com
ik ga de webshop nog wel even navragen of en hoe het signaal gecodeerd is.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 feb 2019, 23:53 0 x

Ja, behalve comfort module moet je minimaal één "klapsleutel" aanschaffen en die koppelen aan het stuurapparaat en aan de startonderbreker. Het mooiste is natuurlijk als de verkoper van de comfort module (die zal vaak uit een gesloopte auto komen) een of twee sleutels erbij levert.

Lees dit verhaal eens:
https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... ent-761179

Om er zeker van te zijn dat je nieuwe comfort module afstandsbediening ondersteunt, moet je model N, Q of AF hebben, afhankelijk van wat er nu in zit.

Punt 10 bespreekt de antenne - het zou ook zonder moeten werken, maar je hebt meer bereik met een antenne.

Al met al toch een hele operatie, maar dan werkt alles als origineel, inclusief de bevestiging van openen en sluiten door de knipperlichten.
borre audi

06 feb 2019, 16:49 0 x

hmmm heb de bodem luikje geopend en de module bekeken
nu even paar vraagjes
- wat is het model nummer?
( ik ga er van uit het nummer onder "made in hungary")

- als ik het goed begrijp van a2-freun.de
heb ik een 443 N versie die geschikt is voor afstandsbediening?

-----------------------------------------
- Ein-buchstabige KSTGe: (Infos vom Forumskollegen LAU - Danke!)
- die Indizes G, H (älteste Generation), J, K, R und S (alte Generation) haben PR-Code 5D0 und somit keine FFB-Fähigkeit.
- die Indizes 433, A, C, E (älteste Generation), D, M, F (alte Generation), N und Q (neueste Generation) haben PR-Code 5D1 und sind FFB-fähig

- Unter Berücksichtigung der Generationen ergeben sich damit folgende Umrüstmöglichkeiten für FFB bei einbuchstabigen KSTGen:
- Die Indizes G und H (älteste Generation ohne FFB) sind ersetzbar durch: 433, A, C, D, E, F, M, N und Q
- Die Indizes J, K, R und S (alte Generation ohne FFB) sind ersetzbar durch: D, F, M, N und Q"
-----------------------------------------

Maakt dit het nu makkelijker of...?

Afbeelding
Spinazie
Audi A2 clublid

06 feb 2019, 17:27 0 x

borre audi schreef:
06 feb 2019, 16:49
Ik denk dat je mazzel hebt en de vorige eigenaar de comfortmodule heeft laten vervangen (mogelijk ivm defect), en er een nieuwer model voor is teruggekomen. Ik zie dat er ook een weeknummer met jaartal 2009 op de module staat, mogelijk dat dat de productiedatum is.

Dan zou je nieuwe sleutels kunnen laten inleren, en eventueel een antenne plaatsen voor betere ontvangst. Maar misschien dat iemand met meer ervaring hier met meer zekerheid iets over kan zeggen.
Peter_Maathuis
Moderator

06 feb 2019, 22:05 0 x

borre audi schreef:
06 feb 2019, 16:49
Ja, dit maakt het veel gemakkelijker...

In de tekst op het Duitse forum lees je hoe je een (sleutel met) afstandsbediening koppelt aan de comfort module. Dat kan op twee manieren: met VCDS (kanaal 21) of zonder VCDS maar met je contactsleutel.

Een klapsleutel lenen van een andere A2-rijder om e.e.a. uit te proberen kan ook; daar kun je uiteraard de A2 niet mee starten, maar de afstandsbediening kan wel worden gekoppeld aan jouw comfort module.

De simpelste manier is bij de dealer een klapsleutel bestellen en dan
- de afstandsbediening laten koppelen aan de comfort module
- de transponder bekend maken bij het instrumentenpaneel (startonderbreking)
maar dan praat je al gauw over € 200.
Tweedehands klapsleutel kopen kan ook. Koppelingen laten uitvoeren door Morris (MT Automotive in Wijk bij Duurstede) is voordeliger dan bij de dealer. Mogelijk kan de A2-dokter dit ook voor je doen.

Als je via eBay een Chinese sleutel laat komen, let dan op wat je koopt: alleen de behuizing of een complete behuizing met elektronica (afstandsbediening en transponder) en let op de frequentie (433 Mhz).
borre audi

07 feb 2019, 10:46 0 x

ah kijk aan dat is goed nieuws :)

nu las ik hier op het forum hoe je een sleutel moet 'inleren'
viewtopic.php?t=5642

maar 'inleren' betekend dat het programmeren van het remote gedeelte of programeer je dan de transponder?
Peter_Maathuis
Moderator

07 feb 2019, 12:21 0 x

Dat gaat alleen over de afstandsbediening en comfort module. De transponder moet worden gekoppeld met het instrumentenpaneel en dat kun je niet zelf - zie mijn vorige bijdrage.
borre audi

07 feb 2019, 12:54 0 x

Peter_Maathuis schreef:
07 feb 2019, 12:21
Dat gaat alleen over de afstandsbediening en comfort module. De transponder moet worden gekoppeld met het instrumentenpaneel en dat kun je niet zelf - zie mijn vorige bijdrage.
oke, maar zonder gekoppelde transponder, is het dus al wel mogelijk om de deur op afstand te openen?

zou ik met een sleutel als hieronder al klaar zijn?

Afbeelding
Peter_Maathuis
Moderator

07 feb 2019, 13:07 0 x

Jazeker, de drie functies van de klapsleutel zijn geheel onafhankelijk van elkaar:
- mechanisch, sleutelbaard, moet passen in portierslot en contactslot, nodig om het stuurslot te openen
- transponder in contactsleutel, schakelt de startonderbreker uit, nodig om te kunnen starten
- de afstandsbediening (zender) van de centrale vergrendeling, stuurt de comfort module aan om draadloos de portieren (en ramen, open dak) te openen en sluiten
Plaats reactie