Twijfels koppeling 1.4 benzine

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

10 jan 2020, 08:46 1 x

Dit schreef Paulus:

Ik ga er voorlopig woon werkverkeer mee rijden en een indruk vormen van de koppeling. Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat de koppeling 'op' is, maar de twijfels zijn er nog wel. Wellicht is het een drukgroep die anders aanvoelt maar nog lang mee kan. De tijd zal het leren

Wel alles lezen @eekhoorntje voor je een A4 tje produceert .
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

10 jan 2020, 22:19 1 x

Ik ben anders wel blij met de aanvulling van Jaapje! Ik kende deze test nog niet niet maar het lijkt mij een goede indicatie van de koppeling opleveren.
Zelf test ik altijd de koppeling door flink te accelereren in een toerengebied waarin het koppel van de motor het hoogst is. Een beginnend slippende koppeling zal dan merkbaar zijn, maar ik denk dat de methode van Jaapje beter is.
Is het een idee om deze test toe te voegen in de lijst van controlepunten als je een A2 voor aankoop gaat bezichtigen?
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 jan 2020, 10:14 2 x

In de aankooptips staat de handremtest vermeld: met aangetrokken handrem proberen weg te rijden.
De andere tips zijn eigenlijk allemaal variaties op hetzelfde thema.

Je test er overigens alleen maar mee of de koppeling op dat moment goed werkt, niet in hoeverre deze is versleten.
Doordat de koppeling in de A2 zelfstellend is, heb je verder geen indicatie van de slijtage van de koppelingsplaat,
hoogstens van de vermoeidheid van de drukgroep (voelbaar door een ander aangrijpgedrag).

Wat je nog zou kunnen doen:

Nodig 3 van je vrienden uit met volle weekendtassen voor een ritje samen in de A2.
Zoek een leuke helling uit in de buurt (10 tot 15%), en trek vanuit stilstand vlot en haal lekker door de versnellingen heen.
Slipt de koppeling, dan heb je je vrienden om de A2 (verder) omhoog te duwen.
Heb je de top gehaald zonder problemen gehaald, dan is de koppeling goed ... ;)

Als voorbeeldje van een heuvelklim onderstaande youtube video: kijken vanaf 6:35

https://youtu.be/QkNchtkUjuY

@stefan74 , ik zou de plaat in de rubriek onderdelen aangeboden zetten, grote kans dat er wel een
liefhebber voor te vinden is.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 jan 2020, 11:28 0 x

Goede suggestie @Peter_Audi_A2. Ik heb de plaat naar de rubriek onderdelen te koop verplaatst.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie