Storing met BBY [OPGELOST: motor vervangen]
- eekhoorntje
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
De door dealers vaak gebruikte dure 0W20 is een ramp.....
5w30 is voorschrift.....maar kies liever 5w40 en voor de oude bakken die zuipen is 10w40 nadat je bij elke koude start eerst 5 km als bejaarde gaat sukkelen!
De 15W40, ook bij de Action is leuk als je binnenkort een nieuwe motor wilde monteren na vele km
.....of nog erger 20W50 voor als jou A2 meer op Trabant 601 lijkt in de binnen spiegel.
5w30 is voorschrift.....maar kies liever 5w40 en voor de oude bakken die zuipen is 10w40 nadat je bij elke koude start eerst 5 km als bejaarde gaat sukkelen!
De 15W40, ook bij de Action is leuk als je binnenkort een nieuwe motor wilde monteren na vele km
.....of nog erger 20W50 voor als jou A2 meer op Trabant 601 lijkt in de binnen spiegel.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Afgelopen weekend heb ik een motorbok op de kop getikt. Vanavond is het gedemonteerde blok aan de bok bevestigd. Ik wil het motorblok uit elkaar halen en de oorzaak van de verminderde compressie achterhalen. Mocht het meevallen, dan overweeg ik nieuwe zuigers te monteren en de kop te laten reviseren. Dan staat er een fris BBY blokje klaar voor de toekomst.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Je hebt de oude motor bij de A2 dokter achtergelaten?
Hoe gaat het met de nieuwe motor? Al wat km's kunnen maken?
Hoe gaat het met de nieuwe motor? Al wat km's kunnen maken?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- TJT
- Berichten: 780
- Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ja, ik!
Het is nu een jaar geleden dat de A2 voor het laatst een onderhoudsbeurt heeft gehad en er toen frisse 5W30 in is gegooid door de monteur.
Inmiddels een jaar en ruim 17000 km verder en 0 keer hoeven bijvullen.
Toen ik de auto in 2021 kocht zonder standaard onderhoudsbeurt had deze voor het laatst ruim 35000 km geleden een onderhoudsbeurt gehad in Duitsland.
De BBY had toen inmiddels wel ongeveer een half litertje olie opgedronken.
Ik vind dit al met al, gezien de leeftijd van 17 jaar en kilometerstand van inmiddels 227.XXX toch best netjes!
Te bedenken dat dit blokje ook nog eens lange tijd last had van misfires, waarbij dit na 29 maart ineens over was en dit probleem als sneeuw voor de zon lijkt verdwenen.
Gisteren ruitensproeier vloeistof bijgevuld en gelijk olie gepeild. Wat een drama blijft dat peilen toch bij een BBY, maar volgens mij heb ik uiteindelijk wel een betrouwbare juiste waarde gekregen op de peilstok.
- Blauwbaard
- Audi A2 clublid
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
- Locatie: Winsum
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Statistisch gezien verbruiken de Gele het minst 

- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
De oude motor heb ik meegenomen; de A2 dokter heeft er genoeg liggen zei hij. Dit is dus bij mij thuis. Binnenkort ga ik de boel demonteren.Peter_Audi_A2 schreef: ↑25 mei 2022, 08:03Je hebt de oude motor bij de A2 dokter achtergelaten?
Hoe gaat het met de nieuwe motor? Al wat km's kunnen maken?
Het nieuwe blok loopt als een zonnetje, inmiddels ruim 1200 km verder. Nog geen olieverbruik, het is nu ook nauwkeuriger te controleren. Die nieuwe peilstok werkt zoveel beter!
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Zeker netjes! En misschien wel uitzonderlijk bij deze tellerstand.TJT schreef: ↑25 mei 2022, 10:50Ja, ik!
Het is nu een jaar geleden dat de A2 voor het laatst een onderhoudsbeurt heeft gehad en er toen frisse 5W30 in is gegooid door de monteur.
Inmiddels een jaar en ruim 17000 km verder en 0 keer hoeven bijvullen.
Toen ik de auto in 2021 kocht zonder standaard onderhoudsbeurt had deze voor het laatst ruim 35000 km geleden een onderhoudsbeurt gehad in Duitsland.
De BBY had toen inmiddels wel ongeveer een half litertje olie opgedronken.
Ik vind dit al met al, gezien de leeftijd van 17 jaar en kilometerstand van inmiddels 227.XXX toch best netjes!
Wat ik mij trouwens afvraag.... Als een BBY olie verbruikt, wat is dan meestal de oorzaak? Klepseals, zuigerveren of carterventilatie? Het inlaattraject wordt best vies is mij opgevallen.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het vervuilen van het inlaattreject heeft vooral m.i. vooral te maken met de uitlaatgasrecirculatie.
Als de uitlaatgassen (on)verbrande olieresten bevatten, zal dit vervuilen sneller gaan.
Een verstopte carterventilatie geeft ook extra olieverbruik door afwijkende carterdruk.
Wordt vooral veroorzaakt door korte (winter)ritjes waarbij de motor nauwelijks op temperatuur komt.
verdroogde/versleten klepstelafdichtingen, zie je vooral als je na het afremmen (gasklep dicht geeft vacuum) weer gas geeft.
Je krijgt dan een meer of minder grote rookpluim achter de auto ...
Ik denk zelf dat de drang naar een laag brandstofverbruik (lees een lage inwendige wrijvingsweerstand) de fabrikant dwingt
tot het doen van concessies wat betreft de afdichting van de zuigerveren. Ook het kantelgedrag van de (korte) zuigers heeft hiermee te maken.
Mijn indruk is dat de huidige motoren steeds slechter bestand zijn tegen korte ritjes (zie je vaak bij gebruik als 2e auto) en uitgesteld/matig onderhoud.
Als de uitlaatgassen (on)verbrande olieresten bevatten, zal dit vervuilen sneller gaan.
Een verstopte carterventilatie geeft ook extra olieverbruik door afwijkende carterdruk.
Wordt vooral veroorzaakt door korte (winter)ritjes waarbij de motor nauwelijks op temperatuur komt.
verdroogde/versleten klepstelafdichtingen, zie je vooral als je na het afremmen (gasklep dicht geeft vacuum) weer gas geeft.
Je krijgt dan een meer of minder grote rookpluim achter de auto ...
Ik denk zelf dat de drang naar een laag brandstofverbruik (lees een lage inwendige wrijvingsweerstand) de fabrikant dwingt
tot het doen van concessies wat betreft de afdichting van de zuigerveren. Ook het kantelgedrag van de (korte) zuigers heeft hiermee te maken.
Mijn indruk is dat de huidige motoren steeds slechter bestand zijn tegen korte ritjes (zie je vaak bij gebruik als 2e auto) en uitgesteld/matig onderhoud.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Vandaag heb ik van het motorblok wat ik overhield na het vervangen de kop gelicht. Zoals eerder gemeld wil ik dit blok reviseren, mocht dit technisch gezien interessant zijn.
Ik wilde ook graag weten wat de oorzaak is van de lagere compressie van cilinder 4.
Tegen de verwachting in blijkt het een lekke uitlaatklep te zijn : De lekke klep is anders van kleur; waarschijnlijk is deze door het lekken heter geworden dan de andere kleppen.
Ook een inlaatklep bleek iets te lekken: De zuiger van cilinder 4 bleek wat geleden te hebben. Maar zuigerveren bleken wel in orde. Bij revisie ga ik vier nieuwe zuigers monteren. De andere zijde:
Ik wilde ook graag weten wat de oorzaak is van de lagere compressie van cilinder 4.
Tegen de verwachting in blijkt het een lekke uitlaatklep te zijn : De lekke klep is anders van kleur; waarschijnlijk is deze door het lekken heter geworden dan de andere kleppen.
Ook een inlaatklep bleek iets te lekken: De zuiger van cilinder 4 bleek wat geleden te hebben. Maar zuigerveren bleken wel in orde. Bij revisie ga ik vier nieuwe zuigers monteren. De andere zijde: