Melding abs met abs teken en
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Dit kastje leest de code van storingen, inleren stuurhoek kan deze niet.
en is de G200 schone contacten? Na reinigen terug gezet en storing gratis weg!
en is de G200 schone contacten? Na reinigen terug gezet en storing gratis weg!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Na een jaartje was het probleem terug en veroorzaakte de G202 weer eenzijdige remingrepen... Nu heb ik een nieuwe giersensor (1J0 907 657 A) van AliExpress laten komen (ruim aanbod, ca € 30). Inmiddels ruim 300 km gereden zonder foutmeldingen en/of remingrepen.Peter_Maathuis schreef: ↑20 mei 2023, 10:32Na het vervangen van de G202 (tweedehandsje uit D via kleinanzeigen) heb ik met VCDS de foutmelding gewist en inmiddels ca 150 km gereden zonder ESP-ingegrepen.
Hieronder zie je dat de G200 en G202 direct aan de ABS/ESP-computer hangen, via de witte 17-polige connector bij je linker voet. Wat je daar moet meten? Geen idee![]()
Ik heb de vervangen sensor maar eens open gemaakt om te kijken wat er in zit. Ook heb ik even gemeten wat een "defecte" sensor (ik heb er twee vervangen bij dezelfde auto) afgeeft.
Met 0 en 5 Volt voeding op resp. pin 2 (gr/br) en 3 (gr/ro) komt er uit pin 1 (gr/bl) ca 2,9 Volt. Bij rechtsom draaien wordt die spanning hoger (tot boven 5 Volt) en bij linksom draaien lager (tot onder 1 Volt), Hoe sneller je draait, hoe groter de spanningsvariatie. De belangrijkste componenten zijn een plc (het brein), een chip die de temperatuur in de gaten houdt en een "watchdog"-chip die de plc in de gaten houdt en waarschijnlijk om de zoveel seconden of minuten de ABS-controller laat weten dat de sensor nog OK is.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik heb ze doorgemeten en vastgesteld dat ze zich hetzelfde gedragen. De ABS/ESP-computer controleert de sensoren op goede werking en registreert foutmeldingen als een sensor zich eens afwijkend gedraagt. Ik kijk nu wel iets vaker naar de foutmeldingen in VCDS
De twee originele (ATE) sensoren uit de USA, die ik hiervoor had, hebben ook niet het eeuwige leven. Die hielden er na dik 250.000 km mee op en niet altijd op een handig moment.
En wat is het alternatief als de module niet meer nieuw te krijgen is (of duurder dan de A2)? Een tweedehands exemplaar gerepareerd door een Duitse ingenieur voor dik € 300 en na 12 maanden (einde garantieperiode) vervangen of afwachten hoe lang die het nog doet?

De twee originele (ATE) sensoren uit de USA, die ik hiervoor had, hebben ook niet het eeuwige leven. Die hielden er na dik 250.000 km mee op en niet altijd op een handig moment.
En wat is het alternatief als de module niet meer nieuw te krijgen is (of duurder dan de A2)? Een tweedehands exemplaar gerepareerd door een Duitse ingenieur voor dik € 300 en na 12 maanden (einde garantieperiode) vervangen of afwachten hoe lang die het nog doet?