EPC ABS Remlampje gaan branden

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 mar 2014, 09:46 0 x

[quote="joopslump"]Ik heb de Abs pomp vervangen door een Gebruikte B-type.
Deze pomp doet het goed maar de fout blijkt niet door de pomp te komen.
De lampjes bleven branden.
Het probleem bleek ergens anders te zitten namelijk bij de laterale snelheidssensor dat is de combi sensor voor acceleratie en verdraaiing verticale as (type nr. 8Z0 907 637). Het is vrijwel zeker dat deze sensor voor het probleem zorgde want als ik er tegenaan tikte met een schroevendraaier gingen de lampjes soms uit en soms aan. Mijn vermoeden was dan ook een slecht contact.
Deze sensor zit binnen in de kolom van de versnellingspook, links aan de kant van de bestuurder ter hoogte van zijn rechter voet.
Ik heb deze gedemonteerd (twee moeren losdraaien) en de twee stekkers gelost en contactpennen van de stekkers en de gaten in de sensor bespoten met contactspray.
Weer gemonteerd en het probleem is op dit moment opgelost, dus geen alarm meer en geen brandende lampjes.
Het is even afwachten of het probleem niet weer opnieuw optreedt. Is dit geen definitieve oplossing en zit het probleem binnen in de sensor dan vervang ik de sensor door een gebruikte ( 40 euro ).

De Abs-pomp bleek dus niet stuk te zijn. Ik heb nu dus een gebruikte goede Abs-pomp over namelijk degene die ik onnodig vervangen heb door een andere gebruikte ( kosten 110 euro ) en dus nog goed werkt.
Misschien heeft iemand nog een Abs-pomp nodig ( kosten 110 euro plus verzendkosten ).
Type nr. 8Z0907379A Audi A2 van 2000 (type A en B zijn uitwisselbaar want ik heb deze pomp vervangen door een B-type en deze werkt goed ).[/quote]

Gelukkig dat het een ander (en goedkoper) onderdeel het probleem veroorzaakt.
Hoe kwam je hier achter?
Blijkt dus lastig om een goede diagnose te stellen, zelfs met uitlezen door de Audi-garage.

Is er niet een soort van lijstje van onderdelen van goedkoop naar duur
die je kunt controleren bij een brandend lampje/uitlezen?

De ABS-pomp zou ik in het verkoop-onderdelen forum zetten.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

02 mar 2014, 13:43 0 x

goed dat het is opgelost joop.
jammer dat er een verkeerde diagnose is gesteld maar het is soms ook niet makkelijk zelfs niet voor de doorgewinterde monteur. (al dan niet met audi / abs ervaring)
ben toch benieuwd wat voor storingen hij nou aangaf.. want als jij de storing opheft door bij de draaihoeksensor en de accelaratiesensor de stekker in te spuiten dan moet hij daar toch ook storing op aangegeven hebben.

nu nog even de oplossing horen van;
topic starter pionok (want die begon er mee 2 jaar geleden.)
en van jakki horen of zijn probleem nog is terug gekomen (ook 2 jaar geleden)
en of freppie al een oplossing heeft gevonden.

(de boodschap in deze is dus; meld niet alleen een probleem maar geef ook t.z.t. aan hoe het is opgelost)
Plaats reactie