Airco
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@JanvanderGrond
Rolf zegt ook: "Dus in de winter je airco aanzetten als het beneden de 5 graden is is volkomen zinloos."
Als je auto netjes in de winter in de garage staat of als je een parkeergarage in rijdt dan is de temp. bijna nooit onder de 5 graden. Op die manier kun je de airco een tijdje laten draaien.
Het is heus niet erg als een airco 3 maanden niet draait, maar er zijn genoeg mensen die hun airco alleen aanzetten bij +30 graden en de rest van de warme dagen met de raampjes open rijden.
Ik heb 'm altijd op "auto" staan en zelden gebruik ik de knop "eco"
Rolf zegt ook: "Dus in de winter je airco aanzetten als het beneden de 5 graden is is volkomen zinloos."
Als je auto netjes in de winter in de garage staat of als je een parkeergarage in rijdt dan is de temp. bijna nooit onder de 5 graden. Op die manier kun je de airco een tijdje laten draaien.
Het is heus niet erg als een airco 3 maanden niet draait, maar er zijn genoeg mensen die hun airco alleen aanzetten bij +30 graden en de rest van de warme dagen met de raampjes open rijden.
Ik heb 'm altijd op "auto" staan en zelden gebruik ik de knop "eco"
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="koop9"]Met Rolf eens.
Met de opmerking dat fluor er niet altijd standaard in word gedaan.
Ik doe er nooit fluor in tenzij er structuele lekkage is die moeilijk te vinden is. Reden; fluor is duur, en fluor vervuilt de vacuumpomp in de airco testkast.
Op de A2 zit inderdaad een altijd meedraaiende compressor, die nooit 100% uit kan, dus is een gevuld systeem van belang om de smeerolie door de leidingen te pompen en de compressor te smeren.
Als de compressor niet gesmeerd word dan slaat hij na een tijdje vast en breekt de rubber verbinding in de koppeling.
de poelie draait dan wel maar het hart van de pomp draait dan niet. Dure reparatie omdat je het systeem dan moet spoelen om er voor te zorgen dat je nieuwe pomp geen metaaldeeltjes aanzuigt en weer de geest geeft.
Ergo; laat hem tijdig controleren en bijvullen als nodig is.[/quote]
Betekent het 10% meedraaien van de compressor, dat dit type airco sneller het koelmiddel verliest dan het oudere
type airco, waarbij de compressor wel volledig uit te schakelen is?
Met de opmerking dat fluor er niet altijd standaard in word gedaan.
Ik doe er nooit fluor in tenzij er structuele lekkage is die moeilijk te vinden is. Reden; fluor is duur, en fluor vervuilt de vacuumpomp in de airco testkast.
Op de A2 zit inderdaad een altijd meedraaiende compressor, die nooit 100% uit kan, dus is een gevuld systeem van belang om de smeerolie door de leidingen te pompen en de compressor te smeren.
Als de compressor niet gesmeerd word dan slaat hij na een tijdje vast en breekt de rubber verbinding in de koppeling.
de poelie draait dan wel maar het hart van de pomp draait dan niet. Dure reparatie omdat je het systeem dan moet spoelen om er voor te zorgen dat je nieuwe pomp geen metaaldeeltjes aanzuigt en weer de geest geeft.
Ergo; laat hem tijdig controleren en bijvullen als nodig is.[/quote]
Betekent het 10% meedraaien van de compressor, dat dit type airco sneller het koelmiddel verliest dan het oudere
type airco, waarbij de compressor wel volledig uit te schakelen is?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
op econ stand werkt de airco niet. elk jaar zie ik een paar mensen die hem op econ hebben staan en dan klagen dat het niet koud word..... dus ik meld het maar even....
is het econ lampje uit dan werkt de airco, ongeacht of je hem op auto zet of b.v. de ventilator handmatig hoger of lager zet, of de lucht op boven,onder of de middenroosters zet. zolang het econ lampje maar uit is.
zet je hem op LO of de draaiknop bij handmatige airco op koud dan komt er bij een goed werkend systeem van ongeveer 3 tot 7 graden uit, dit is afhankelijk van de buiten temperatuur en de ventilator stand.
gewoon een ijskast dus.... als je hem lang genoeg aan laat staan.
ooit was de ijskast op werk defect toen hebben we maar een occasion binnen gezet en op ijskoud gezet en de pakken melk e.d. er in gezet, werkt prima!! :mrgreen:
op de auto stand regelt hij alles zelf, je hoeft alleen de temperatuur maar in te stellen.
de ventilator stand en waar de lucht uitkomt regelt hij zelf.
daarom altijd de middenroosters open zetten bij een automatische airco omdat hij b.v. in de zomer als de temp in de auto warm is en jij lekker 18 graden ingesteld hebt, hij dan de meeste lucht door de midden roosters zal blazen want dan koelt het interieur het snelst af.
veel mensen denken dat je de airco alleen hebt om in de zomer koude lucht te genereren. echter het systeem haalt ook de luchtvochtigheid naar beneden omdat vocht als het door de koude verdamper gaat er op neer slaat (werkt hetzelfde als je een ijskoud drankje buiten op tafel zet, dan word het glas aan de buitenkant nat) en dan onder de auto er uit stroomt (dit is het water wat je bij alle auto´s in de zomer er uit ziet druppelen.)
dus als het regent krijg je minder vocht in de auto en dus geen beslagen ramen.
tevens blijf je zelf langer fit als de luchtvochtigheid laag is dus dat helpt bij lange stukken rijden.
dit is dus een reden omde airco altijd aan te hebben.
de airco bij alle audi´s heeft een sensor boven op het dashboard, vooraan dichtbij het raam. deze sensor meet de zonnestand, als de zon hoog boven je staat dan word het bij de voetenruimte warmer en zal hij daar meer koelere lucht blazen en als hij ziet dat de zon meer in het midden naar binnen schijnt dan zal hij meer koude lucht naar het midden blazen.
een airco systeem loopt langzaam leeg, hoe snel is niet te zeggen, de ene auto na een jaar en de andere rijd 8 jaar met de auto zonder probleem.
audi schijft niets voor qua onderhoud, maar elke 3 jaar even de boel laten controleren kan geen kwaad. en dan weet je zeker dat als de zon gaat schijnen dat je er lekker fris bij zit.
is het econ lampje uit dan werkt de airco, ongeacht of je hem op auto zet of b.v. de ventilator handmatig hoger of lager zet, of de lucht op boven,onder of de middenroosters zet. zolang het econ lampje maar uit is.
zet je hem op LO of de draaiknop bij handmatige airco op koud dan komt er bij een goed werkend systeem van ongeveer 3 tot 7 graden uit, dit is afhankelijk van de buiten temperatuur en de ventilator stand.
gewoon een ijskast dus.... als je hem lang genoeg aan laat staan.
ooit was de ijskast op werk defect toen hebben we maar een occasion binnen gezet en op ijskoud gezet en de pakken melk e.d. er in gezet, werkt prima!! :mrgreen:
op de auto stand regelt hij alles zelf, je hoeft alleen de temperatuur maar in te stellen.
de ventilator stand en waar de lucht uitkomt regelt hij zelf.
daarom altijd de middenroosters open zetten bij een automatische airco omdat hij b.v. in de zomer als de temp in de auto warm is en jij lekker 18 graden ingesteld hebt, hij dan de meeste lucht door de midden roosters zal blazen want dan koelt het interieur het snelst af.
veel mensen denken dat je de airco alleen hebt om in de zomer koude lucht te genereren. echter het systeem haalt ook de luchtvochtigheid naar beneden omdat vocht als het door de koude verdamper gaat er op neer slaat (werkt hetzelfde als je een ijskoud drankje buiten op tafel zet, dan word het glas aan de buitenkant nat) en dan onder de auto er uit stroomt (dit is het water wat je bij alle auto´s in de zomer er uit ziet druppelen.)
dus als het regent krijg je minder vocht in de auto en dus geen beslagen ramen.
tevens blijf je zelf langer fit als de luchtvochtigheid laag is dus dat helpt bij lange stukken rijden.
dit is dus een reden omde airco altijd aan te hebben.
de airco bij alle audi´s heeft een sensor boven op het dashboard, vooraan dichtbij het raam. deze sensor meet de zonnestand, als de zon hoog boven je staat dan word het bij de voetenruimte warmer en zal hij daar meer koelere lucht blazen en als hij ziet dat de zon meer in het midden naar binnen schijnt dan zal hij meer koude lucht naar het midden blazen.
een airco systeem loopt langzaam leeg, hoe snel is niet te zeggen, de ene auto na een jaar en de andere rijd 8 jaar met de auto zonder probleem.
audi schijft niets voor qua onderhoud, maar elke 3 jaar even de boel laten controleren kan geen kwaad. en dan weet je zeker dat als de zon gaat schijnen dat je er lekker fris bij zit.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wordt van het eventuele onderhoud aan de airco ook geen aantekening gemaakt bij de Audi dealer?
Mijn A2 is altijd dealeronderhouden geweest, maar ik kan niets terugvinden in het historie/onderhoudsboek over de airco ...
Mijn A2 is altijd dealeronderhouden geweest, maar ik kan niets terugvinden in het historie/onderhoudsboek over de airco ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="Peter_Audi_A2"]Wordt van het eventuele onderhoud aan de airco ook geen aantekening gemaakt bij de Audi dealer?
Mijn A2 is altijd dealeronderhouden geweest, maar ik kan niets terugvinden in het historie/onderhoudsboek over de airco ...[/quote]
Hier hetzelfde. Bijna volledige onderhoud (6 jaren) van de A2 in ElsaPro, maar niet te vinden over de airco.
Mijn A2 is altijd dealeronderhouden geweest, maar ik kan niets terugvinden in het historie/onderhoudsboek over de airco ...[/quote]
Hier hetzelfde. Bijna volledige onderhoud (6 jaren) van de A2 in ElsaPro, maar niet te vinden over de airco.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Ben-3L: hier de prijzen voor airco-onderhoud bij de Vallei-groep: http://www.valleiautogroep.nl/audi/aircocheck.html
@Rolf: bij mij allerlei stickers achterop de serviceklep voor remvloeistof/distributieriem, maar niet voor de airco ...
@Rolf: bij mij allerlei stickers achterop de serviceklep voor remvloeistof/distributieriem, maar niet voor de airco ...

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
[quote="Peter_Audi_A2"]Wordt van het eventuele onderhoud aan de airco ook geen aantekening gemaakt bij de Audi dealer?
Mijn A2 is altijd dealeronderhouden geweest, maar ik kan niets terugvinden in het historie/onderhoudsboek over de airco ...[/quote]
van airco onderhoud word niets in het boekje gezet, er is ook geen plek voor gereserveerd.
jammer want dat zou weer wat duidelijkheid veschaffen voor de nieuwe eigenaars.
soms word er een sticker onder de kap geplaatst door de dealer of andere airco specialist.
en als het bij de dealer word uitgevoerd staat het in ELSA genoteerd.
voor degene die dit niet kennen; dit is de elektronische reparatie handleiding die alle dealers hebben om mee te werken in de werkplaats en receptie, je kunt hier reparatie brochures, stroomloopschema´s, bekende storingen, en nog veel meer uithalen maar daar word automatisch ook alles opgeslagen dat bij de dealer word uitgevoerd. waar dan ook in geheel europa!
(ik heb voor diverse leden al de gegevens opgezocht van de historie van hun auto)
zoals eerder gemeld schrijft audi niets voor qua onderhoud.
persoonlijk vind ik dit niet slim want de airco heeft ook af en toe aandacht nodig.
Mijn A2 is altijd dealeronderhouden geweest, maar ik kan niets terugvinden in het historie/onderhoudsboek over de airco ...[/quote]
van airco onderhoud word niets in het boekje gezet, er is ook geen plek voor gereserveerd.
jammer want dat zou weer wat duidelijkheid veschaffen voor de nieuwe eigenaars.
soms word er een sticker onder de kap geplaatst door de dealer of andere airco specialist.
en als het bij de dealer word uitgevoerd staat het in ELSA genoteerd.
voor degene die dit niet kennen; dit is de elektronische reparatie handleiding die alle dealers hebben om mee te werken in de werkplaats en receptie, je kunt hier reparatie brochures, stroomloopschema´s, bekende storingen, en nog veel meer uithalen maar daar word automatisch ook alles opgeslagen dat bij de dealer word uitgevoerd. waar dan ook in geheel europa!
(ik heb voor diverse leden al de gegevens opgezocht van de historie van hun auto)
zoals eerder gemeld schrijft audi niets voor qua onderhoud.
persoonlijk vind ik dit niet slim want de airco heeft ook af en toe aandacht nodig.