Pfff ... A2 laat mij andermaal in de steek...

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Mc.Didi

21 jan 2017, 16:10 0 x

@AudiFanSedert1971

Je gaat het niet geloven Rolf maar er zit dus wel degelijk een pomp in die tank !

En aan de vervuiling onder de zetel en rond de afsluitdop kan ik er bijna zeker van zijn dat geen enkele van voorgaande mechaniekers dat heeft losgemaakt... :s ... vuil van jaren rond en op de dop !

Kan het bijna niet geloven dat geen enkele van die klojos daar heeft gekeken of er zelfs maar heeft aan gedacht om die te controleren...

Heb ze er even uitgehaald om zeker te zijn en ja hoor zonder discussie een pomp met vlotter.

En nu... zijn er middelen om te controleren of die het nog doet ?

Afbeelding
Mc.Didi

21 jan 2017, 17:08 0 x

Ondertussen modder ik maar wat aan hopend op wat gezond boerenverstand...

Heb de aanvoerleiding losgekoppeld aan de nieuwe tandempomp aan de motor en deze verlengd en afgelegd in een emmer. Vervolgens auto gestart waar denk ik normaliter nu de pomp uit de tank onder hoge druk de diesel zou moeten naar de tandempomp voeren... resultaat er komt geen diesel uit de leiding... mijn voorbarige conclusie is dus dat deze pomp in de tank defect zal zijn... of ze krijgt geen elektriciteit ...

We gaan door en houden u op de hoogte.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jan 2017, 17:47 0 x

Het is de hoogste tijd alle verwarring ten einde te brengen: <b>de diesels hebben geen brandstofpomp in de tank </b>(sorry Rolf).

<b>@McDidi:</b> is het brandstoffilter gecontroleerd, is de brandstofkoeler gecontroleerd? Kortom, de slangenboel tussen tank en motorruimte, alles luchtdicht / lekvrij en niet verstopt / geknikt?

Ik zie op je foto maar twee draden - met mijn boerenverstand zie ik niet in hoe je daarmee een pomp en een vlotter kunt bedienen. Dus nu even serieus op zoek...

In de workshop manual is, zowel bij 20 liter (1.2TDI) als bij de 34 liter en 42 liter tank alleen sprake van een <b>connector to fuel gauge sender (2).</b> Er is geen connector om de "pomp" te sturen. 
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... d_view/</a

Iets verder wordt het nog duidelijker: <b>geen pomp </b>maar wel een "fuel collector".
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... omponents/" title="Link: http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... onents/</a>

Het onderdeel 8Z0 919 183 wordt op internet aangeboden / omschreven als een 1.4 TDI fuel tank pump <b>sender</b> maar ook als <b>pomp</b>... Onderstaand plaatje verbindt de twee draden met de vlotter. Draadloze pomp  :p
Afbeelding
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Mc.Didi

21 jan 2017, 18:46 0 x

@Peter_Maathuis

Ik ben totaal niet onderlegd wat elektriciteit betreft maar wat op uw foto staat is inderdaad wat ik uit de tank haalde... sorry voor de verwarring maar ik was in de overtuiging dat dit een pomp was...

Daar gaat dan mijn hoop... dacht al door die te vervangen dat mijn startprobleem zou zijn opgelost... niet dus.

Ik sloot een handpomp op de toevoerleiding net voor de tandempomp en daarmee kon ik dus wel diesel oppompen uit de tank... leiding dus ook niet verstopt.

Afbeelding

Gezien er dus geen pomp is dan staat voor morgen de batterijpolen losmaken en even opschuren zoals @Willie60 voorstelde op het programma... benieuwd of dit wat verschil gaat maken...

Wordt vervolgd...
Peter_Maathuis
Moderator

21 jan 2017, 19:16 0 x

Als de startmotor vlot ronddraait maar de motor slaat niet aan, dan gaat het opschuren van de accuverbindingen niet helpen. Je probleem zit aan de brandstofkant. Het feit dat de motor vlot aanslaat na inspuiten van remmenreiniger wijst ook in die richting. Slecht lopen bij hogere snelheden kan ook op gebrek aan brandstof wijzen. Maar gebrek aan vermogen kan ook "noodloop" zijn, omdat de motorbesturing iets vreemds waarneemt. Dat is dan uit te lezen met VCDS en het is over na opnieuw starten.

Wel vreemd dat je ca 3 jaar probleemloos (?) hebt kunnen rijden en nu het brandstofsysteem zo opspeelt, van de ene op de andere dag. Ook vreemd dat geen enkele garage iets kan vinden / bedenken / beredeneren wat het probleem zou kunnen zijn. Was er trouwens ook een Audi / VAG - garage bij die 3?

De distributieriem kent geen speciale stand om startproblemen op te lossen - die heeft maar één goede positie en dat zou je kunnen (laten) controleren.

Ook brandstof gerelateerd: parkeer je de auto op een helling? Zorg dan dat de neus naar beneden staat en niet naar boven.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
Mc.Didi

21 jan 2017, 20:11 0 x

@Peter_Maathuis

Startmotor draait vlot rond. Batterij volledig opgeladen. Vlot aanslaan na inspuiten remmenreiniger...

Heb sedert mei 2016 startproblemen maar dan slechts sporadisch om dat weer perfect te starten gedurende weken...tot maandag toen was het compleet hopeloos... :s

Sedert zelfde periode af en toe vermogenverlies met koude motor waarbij plots bij +/- 3000 toeren alle vermogen wegvalt en er nog met veel moeite 90km/h  kan worden gehaald. Toen volstond het om al rijdend gewoon het contact af te leggen de koppeling laten opkomen en hop hij startte terug en liep normaal. Bij volledig stoppen en herstarten was het probleem eveneens weg... Dit alles zonder dat bij uitlezen enige fout werd opgetekend...

Wat soms wel gebeurde is dat na een herstart al rijdend op het dashboard het airbag/stuurwiel alarm oplichtte doch bij een volledige stilstand en heropstarten was dit dan wel weer weg.

Het is dan ook al sedert mei 2016 dat ik dit startprobleem probeer te laten oplossen in diverse garages doch zonder resultaat... Wat het in elk geval nu al zeker niet meer kan zijn dat is de tadempomp want die is dus nieuw.

Los van het startprobleem heb ik sedert maandag ook geen servo meer en lichten achtereenvolgens en afwisselend de sensor op van de airbag gevolgd door de servosensor .. zie foto's... dat moet ik dus ook laten nakijken... :#

Het komt weer allemaal samen heb al een serieus aantal vervloekingen over mijn A2 gespuid...

En neen dit waren geen VAG garages maar allround garages omdat die het dichts bij mijn werk danwel huis zijn gevestigd, als alleenstaande sta ik overal alleen voor en probeer dat op een zo praktisch mogelijke manier op te lossen.

Verder staat die inderdaad bij mij iets hellend geparkeerd maar met de neus naar het hoogste deel... dat kan ik ook in elk geval al aanpassen.

Overweeg om maandag naar een VAG garage te gaan en te hopen dat ze ergens een gaatje vinden om mij er tussen te nemen want ik zou wel nog graag mijn verlof voor echt verlof houden en niet om permanent thuis gekluisterd te zitten met probleemwagen in één of ander garage.

Ik moet dat "tuig" rijdende houden of kan niet gaan werken en dat onvoorzien uitvallen en niet kunnen komen opdagen vindt mijn werkgever alles behalve OK...Heb afgelopen week vrijgenomen in de hoop dat alles eindelijk in orde zou zijn met die A2 maar sta nog verder dan voorheen want die servoproblematiek is er nu bovenop gekomen...

Enige waar ik niet kan van klagen is de motor want als die het doet dan scheurt hij nog altijd als een komeet... die houdt het in tegenstelling tot al de rest wel vol... en juist dat houd mij tegen om hem weg te doen het ongelooflijke rijplezier van de A2.

Afbeelding

Afbeelding
Peter_Maathuis
Moderator

21 jan 2017, 22:46 0 x

Om te beginnen: laat je niet gek maken door die controlelampjes.

Dat de oliesensor niet lekker werkt, is niet belangrijk. Handmatig kun je ook bepalen of het oliepeil een beetje deugt. Vroeger deden we het ook zonder zo'n sensor.

Rijden zonder stuurbekrachtiging is niet ideaal, maar het kan (weet ik uit ervaring). Maar wat je eenvoudig zelf kunt doen: check het niveau van de stuurbekrachtiging; die schakelt zichzelf uit als er te weinig olie in zit. Onder de linker koplamp zie je een geel/groen reservoir; schijn met een zaklantaarn door het reservoir om het vloeistofniveau te kunnen beoordelen. Er moet speciale (groene) VAG-olie in, geen ATF (rood). Zorg dat het niveau op MAX zit.

Het serieuze probleem is het slechte starten. Daar moet een oplossing voor zijn.
Als je rijdt met een redelijke snelheid en motortoerental, heb je dan ook een startprobleem? Of kun je probleemloos koppeling in, contact uitschakelen, paar seconden wachten met motor uit, contact aan, koppeling op laten komen, motor loopt uitvoeren?

Rijdend "start" je de motor met zeg 2000 tpm, op de startmotor met zeg 200 tpm. Als de tandempomp te weinig brandstof aanvoert bij 200 tpm, gaat starten niet lukken. De pomp is goed, dus moeten we bedenken waarom een goede pomp niet genoeg brandstof levert.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 jan 2017, 09:12 0 x

forumleden,

Toch wel vreemd dat bepaalde  info van VAG  die ze geven over de tdi diesel van de vag groep niet blijken te kloppen?

Dat is dan heel vervelend dit zich voor doet.

Maar ook  vreemd dat info van andere forumleden in engeland over spreken  mbt koelsysteem en verwarming  niet te vinden bij nederlands forum lid in zijn eigen  wagen is mij een raadsel.
Dus blijken er soms meerdere configuraties en  uitvoeringen  in bepaalde jaren en binnen europa  te zijn gemaakt van A2 ?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Peter_Maathuis
Moderator

22 jan 2017, 10:05 0 x

Ik lees op het UK-forum iets over een crash sensor - ik kan me voorstellen dat als de auto denkt dat er een crash was, dat de brandstoftoevoer wordt afgesloten.
Heeft iemand meer info over die crash-sensor, waar ie zit en hoe die te testen? En hoe wordt de brandstoftoevoer bij een crash geblokkeerd?
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
Area51

22 jan 2017, 10:43 0 x

Een 1.4 TDi is een pompverstuiver... in de cilinderkop loopt een stukje kabelboom, die geeft ook nog wel eens problemen.
Nieuwe kost 74,- / vervangen is een anderhalf uur werk.
http://www.audi-a2.nl/75-pk-tdi-stotter ... t1871.html
http://www.a2oc.net/forum/attachment.ph ... 1344348303
Plaats reactie