Inwendige motorreiniging met Forté & WD40

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gert

07 mei 2014, 22:21 0 x

[quote="rolf"]
Dus het gebruik van LL olie is zeker niet slecht! ook al rij je maar 10k per jaar.

Sterker nog: Mijn Passat 3C 2.0TDi gebruikt precies dezelfde olie, de 5W30 VW507.000 specificatie.
VW schrijft voor dat deze olie gebruikt dient te worden voor zowel Variable interval als vaste interval.
Dus dan heb je niets te kiezen!
Soms vereist de motorkonstruktie dat type olie, of je nu een Longlife schema of een vast schema aanhoudt.

Dus lees goed je instructie boekje welke olie je gebruikt bij welk onderhouds schema. (check VW norm!)
En je kunt gerust van het ene schema naar het andere switchen en weer terug.
Seals en dergelijke hebben daar geen last van in moderne motoren.

Laat wel je BC aanpassen van LL naar vast of andersom.[/quote]

Hoi Rolf, bedankt voor de tips en suggesties. Even voor de goede orde ik heb niets tegen de LL of variabele service. Onze andere auto is een 2,5 jaar oude VW Polo BM 1,2 TDI met inmiddels ruim 70.000 km op de teller. Heeft vanaf het begin LL onderhoud met 5W30 gehad loopt als een zonnetje (voor zover daar bij dit motortje sprake van kan zijn :lol :) en gebruikt gedurende de ca. 30.000 km onderhoud interval vrijwel geen olie. En met een gemiddeld verbruik van 1op 23 zijn we dus dik tevreden.

Ik heb alleen willen aangegeven dat volgens mij, de combinatie BBY motor en de 5W30 olie van ca 10/15 jaar geleden mogelijk geen goede was. Ik doel dan ook op mogelijke slijtage die in het verleden is ontstaan.
De BBY motor is bij veel VAG merken toegepast en het is natuurlijk wel opvallend dat er toch behoorlijk veel klachten over zijn (olie verbruik, kantelende zuigers). Er vanuit gaande dat niet al die berijders d'r een zooitje van maken m.b.t rijstijl en onderhoud moet de oorzaak van de problematiek m.i wel in de techniek zitten.

De 0W40 die ik nu in onze A2 gebruik voldoet aan de voorgeschreven VW norm 502.00 en de dealer heeft de BC aangepast.

Groet Gert
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2014, 23:58 0 x

Mannen, een quick en dangerous update vanachter het stuur: de klus zit erop en het was de moeite waard. Dit motortje loopt weer als een naaimachine, wat een verschil!! Rijd nu 120 en de motor is nauwelijks hoorbaar. I am extremely happy with this result! :-D

Later meer, ga nu genieten :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
rolf

08 mei 2014, 11:51 0 x

Mooi, ben benieuwd of je verbruik nu daadwerkelijk naar beneden gaat!
HansJan
Moderator

08 mei 2014, 13:33 0 x

[quote="rolf"]Mooi, ben benieuwd of je verbruik nu daadwerkelijk naar beneden gaat![/quote]
Ik snap dat de verwachtingen hoog gespannen zijn en ik kan niet wachten om vast te stellen dat het inderdaad zo is! Ik weet één ding zeker, het goedje van Forté doet wat het moet doen: reinigen. De troep die met de overigens gitzwarte olie mee kwam was overduidelijk het gevolg van (sterke) vervuiling.

Zelfs tijdens het reinigingsproces (ik heb een uur met mijn poot stijf op 1500rpm op het gaspedaal in de auto gezeten) merkte ik tijdens de korte pieken in toeren dat de motor soepeler reageerde. Zonder dat ik er iets van zei werd het ook vanonder de auto bevestigd: 'het lijkt wel of de motor stiller is geworden'! :mrgreen:

Verder heb ik er ook voor gekozen om toch de 5w30 LL olie te gebruiken. Het aantal reacties dat mijn topic teweeg heeft gebracht is overweldigend en ik kan daaruit geen eenduidig antwoord halen waarmee ik de beste weg kan bewandelen. Temeer omdat dit de voorgeschreven olie is voor de auto en laat me daarin toch enigzins leiden door het betoog van @Rolf.

Stellen we later vast dat het verbruik is gebleven of wellicht versterkt, dan kunnen we altijd nog naar andere olie overschakelen. En als dat helpt dan is dat gelijk een effectieve oplossing voor anderen met hetzelfde probleem. Maar ik zou altijd starten met de Forté behandeling. En dat is altijd nog goedkoper dan de motor uit elkaar halen. Baadt het niet dan schaadt het ook niet. En het wordt ook in de racerij breed toegepast, dus het is zeker geen placebo middel.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
rolf

08 mei 2014, 14:01 0 x

Forte is zeker goed spul, heel wat anders dan Wynns oid.

Wat betreft overstappen naar een andere olie: Dat kan prima, neem aan dat je dan olie wilt gebruiken voor vaste intervallen, zolang je maar de aanbevolen VW norm aanhoud.
Welk merk speelt minder van belang, zolang de VW norm maar op de verpakking staat.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2014, 10:14 0 x

Mooi, dat het allemaal goed uitpakt !! :D
HansJan
Moderator

09 mei 2014, 11:54 0 x

[quote="rolf"]Wat betreft overstappen naar een andere olie: Dat kan prima, neem aan dat je dan olie wilt gebruiken voor vaste intervallen, zolang je maar de aanbevolen VW norm aanhoud.[/quote]
Ik vraag me af welke reden is zou moeten hebben om voor olie te kiezen voor vaste intervallen. Doel je dan op het jaarlijks combineren van APK en beurt? Zou het in dat geval slimmer zijn om over te stappen op een 15000 interval en bijv. 10w40 olie? Ik vind het niet bezwaarlijk om het verversen van de olie over te laten aan de LL interval, dat klusje hebben we nu gedaan en stelt in principe niet zoveel voor.
[quote="Rinus"]Mooi, dat het allemaal goed uitpakt !! :D [/quote]
Weet je wat nog leuker is? Dat zelfs de vrouw opmerkt dat de auto merkbaar beter rijdt! :D

En dan moet het brandstofsysteem nog gedaan worden. Eerst rijden we de tank leeg met de brandstof van de Tango. Vervolgens aftanken met Shell V-Power en Forté additief voor reinigen brandstofsysteem toevoegen. We merken nu nog wat hick-ups tijdens optrekken en hopen dat daarmee ook op te lossen. Shell V-Power is weliswaar iets duurder, maar ik vind dat het de moeite waard is om te beoordelen of de motor daarmee ook beter gaat lopen.
rolf

09 mei 2014, 12:04 0 x

De olie die voor variable intervallen gebruikt wordt (die je nu gebruikt) is aanzienlijk duurder dan de olie die voor vaste intervallen gebruikt wordt.
Dus als je van de variable interval geen gebruik maakt kun je er voor kiezen om de olie te gebruiken die voorgeschreven staat voor vaste intervallen, scheelt weer in de portomonaie.
HansJan
Moderator

09 mei 2014, 12:14 0 x

[quote="rolf"]De olie die voor variable intervallen gebruikt wordt (die je nu gebruikt) is aanzienlijk duurder dan de olie die voor vaste intervallen gebruikt wordt.
Dus als je van de variable interval geen gebruik maakt kun je er voor kiezen om de olie te gebruiken die voorgeschreven staat voor vaste intervallen, scheelt weer in de portomonaie.[/quote]
Ik heb nu €80 betaald voor 10 liter. Leek me een mooie prijs voor een volsyntheet. De Castrol 10W40 kost €71 per 10 liter. Dus dat is lood om oud ijzer. Ik heb deze olie gekocht bij oliewereld.nl. Misschien moet je een voorraad bestellen en meenemen als je toch langs NL komt ;-)
Kan je misschien uitleggen waarom je van de variabele interval geen gebruik zou maken? Want dat wordt me nog steeds niet duidelijk. En als ik van de vaste interval gebruik ga maken, dan moet de interval ook in de boordcomputer ingesteld worden. Ik meen dat die op 15.000 werkt en dat zou impliceren dat ik eens per 2 jaar de olie moet verversen, terwijl het advies is om dat eens per jaar te doen. Beetje kip-ei verhaal?
rolf

09 mei 2014, 12:40 0 x

Variable intervallen is in het leven geroepen voor veel rijders.
Als je 90000 per jaar rijdt, om maar wat te noemen, rijdt je ongetwijveld heel veel snelweg, ideaal dus.
Dan haal je die 30000km tussen de beurten in wel, dus sta je max. 3x per jaar in de garage voor een olie-filter wissel.
Dat scheelt de helft met vaste intervallen, niet alleen aan olie maar ook aan werkplaats tarrief. ;)

Rij je 7500km per jaar, dan is deze LL configuratie in principe een beetje onzinnig.
Dan kan je er voor kiezen om vaste intervallen te gebruiken.
LL olie kost bij een dealer echt wel wat meer dan de vaste interval olie.

Doe je je onderhoud zelf en de prijs van de olie in beide gevallen om het even is dan maakt het in jouw geval niet veel uit wat je gebruikt.
Dan bepaal je zelf wat je gebruiken wil, dat doe ik ook.
De Passat gebruikt dezelfde olie, dus dat is makkelijk voor mij om voor zowel de A2 als de Passat de 507 te gebruiken.
Plaats reactie