Dus het gebruik van LL olie is zeker niet slecht! ook al rij je maar 10k per jaar.
Sterker nog: Mijn Passat 3C 2.0TDi gebruikt precies dezelfde olie, de 5W30 VW507.000 specificatie.
VW schrijft voor dat deze olie gebruikt dient te worden voor zowel Variable interval als vaste interval.
Dus dan heb je niets te kiezen!
Soms vereist de motorkonstruktie dat type olie, of je nu een Longlife schema of een vast schema aanhoudt.
Dus lees goed je instructie boekje welke olie je gebruikt bij welk onderhouds schema. (check VW norm!)
En je kunt gerust van het ene schema naar het andere switchen en weer terug.
Seals en dergelijke hebben daar geen last van in moderne motoren.
Laat wel je BC aanpassen van LL naar vast of andersom.[/quote]
Hoi Rolf, bedankt voor de tips en suggesties. Even voor de goede orde ik heb niets tegen de LL of variabele service. Onze andere auto is een 2,5 jaar oude VW Polo BM 1,2 TDI met inmiddels ruim 70.000 km op de teller. Heeft vanaf het begin LL onderhoud met 5W30 gehad loopt als een zonnetje (voor zover daar bij dit motortje sprake van kan zijn :lol

Ik heb alleen willen aangegeven dat volgens mij, de combinatie BBY motor en de 5W30 olie van ca 10/15 jaar geleden mogelijk geen goede was. Ik doel dan ook op mogelijke slijtage die in het verleden is ontstaan.
De BBY motor is bij veel VAG merken toegepast en het is natuurlijk wel opvallend dat er toch behoorlijk veel klachten over zijn (olie verbruik, kantelende zuigers). Er vanuit gaande dat niet al die berijders d'r een zooitje van maken m.b.t rijstijl en onderhoud moet de oorzaak van de problematiek m.i wel in de techniek zitten.
De 0W40 die ik nu in onze A2 gebruik voldoet aan de voorgeschreven VW norm 502.00 en de dealer heeft de BC aangepast.
Groet Gert