1.4 Benzine start niet goed
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Schoonbikken gaat het makkelijkst met een houten verf roerstokje, die kan je dan met een stanley mes wat modificeren qua maat en tappas prikkers voor in de kleine hoekjes.
Om die klep open te houden (sterke veer!) overdwars een verfroerstok erin.
Restjes met aceton of zoiets met een doek wegwrijven.
Goed, de rit die ik net gemaakt heb.
Gestart, ongeveer 5 km gereden, 10-15 minuten tussenstop en daarna weer ong. 5 km gereden.
Na de tussenstop geen foutmeldingen.
Na de tussenstop naar huis reed ie prima.
Laat hem in de garage nog even stationair draaien, na een minuutje of 2 een kleine dip en het gele motor icoontje begint te knipperen.
Misfire cilinder 4! (Bobine 1 zit nu op 4! Twee buitenste cilinders heb ik de bobines omgewisseld)
Als de bobine van 4 dus niet goed was dan had ik hem nu op cilinder 1 moeten krijgen, niet dus.
Tja, wat nu?
Stationair loopt hij volgens mij ook te langzaam, schommeld rond de 700rpm, moet volgens mij rond de 850 liggen.
Kan je dat nog aanpassen?
Om die klep open te houden (sterke veer!) overdwars een verfroerstok erin.
Restjes met aceton of zoiets met een doek wegwrijven.
Goed, de rit die ik net gemaakt heb.
Gestart, ongeveer 5 km gereden, 10-15 minuten tussenstop en daarna weer ong. 5 km gereden.
Na de tussenstop geen foutmeldingen.
Na de tussenstop naar huis reed ie prima.
Laat hem in de garage nog even stationair draaien, na een minuutje of 2 een kleine dip en het gele motor icoontje begint te knipperen.
Misfire cilinder 4! (Bobine 1 zit nu op 4! Twee buitenste cilinders heb ik de bobines omgewisseld)
Als de bobine van 4 dus niet goed was dan had ik hem nu op cilinder 1 moeten krijgen, niet dus.
Tja, wat nu?
Stationair loopt hij volgens mij ook te langzaam, schommeld rond de 700rpm, moet volgens mij rond de 850 liggen.
Kan je dat nog aanpassen?
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
je had een storing terug gekregen van inlaatspruitstukdruk en inlaatspruitstukdruk sensor dat deze waardes niet overeen komen, dit komt door de gasklep die je hebt schoongemaakt, het kan zijn dat je nu iets valse lucht hebt door een slechte afdichting van de aluminium pakking die eronder ligt....... had ik ook. even een nwe monteren en nogmaals bij warme motor de gasklep opnieuw inleren.
dat de temperatuurmeter op 90 staat maar dit niet aangeeft in vdcs of een andere tester komt doordat al sinds jaar en dag bij audi/vw de meter van koud in voorgeprogrameerde stappen omhoog gaat en bij een werkelijke kvs temp tussen ong 75 en 110 graden altijd 90 graden zal aangeven op de meter.
pas als hij echt te heet word, boven de 110 graden zal de meter weer actief worden en warmer aangeven.
dit om te voorkomen dat klanten steeds een wisellende temperatuur op de meter hebben en zich zorgen maken in de zomer dat hij boven de 100 graden uitkomt voordat de fan aanslaat.
dan nog het op 3 cilinders lopen......
je hebt de bobine al gedaan.
probeer eens;
-- de bougie´s wisselen.
-- verstuivers wisselen.
-- compressie meten.
-- cilinder lekkage test (ook al is de compressie goed) maar dit moet je kunnen en de meter hebben.
wat ik meerdere keren heb mee gemaakt bij dit type motor (1400cc 16v) is verbrande kleppen of ingebrande vervuiling op de klepzitting, (dit komt naar boven door de lekkage in de cilinder te meten en evt een endosscoop te gebruiken), maar dit was eigenlijk altijd bij oudere mensen die veel kortere stukje rijden en nooit gas (durfen) geven om de boel weer eens schoon te branden.
ik hoop voor je dat het de bougie is.......
dat de temperatuurmeter op 90 staat maar dit niet aangeeft in vdcs of een andere tester komt doordat al sinds jaar en dag bij audi/vw de meter van koud in voorgeprogrameerde stappen omhoog gaat en bij een werkelijke kvs temp tussen ong 75 en 110 graden altijd 90 graden zal aangeven op de meter.
pas als hij echt te heet word, boven de 110 graden zal de meter weer actief worden en warmer aangeven.
dit om te voorkomen dat klanten steeds een wisellende temperatuur op de meter hebben en zich zorgen maken in de zomer dat hij boven de 100 graden uitkomt voordat de fan aanslaat.
dan nog het op 3 cilinders lopen......
je hebt de bobine al gedaan.
probeer eens;
-- de bougie´s wisselen.
-- verstuivers wisselen.
-- compressie meten.
-- cilinder lekkage test (ook al is de compressie goed) maar dit moet je kunnen en de meter hebben.
wat ik meerdere keren heb mee gemaakt bij dit type motor (1400cc 16v) is verbrande kleppen of ingebrande vervuiling op de klepzitting, (dit komt naar boven door de lekkage in de cilinder te meten en evt een endosscoop te gebruiken), maar dit was eigenlijk altijd bij oudere mensen die veel kortere stukje rijden en nooit gas (durfen) geven om de boel weer eens schoon te branden.
ik hoop voor je dat het de bougie is.......
- rolf
Bougies zijn kakelvers, heb ze net vervangen.
Zal bougie 1 in 4 stoppen en andersom.
Bij het rijden loopt ie prima, en even doorhalen in z'n 2 gaat zonder een hik in 1 streep naar de 5500rpm.
Ik heb het idee dat die misfire komt doordat de motor te laag stationair loopt.
Hoe dat kan weet ik nu ff niet.
700rpm is echt wel laag mijn inziens.
Zal zo nog even verder naar valse lucht zoeken.
Zal bougie 1 in 4 stoppen en andersom.
Bij het rijden loopt ie prima, en even doorhalen in z'n 2 gaat zonder een hik in 1 streep naar de 5500rpm.
Ik heb het idee dat die misfire komt doordat de motor te laag stationair loopt.
Hoe dat kan weet ik nu ff niet.
700rpm is echt wel laag mijn inziens.
Zal zo nog even verder naar valse lucht zoeken.
- rolf
Nog even bougie 4 in 1 en andersom.
Motor heeft een kwartier a 20 minuten stationair gelopen zonder hikken en foutmeldingen.
Draait rond de 700 a 710 rpm, toch wel laag lijkt mij.
Als je gas geeft reageert hij daar prima op, geen gehakkel of dergelijke.
Ben in de tussentijd nog een beetje met remmenreiniger rond de inlaatkanalen en slangen geweest, geen reactie, ook niet rond de gasklep.
Is dat stationair nog wat op te draaien of zit dit ingebakken in de ECU?
Wat betreft koolaanslag:
Er wordt inderdaad het meeste gebruikt voor korte ritten.
Werk van de mrs. is 13-14km verderop, rijdt ze ongeveer in 20 minuten, 3x in de week.
Als we in het weekend 1 van de kinderen een wedstijd hebben van hun sport dan neem ik meestal de A2 zodat hij weer eens wat meer km maakt.
Dan laat ik de 5 meestal ongemoeid om hem wat hoger in toeren te houden.
Als ik hem zelf mee heb rij ik er wel lekker stevig mee, bover de 3500rpm komt er wat leven in..... :mrgreen:
Wordt hoogste tijd voor een ritje NO-NL-NO.........
Motor heeft een kwartier a 20 minuten stationair gelopen zonder hikken en foutmeldingen.
Ben in de tussentijd nog een beetje met remmenreiniger rond de inlaatkanalen en slangen geweest, geen reactie, ook niet rond de gasklep.
Wat betreft koolaanslag:
Werk van de mrs. is 13-14km verderop, rijdt ze ongeveer in 20 minuten, 3x in de week.
Als we in het weekend 1 van de kinderen een wedstijd hebben van hun sport dan neem ik meestal de A2 zodat hij weer eens wat meer km maakt.
Als ik hem zelf mee heb rij ik er wel lekker stevig mee, bover de 3500rpm komt er wat leven in..... :mrgreen:

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="rolf"]Nog even bougie 4 in 1 en andersom.
Wat betreft koolaanslag:
[/quote]
Is dat lage stationaire toerental in een keer gekomen?
Bij mijn vorige auto had ik ineens last van slecht stationair draaien van de motor. Bleek er een klein scheurtje
in de harde kunststof slang naar de rembekrachtiger te zitten.
Was wel heel slecht te zien.
Kwam wel vaker voor bij VAG, zei de garage, de kuntstof slangen werden op den duur hard en gaan dan inscheuren.
Wat betreft koolaanslag:

Is dat lage stationaire toerental in een keer gekomen?
Bij mijn vorige auto had ik ineens last van slecht stationair draaien van de motor. Bleek er een klein scheurtje
in de harde kunststof slang naar de rembekrachtiger te zitten.
Was wel heel slecht te zien.
Kwam wel vaker voor bij VAG, zei de garage, de kuntstof slangen werden op den duur hard en gaan dan inscheuren.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- rolf
Kan ik moeilijk zeggen, ik rijdt er niet dagelijks in.
In mijn beleving heeft hij altijd zo gedraaid, maar nu ik wat vaker VCDS heb gebruikt ivm met de probleempjes viel mij het lage toerental op.
De laatste 2 dagen rijdt ze weer probleemloos...........
In mijn beleving heeft hij altijd zo gedraaid, maar nu ik wat vaker VCDS heb gebruikt ivm met de probleempjes viel mij het lage toerental op.
De laatste 2 dagen rijdt ze weer probleemloos...........
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="rolf"]Kan ik moeilijk zeggen, ik rijdt er niet dagelijks in.
De laatste 2 dagen rijdt ze weer probleemloos...........[/quote]
Niets meer aan doen, zolang hij (of is het een zij?
) het weer goed doet ...
Edit: lastig storingzoeken als het probleem zich zo nu en dan voordoet. Het toerental stationair nu weer 850 toeren/minuut?
De laatste 2 dagen rijdt ze weer probleemloos...........[/quote]
Niets meer aan doen, zolang hij (of is het een zij?

Edit: lastig storingzoeken als het probleem zich zo nu en dan voordoet. Het toerental stationair nu weer 850 toeren/minuut?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot