kabel service klep

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
bram
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2018, 14:25 0 x

De zwaar tikkende geluiden had ik alleen die dag (30 aug - warm weer- grote rit).
En dat viel me minder op dan het feit dat hij niet meer reed zoals normaal, hij had moeite met 100 halen,
wat in een file niet nodig is, maar in een file heb je het dan weer wel dat je bang bent stil te vallen...

Natuurlijk wil het oor wel es illusies oproepen bij de aangescherpte aandacht,
dus als ik nu nog meer het snorren hoor van een naaimachine dan het zoemen van en stofzuiger ligt dat misschien aan mij. En aan het feit dat de blazer van de ventilator niet meer aangaat.
Het geluid is net iets meer diesel dan benzine, zo zou ik het omschrijven.

Pijlstokpunt was ook al afgebroken, dus het wordt er niet makkelijker op,
en het lijkt me dat de olie er zelfs aanhangt tot aan de 'bollen'.
viewtopic.php?t=4012
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

08 sep 2018, 14:57 0 x

Beste Bram,

De olie 5W30 is voorschrift maar....
Ik gebruik wegens het hoge gebruik gewoon 5W40 zonder problemen mits je niet met koude motor volgas weg wilt rijden.

Mijn dochter heeft zelfs 10W40 gehad wegens de vele km en nu na 500.000 km over op 15W40, dat is wel erg dik, er komt binnenkort een andere verse motor in.

5W40 en zelfs 10W40 is mits je de laatste extra rustig warm laat worden mogelijk.
Succes met het goed maken van jou A2....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2018, 17:41 1 x

Misschien ten overvloede: Olie kwaliteit is belangrijker dan de viscositeit!
Kijk in je boekje welke VW norm je nodig hebt (VW504.000 VW507,000 etc etc), dit moet op de verpakking staan, zoniet, niet gebruiken.
De viscositeit (5W30 10W40 etc.) is van ondergeschikt belang.
De VW norm geeft aan aan welke eisen de olie moet voldoen voor jou type motor.
Je kunt je motor stuk maken met de onjuiste olie!
Koop9 heeft het hier prima uitgelegd:

viewtopic.php?f=9&t=1988&hilit=oliekwaliteit&start=10
edje13
Audi A2 clublid

16 sep 2018, 11:18 1 x

Was de kabel gebroken, waardoor je de serviceklep niet open kreeg?
edje13
Audi A2 clublid

20 okt 2018, 08:39 1 x

@bram , het zou fijn zijn als je hier ook mededeelt wat nou precies het euvel was, waardoor je de klep niet meer open kreeg.
Mede forumers hebben hier misschien in de toekomst baat bij.

Groet, edje
HansJan
Moderator

20 okt 2018, 22:32 0 x

@bram is na zijn post niet meer actief geweest ... :rolleyes:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

20 okt 2018, 22:45 0 x

Ik vermoed dat mijn foto in begin voldoende was om te hengelen en iets buiten om het open te drukken, heeft Bram ook zelf geschreven en dus vermoedelijk opgelost...... de klep...

Maar de rest, jammer maar iets meer feedback.... tussen willen en gaan helpen kan een groot gat komen als hij niets laat horen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
bram

16 apr 2019, 10:34 0 x

hallo iedereen.
inderdaad, het is een tijd geleden dat ik hier kwam.

wellicht lag het aan de restyling van het forum, of het lag aan mij (mijn computer werd 'opgefrist' met adblocker pro en Noscript) maar ik kon dus met geen mogelijkheid inloggen - had hetzelfde op synthforum.

in elk geval, nogmaals mijn excuses, en een update.

ik herlas mijn verhaal nog es, en nu ik het o herbekijk, het was echt wel meer dan zoemen/snorren/tikken. als ik het nog eens voor de geest haal, was de auo echt aan het schokken, en de motor klonk als een kettingzaag. bangelijk wat een laag oliepeil kan doen. iemand vroeg om er niet meer mee te rijden, want motorschade, maar sindsdien rijdt hij weer als een zonnetje. goed gesmeerd hoor ik hem in een file bijna niet draaien. dus hoera, oef, gelukkig enz.
bram

16 apr 2019, 10:40 0 x

niet zo gelukkig;

ik had wat moeite al maanden met de deurvanger rechts.
(nu lees ik hier dat daar zelf wat aan te doen is mits en bestellinkje bij papahans)

afspraak gemaakt bij de garage, geen probleem, zouden ook nog eens kijken naar de klepkabel.
3 dagen voor de afspraak, rijdt een onoplettende senior achteruit uit een parkeerplaats tegen die deur.

(edit voor volledigheid; knarsende deurvanger werd dus het minste van t probleem; de deur knarste nogal van zichzelf; werd dus een volledig nieuwe -blanco- deur, wordt gespoten terwijl gemonteerd op de auto, moest gebeuren bij een partnergarage)

misschien es een nieuwe topic over maken, want dat is toch ook een verhaal. (heb de indruk dat ze bij de partnergarage van één klein putje in de spoiler vijf grote putten hebben gemaakt, en het lijkt alsof ze dat met een stiftje hebben willen kamoefleren - veel te laat gezien natuurlijk)

op de laatste factuur stond dus een tip;

wanneer een tweede persoon de klep vanvoor tegenhoudt, kan de ander vanbinnen aan de klep trekken.
het werkt.

maar nu moet ik dus altijd de buurman, of het bezoek vragen of ze es willen helpen mn auto rijdende te houden.
of eerst even mezelf klonen

waarmee ik wil zeggen; het voelt niet echt als een complete auto, zo.
Laatst gewijzigd door bram op 16 apr 2019, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
bram

16 apr 2019, 10:48 0 x

om nog te antwoorden op een paar vragen;

de kabel lijkt me niet gebroken (anders zou het toch op geen enkele manier nog functioneren, nee?) maar dat hadden ze bij een eerste onderhoud wel gezegd in de garage; hij was ooit afgebroken. (en dan weer aan elkaar gezet?)

in eerste instantie heb ik et gebropeerd met een kleerhanger inderdaad.

dat bleek niet zo makkelijk omdat die te makkelijk plooide.
daarna iets steviger genomen (snelbouwsteenanker)
sindsdien al twee maal bijgetopt, op zich niet zo moeilijk, maar ik weet niet wat ik precies doe;
je kan 20 keer wringen , de buren bijeenroepen uit driftigheid, en daarna 2 keer wringen en het lukt vanzelf. (de ikea methode)

sindsdien dus de tip gevolgd van de garage; een tweede persoon die zn vingers leent.

ik heb zelf een alternatief bedacht dat vriendelijker is voor de esthetiek van de klep dan een ijzeren staaf;
blokje piepschuim vanvoor ertussen, kabel heeft idd meer spanning, binnenin voel je weerstand op de klep, trekken maar.
Plaats reactie