Remtrommels en -schoenen vervangen op een 1.2 TDI
- Meepo
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Ik heb er een doorzichtige slang op gezet die eerst een stuk omhoog liep, en dan omlaag in een fles. Ik heb vervolgens eerst het nippel opengedraaid, en dan het pedaal laten indrukken tot de slang voor een cm of tien met schone vloeistof gevuld was. Voordat ik het nippel dichtdraaidd heb ik het pelaad weer omhoog laten komen. Gezien de slang vol remvloeistof zat zou er geen lucht terug gezogen kunnen worden dacht ik.
De remvloeistof ook zeker bijgevuld en in de gaten gehouden;) Die staat netjes tegen de max.
De remvloeistof ook zeker bijgevuld en in de gaten gehouden;) Die staat netjes tegen de max.
1.2 TDI | Utrecht
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Nou dat gaat niet helemaal goed denk ik. Als je het pedaal loslaat, dan zuigt ie minimaal op wat je er net uit hebt weten te halen, wellicht gemengd met wat lucht. Eerst nippel dicht, dan pedaal op laten komen. En dat blijven doen tot je geen lucht meer ziet en dan nog een paar keer voor de zekerheid.
- Meepo
Ik ben er nog eens onder gaan liggen met een klein beetje resultaat, maar nog geen goede harde rem.
Ik heb hem zeker tien keer laten doorlopen: rempedaal 2/3 intrappen en vasthouden, ontluchtingsnippel opendraaien (ongeveer een kwart slag), 20-30 seconden wachten (soms meer), nippel dichtdraaien, pedaal omhoog laten komen. Er kwamen de eerste paar keren nog een paar belletjes uit maar daarna enkel heldere remvloeistof. Eén keer kwamen er heeel veel belletjes uit, maar dat komt vermoedelijk omdat ik de nippel te ver open heb gedraaid en hij lucht via het schroefdraad aanzoog.
De rem kan ik nog steeds ver indrukken zonder tegenkracht, pas aan het eind remt hij de wielen een beetje af. Lekkages heb ik rondom niet kunnen vinden dus er moet nog ergens lucht in zitten.
Er is overigens niet heel veel remvloeistof uitgekomen, hooguit 100ml. Ik laat er morgen denk ik nog eens minstens zoveel uitkomen. Misschien moet hij gewoon goed doorstromen, of kan het zijn dat er in andere leidingen ook lucht is gekomen omdat hij een dag of twee "open" heeft gestaan?
Ik heb hem zeker tien keer laten doorlopen: rempedaal 2/3 intrappen en vasthouden, ontluchtingsnippel opendraaien (ongeveer een kwart slag), 20-30 seconden wachten (soms meer), nippel dichtdraaien, pedaal omhoog laten komen. Er kwamen de eerste paar keren nog een paar belletjes uit maar daarna enkel heldere remvloeistof. Eén keer kwamen er heeel veel belletjes uit, maar dat komt vermoedelijk omdat ik de nippel te ver open heb gedraaid en hij lucht via het schroefdraad aanzoog.
De rem kan ik nog steeds ver indrukken zonder tegenkracht, pas aan het eind remt hij de wielen een beetje af. Lekkages heb ik rondom niet kunnen vinden dus er moet nog ergens lucht in zitten.
Er is overigens niet heel veel remvloeistof uitgekomen, hooguit 100ml. Ik laat er morgen denk ik nog eens minstens zoveel uitkomen. Misschien moet hij gewoon goed doorstromen, of kan het zijn dat er in andere leidingen ook lucht is gekomen omdat hij een dag of twee "open" heeft gestaan?
1.2 TDI | Utrecht
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Je moet wel alle remmen doen en niet alleen die los waren....
In de voor remmen zit nog oude en als je potje onder de kap iets te laat vulde, pomp je er weer lucht in!
100 ml paste daar niet in potje... dus die van vol naar half gevuld en niet lager laten komen.
En ik leerde:
Tijdens rustig intrappen, te zien als er iets via slangetje uit stroomde dicht draaien....
Niet als pedaal op bodem ingetrapt is!
Het pedaal zal dan halverwege harder worden door dichtdraaien en dat bij alle 4 remmen...
Maar een leeg of erg laag gevuld potje?
Dan komen de lucht bellen in gehele systeem en dat is veel extra werk
en koste veel remvloeistof en tijd.
In de voor remmen zit nog oude en als je potje onder de kap iets te laat vulde, pomp je er weer lucht in!
100 ml paste daar niet in potje... dus die van vol naar half gevuld en niet lager laten komen.
En ik leerde:
Tijdens rustig intrappen, te zien als er iets via slangetje uit stroomde dicht draaien....
Niet als pedaal op bodem ingetrapt is!
Het pedaal zal dan halverwege harder worden door dichtdraaien en dat bij alle 4 remmen...
Maar een leeg of erg laag gevuld potje?
Dan komen de lucht bellen in gehele systeem en dat is veel extra werk
en koste veel remvloeistof en tijd.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Eerst de langste remleiding ontluchten (rechts achter als ik me dat goed herinner).
Dan de één na langste (dus de andere remleiding achter).
Dan de langste remleiding voor.
En als laatste de kortste remleiding voor.
Goed letten op het voldoende vol blijven van het remvloeistof reservoir (zie vorig bericht van @eekhoorntje )
Succes
Dan de één na langste (dus de andere remleiding achter).
Dan de langste remleiding voor.
En als laatste de kortste remleiding voor.
Goed letten op het voldoende vol blijven van het remvloeistof reservoir (zie vorig bericht van @eekhoorntje )
Succes

In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- Meepo
Hmhmm. Ik hoopte stiekem dat het rondom niet nodig zou zijn, maar dit lijkt me duidelijk. De nippel op de oude remcilinder rechtsachter zaten namelijk echt vast en was daardoor ook een uitdaging. Vooraan dus even goed m'n best doen, zonder de boel kapot te maken. Ik denk niet dat die elke 2 jaar zijn geopend voor een verversing :p
Thanks voor de hulp! Morgen weer aan de slag.
Thanks voor de hulp! Morgen weer aan de slag.
1.2 TDI | Utrecht
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Dicht = Dicht en te hard aandraaien?
Vorige keer te hard dicht gedaan.
Ook doe ik altijd een stofkapje erop, dat rubber vergeten vele en dan komt er vuil in...
en dat is lastiger ontluchten.
Bij gore draai ik er een nieuwe in want schoonmaken ben ik te lui voor.
Ooit een met tang sporen gevonden, steeksleutel paste niet meer!
Toen 4 nieuwe met rubberkapjes gekocht voor weinig bij Brezan... nu weer andere naam op gevel.
Werd toen gedwogen om er 2 met griptang af te draaien... echte DHZer geweest?
Vorige keer te hard dicht gedaan.
Ook doe ik altijd een stofkapje erop, dat rubber vergeten vele en dan komt er vuil in...
en dat is lastiger ontluchten.
Bij gore draai ik er een nieuwe in want schoonmaken ben ik te lui voor.
Ooit een met tang sporen gevonden, steeksleutel paste niet meer!
Toen 4 nieuwe met rubberkapjes gekocht voor weinig bij Brezan... nu weer andere naam op gevel.
Werd toen gedwogen om er 2 met griptang af te draaien... echte DHZer geweest?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
- Meepo
Zou zo maar kunnen. Een DHZ'er zoals mijzelf maakt dat soort fouten ook wel eens. Maaar, wel maar één keer! Daar leer je van ;p
Voor de andere nippels heb ik een ringsleutel gehaald (die had ik maar tot 8mm, en natuurlijk moet ik hiervoor 7mm hebben), samen met een shot kruipolie dan voorzichtig heen een weer tot het weer wil bewegen.
Voor de andere nippels heb ik een ringsleutel gehaald (die had ik maar tot 8mm, en natuurlijk moet ik hiervoor 7mm hebben), samen met een shot kruipolie dan voorzichtig heen een weer tot het weer wil bewegen.
1.2 TDI | Utrecht