[quote="Audi-gekkie"]Ik merk niks bijzonders bij het intrappen.
Ook geen rare geluiden.
Het gekke is, zoals eerder gemeld, dat het niet altijd gebeurd.
De koppelingsplaat en drukgroep zijn bijna een ton geleden vervangen door de 1e eigenaar bij een Audi-dealer.[/quote]
Dan wordt het wel lastig, je zou er toch van uit mogen gaan dat een koppeling/drukgroep toch minimaal anderhalve ton meegaat ...
Wat je nog zou kunnen controleren is het niveau van de koppelingsvloeistofreservoir en evt. ontluchten van de koppelingbediening.
Vind het wel vreemd dat probleem vooral optreed na een tijdje stilstand van de auto.
Problemen handgeschakelde versnellingsbak
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"]
Wat je nog zou kunnen controleren is het niveau van de koppelingsvloeistofreservoir en evt. ontluchten van de koppelingbediening.[/quote]
Ik wist helemaal niet dat er vloeistof nodig was voor de koppeling :oops:
Ontluchten zegt mij ook niks.
Waar kan ik dat reservoir vinden?
Dit is mijn eerste "moderne" Audi, dus wellicht zat het niet in mijn vorige Oudi's.
Wat je nog zou kunnen controleren is het niveau van de koppelingsvloeistofreservoir en evt. ontluchten van de koppelingbediening.[/quote]
Dit is mijn eerste "moderne" Audi, dus wellicht zat het niet in mijn vorige Oudi's.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="Audi-gekkie"][quote="Peter_Audi_A2"]
Wat je nog zou kunnen controleren is het niveau van de koppelingsvloeistofreservoir en evt. ontluchten van de koppelingbediening.quote]
Dit is mijn eerste "moderne" Audi, dus wellicht zat het niet in mijn vorige Oudi's.[/quote][/quote]
Heb toch maar even het motorkapje van de A2 gehaald ...
.
Bij mijn A2 1.4 16v benzine zit er een reservoir voor de remvloeistof, als je goed kijkt zie je rechts aan de achterzijde een zwart slangetje richting schutbord gaan.
Hiervan wordt ook in het volgende topic gesproken:
http://www.audi-a2.nl/koppelingscilinder-t460.html
Hierin wordt aangegeven dat dit slangetje de voeding zou zijn voor de hydraulische bediening van de koppeling, de koppeling schijnt dus geen apart reservoir te hebben ... :oops:
Jammer genoeg gaat het topic niet verder door op de details en verdere info heb ik helaas niet.
edit: nog wat extra linkjes:
http://www.audi-a2.nl/post12178.html jammer dat er verder geen reactie terug gekomen is ...
http://www.audi-a2.nl/remvloeistof-verversen-t1410.html
Wat je nog zou kunnen controleren is het niveau van de koppelingsvloeistofreservoir en evt. ontluchten van de koppelingbediening.quote]
Dit is mijn eerste "moderne" Audi, dus wellicht zat het niet in mijn vorige Oudi's.[/quote][/quote]
Heb toch maar even het motorkapje van de A2 gehaald ...
Bij mijn A2 1.4 16v benzine zit er een reservoir voor de remvloeistof, als je goed kijkt zie je rechts aan de achterzijde een zwart slangetje richting schutbord gaan.
Hiervan wordt ook in het volgende topic gesproken:
http://www.audi-a2.nl/koppelingscilinder-t460.html
Hierin wordt aangegeven dat dit slangetje de voeding zou zijn voor de hydraulische bediening van de koppeling, de koppeling schijnt dus geen apart reservoir te hebben ... :oops:
Jammer genoeg gaat het topic niet verder door op de details en verdere info heb ik helaas niet.
edit: nog wat extra linkjes:
http://www.audi-a2.nl/post12178.html jammer dat er verder geen reactie terug gekomen is ...
http://www.audi-a2.nl/remvloeistof-verversen-t1410.html
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
Misschien kan koop9 hier een zinnig antwoord opgeven?
De remvloeistof heb ik vorig jaar bij vlak na de aankoop laten verversen.
Ik kan mij eigenlijk niet heugen of ik daarvoor het probleem ook al had met het schakelen, maar wellicht heeft het daar iets mee te maken. Ik merk met het remmen niet echt iets vreems, behalve dat het wat schokkerig gaat, maar dat zijn iets kromme remschijven denk ik. :?

De remvloeistof heb ik vorig jaar bij vlak na de aankoop laten verversen.
Ik kan mij eigenlijk niet heugen of ik daarvoor het probleem ook al had met het schakelen, maar wellicht heeft het daar iets mee te maken. Ik merk met het remmen niet echt iets vreems, behalve dat het wat schokkerig gaat, maar dat zijn iets kromme remschijven denk ik. :?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Ik kijk zelf bij technische problemen weleens op www.problemcar.nl. Het kan je op een idee brengen in welke
richting je moet zoeken bij een optredende storing.
Wat betreft de techniek is de A2 vergelijkbaar met de Polo/Lupo met dezelfde motor, dus kijk ik soms
ook bij deze autotypen als er voor de A2 niets te vinden is.
richting je moet zoeken bij een optredende storing.
Wat betreft de techniek is de A2 vergelijkbaar met de Polo/Lupo met dezelfde motor, dus kijk ik soms
ook bij deze autotypen als er voor de A2 niets te vinden is.

- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
het lijkt er toch op dat je koppeling niet geheel vrij komt.
d.w.z. dat de assen blijven draaien in de bak en daardoor kun je niet (goed)schakelen.
er zijn meerdere mogelijkheden
-het kan zijn dat de koppelingsplaat iets ¨krom¨ is
-het kan zijn dat de diafragmaveer van de drukgroep krom / gebroken is.
-het kan zijn dat er iets tussen de drukvingers zit.
-het kan zijn dat er een lager in de bak defect is.
hoor je verder nog afwijkende geluiden of janken of slepende geluiden uit de bak.
ga er maar vanuit dat de bak er af moet.
ik zou er mee moeten rijden om je een beter advies te geven maar je woont niet in de buurt dacht ik....
ik zou eens langs een dealer of allround garage rijden en het laten voelen, wellicht kunnen ze je een reparatie advies geven.
d.w.z. dat de assen blijven draaien in de bak en daardoor kun je niet (goed)schakelen.
er zijn meerdere mogelijkheden
-het kan zijn dat de koppelingsplaat iets ¨krom¨ is
-het kan zijn dat de diafragmaveer van de drukgroep krom / gebroken is.
-het kan zijn dat er iets tussen de drukvingers zit.
-het kan zijn dat er een lager in de bak defect is.
hoor je verder nog afwijkende geluiden of janken of slepende geluiden uit de bak.
ga er maar vanuit dat de bak er af moet.
ik zou er mee moeten rijden om je een beter advies te geven maar je woont niet in de buurt dacht ik....
ik zou eens langs een dealer of allround garage rijden en het laten voelen, wellicht kunnen ze je een reparatie advies geven.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De koppeling heeft idd geen reservoir, zit aangesloten op het remvloeistofreservoir. Dus bij remvloeistof verversen ook tevens de koppelingscylinder ontluchten, (zit op de versnellingsbak) wordt wel eens vergeten.
- Audi_gekkie
@Peter_audi_A2, bedankt Peter voor de foto!
Bij mij zit het slangetje voor de hydrologische bediening naar de koppeling aan de andere kant van het remvloeistofreservoir.
Dank allen voor jullie input.
Koppeling is zeker weten niet ontlucht na de verversing, dus daar laat ik naar kijken.
Bij Jan Los hebben ze een apparaat gebruikt die de nieuwe remolie erin pompt en automatisch ontlucht.
Koop9 ik woon in D'vaart en rij regelmatig naar Friesland, Drenthe, Flevoland en richting Twente.
Dat rijtje mogelijkheden die jij opnoemt koop9, welke blijven er dan over als het probleem zich niet altijd voordoet?
Vandaag weer een rit gemaakt van 50 heen en 50 terug, waarbij op de terugweg geen enkel schakelprobleem zich heeft voorgedaan.
Bij mij zit het slangetje voor de hydrologische bediening naar de koppeling aan de andere kant van het remvloeistofreservoir.
Dank allen voor jullie input.
Koppeling is zeker weten niet ontlucht na de verversing, dus daar laat ik naar kijken.
Bij Jan Los hebben ze een apparaat gebruikt die de nieuwe remolie erin pompt en automatisch ontlucht.
Koop9 ik woon in D'vaart en rij regelmatig naar Friesland, Drenthe, Flevoland en richting Twente.
Dat rijtje mogelijkheden die jij opnoemt koop9, welke blijven er dan over als het probleem zich niet altijd voordoet?
Vandaag weer een rit gemaakt van 50 heen en 50 terug, waarbij op de terugweg geen enkel schakelprobleem zich heeft voorgedaan.