Ophanging / demping?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 aug 2014, 01:01 0 x

[quote="rolf"]Er zijn ook RVS slangenklemmen...... ;) (watersport zaak? verder is RVS werktuigbouwkundige porno :mrgreen: )[/quote]
G**le tip! :mrgreen:
Ik had ook al bedacht om naar een ijzerwaren speciaalzaak te gaan. We hebben er hier een paar in de buurt.
[quote="Audi-gekkie"]Zou i.p.v. een slangenklem ook een brede ty-rap mogelijk zijn?
Ik heb ze gezien van wel 13mm breed, wellicht zijn er nog bredere.[/quote]
Die krijg je nooit zo vast als nodig is. Er komen flink wat krachten op die stang/rubbers te staan.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

28 aug 2014, 01:18 0 x

[quote="HansJan"]
[quote="Audi-gekkie"]Zou i.p.v. een slangenklem ook een brede ty-rap mogelijk zijn?
Ik heb ze gezien van wel 13mm breed, wellicht zijn er nog bredere.[/quote]
Die krijg je nooit zo vast als nodig is. Er komen flink wat krachten op die stang/rubbers te staan.[/quote]

Ze kunnen 114kg trekkracht hebben.
http://www.kortpack.nl/kabelbinders/zwa ... e-ties-230

Meer eerlijk is eerlijk RVS slagenklemmen zijn geschikter. Ik was ook maar wat aan het brainstormen. ;)
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 aug 2014, 01:29 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Ze kunnen 114kg trekkracht hebben.
http://www.kortpack.nl/kabelbinders/zwa ... e-ties-230

Meer eerlijk is eerlijk RVS slagenklemmen zijn geschikter. Ik was ook maar wat aan het brainstormen. ;) [/quote]
Het gaat ook niet om de trekkracht, maar de zijdelingse beweging. :-) En daar heb ik minder vertrouwen in kunststof alhoewel een zwarte ty-rap wel minder opvalt ;-). Maar wie kijkt er nou dagelijks naar stabilisatorstangrubbers? :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

01 sep 2014, 00:24 0 x

automonteurs, apk keurmeesters, apk steekproef controleurs......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 okt 2014, 23:28 0 x

En zo geschiedde, vandaag was het D-Day: vervangen van de stabilitatorstangrubbers! Ik had hiervoor een sleuteldagje ingelast in de grote hal van Jan Eenink. Niet alleen praktisch maar ook gezellig, zeker tussen de vloot A2's die hij inmiddels heeft staan.

Als leek moest ik me eerst verdiepen in het demonteren en monteren, maar met wat eenvoudige edoch doeltreffende aanwijzingen van de inmiddels vaste monteur van Jan kon ik effectief aan de slag. Na het loshalen van koppelstangen en klemmen van de rubbers werd de boosdoener van al het lawaai gevonden. Niet de rubbers die verrot waren maar de bussen waren gebroken. Dat samen met de roestaanslag op stabilisatorstang bleken genoeg ingrediënten voor lawaai. En ik snap nu ook waarom de nieuwe rubbers een kleinere diameter hebben; @koop9 had gelijk, dan zitten ze lekker strak. :mrgreen:

Het heeft mij een kleine 3 uur gekost om de rubbers te vervangen en vond het ontzettend spannend om na de zoveelste controle of alles vast zat met de auto te gaan rijden. En korte proefrit leerde mij dat het dik voor mekaar is, alle tenenkrommende herrie is weg! Ik voel me een held :D Ik heb er wat foto's van gemaakt en wil er nog een HowTo van maken.

Met dit resultaat heb ik hopelijk ook alle vermoedens van andere problemen genoemd door diverse forumleden weggenomen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2014, 00:22 0 x

Mooi dat hiermee het probleem opgelost is, en er gaat niets boven zelf doen. 8-)
Ben benieuwd naar de Howto ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
foppe
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 mei 2014, 12:22

04 okt 2014, 00:33 0 x

Top gedaan hans. Er gaat niets boven een paar goede tips van een oude rot.

Dus voortaan kunnen we je Hero Jan noemen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

04 okt 2014, 02:42 0 x

Goed Hans Jan, je wordt nog een echte monteur. :D

Wat ik mij wel afvraag is hoe het kan dat de rubbers bij zo'n lage kilometerstand op zijn.
Ik heb net nog de hele historie doorgelezen (9 kantjes) van Tweety en tot ruim 250.000km zijn deze onderdelen niet vervangen.
Wellicht is het een verouderingsproces waardoor de rubbers op zijn?
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2014, 14:51 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Goed Hans Jan, je wordt nog een echte monteur. :D

Wat ik mij wel afvraag is hoe het kan dat de rubbers bij zo'n lage kilometerstand op zijn.
Ik heb net nog de hele historie doorgelezen (9 kantjes) van Tweety en tot ruim 250.000km zijn deze onderdelen niet vervangen.
Wellicht is het een verouderingsproces waardoor de rubbers op zijn?[/quote]
Een echte monteur zal ik nooit worden, maar het geeft wel ontzettend veel voldoening om een reparatie zelf uit te kunnen voeren.

Overigens waren het niet de rubbers, maar de bussen die gebroken waren en daarmee de in lijn met de conclusie die @koop9 ook al getrokken had. Pas wanneer je de boel losmaakt wordt ook duidelijk waar de kern van het probleem zit. Je kunt eenvoudig zien of de jouwe al eens vervangen zijn, de bussen ontbreken dan. Tenzij de stabilisatorstang in zijn geheel al eens is vervangen, maar dat blijkt niet uit de onderhoudshistorie. Misschien dat de garage een positieve bijdrage levert aan de levensduur.

Ik kan het niet verklaren maar het is wel een heel bekende kwaal.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2014, 15:53 0 x

Ik wil nog graag de volgende aanvullende informatie verstrekken op dit draadje.

Het initiële bijgeluid dat ik vaststelde was een stroef, gonzend geluid tijdens het nemen van hobbels. Dat hebben we tijdens montage van de nieuwe remmerij kunnen verhelpen door siliconenspray tussen de bussen, rubbers en stabilisatorstang te spuiten. Tot aan de meeting van 30 mei hadden we er geen last meer van.

Tijdens de meeting zijn de Koni FSD schokdempers gemonteerd. Na de montage heb ik een proefrit gemaakt en bleek in eerste instantie de schokdemper linksachter niet helemaal goed vast te zitten, met een bonkend geluid tot gevolg. Dat is door de monteur verholpen, maar tijdens de tweede proefrit stelde ik een krakend/torderend geluid uit het vooronder vast en met name bij het nemen van rechterbochten.

Samen met @pocoloco een tweede proefrit gemaakt en ook hij kon het geluid niet thuisbrengen. Ik vertelde dat het compleet anders was dan het geluid dat we eerder van de stabi rubbers hoorden. De auto op de brug nagelopen en alle bewegende delen met WD40 ingespoten, zo ook de rubbers. Maar het hielp niet. Het werd al laat, was afgezien van de problemen blij met het resultaat en geboden hulp en we besloten het voorlopig te laten voor wat het is.

Tijdens het contact wat we nadien hebben onderhouden heeft @pocoloco aangeboden om er nog een keer naar te kijken omdat de kwaal steeds erger werd. Helaas ontbrak mij de tijd voor de zomervakantie en stelden we vast dat het in elk geval slim was om te beginnen met het vervangen van de stabi rubbers. Omdat er ook een lichte speling op de koppelstangen was waargenomen heb ik die samen met de rubbers besteld. Montage zou eenvoudig zijn en wilde ik daarom zelf uitvoeren.

Na het vervangen van rubbers en koppelstangen is het geluid eindelijk weg. Mijn conclusie is dat veranderingen aan de auto andere zwakke delen en/of mankementen sneller zichtbaar worden. Door de Koni's zijn de krachten op de stabi's veranderd met een afwijkend geluid tot gevolg.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie