Inwendige motorreiniging met Forté & WD40

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Audi_gekkie

09 mei 2014, 22:15 0 x

Tjonge, ik liep achter hier op het forum.
Wat een verhalen hier :D

Mooi @HansJan dat het nu beter lijkt.
Ik zal zeker de de tip overnemen om de eerste paar duizend kilometer geen "kostbare" olie te gebruiken.
In ieder geval zal ik vanuit Arnhem naar Oberhausen rijden en 'm daar eens flink van katoen te geven. Het liefst elk elk weekend en naar ca. 2500km de olie wederom verversen. Nogmaals het hele riedeltje (Forté) herhalen en 507 olie gebruiken.
Deze LL olie na 10.000km verversen. Hierna de olie gebruiken die je wenst.

Dit is typisch een probleem en de reden, waarom ik dus geen auto koop die 4 à 5k per jaar heeft gereden.
Elke dag korte stukjes rijden en du nooit echt op bedrijfstemperatuur.
Ik zeg niet dat het olieprobleem hierdoor komt, maar het is wel plausibel.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2014, 23:16 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Mooi @HansJan dat het nu beter lijkt.
Ik zal zeker de de tip overnemen om de eerste paar duizend kilometer geen "kostbare" olie te gebruiken.
In ieder geval zal ik vanuit Arnhem naar Oberhausen rijden en 'm daar eens flink van katoen te geven. Het liefst elk elk weekend en naar ca. 2500km de olie wederom verversen. Nogmaals het hele riedeltje (Forté) herhalen en 507 olie gebruiken.
Deze LL olie na 10.000km verversen. Hierna de olie gebruiken die je wenst.[/quote]
Ik weet niet of je hier verstandig aan doet. De voorschriften zijn anders en er wordt ook niet gesproken over het gebruik van goedkope olie om de laatste resten weg te nemen. Ik heb dat ook niet van de dealer als instructie meegekregen.

Het goedje is zo dun dat als je de motor een uur hebt laten lopen, alle troep onderin het carter vindt. Laat dat er rustig uitlopen en dan kan je gewoon met de gebruikelijke olie verder. Vergeet niet dat er na de behandeling een fles Top End Treatment achteraan gaat. Als je de olie na 2500km weer gaat verversen, dan gooi je dat na een relatief korte periode weer weg. Niet doen.

Alleen als na de eerste behandeling blijkt dat de motor nog steeds inwendige vervuiling heeft, dan moet je een tweede behandeling met wederom 2 flessen uitvoeren. Maar dat kan je alleen maar beoordelen als je een inwendige blik op de motor werpt.

Niet geheel onbelangrijk: als je ook de Gas Treatment gaat toepassen dan heeft hard rijden helemaal geen zin. Je jaagt het goedje dan bijna rechtstreeks de uitlaat in en het heeft geen kans om goed te werken. Jij kunt beter de provinciale weg tussen Zwolle en Harderberg 20x op en neer rijden. :lol:

Tenslotte: het lijkt niet beter, het ís echt merkbaar beter.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Audi_gekkie

10 mei 2014, 01:59 0 x

Normaal gesproken zit er ook olie onderin het carter, dat wordt weer omhoog gezogen ;)

Ik bedoel ook dat je na deze behandeling het wellicht verstandig is om de motor regelmatig de sporen te geven (het liefst in Duitsland), zodat je de laatste resten , zoals je zegt ook onderin het carter terecht komt.

Het komt goed met Chiquita!
audiJan

10 mei 2014, 12:50 0 x

Helaas maken vele antwoorden het er niet duidelijker op.

Na het flushen is het verstandig om de motor na te reinigen met goedkopere olie zodat de motor geheel schoon is.
Er blijft overal rotzooi achter ook met flushen.
Hier rijd je een paar duizend km mee, dan aftappen en je motor vullen met vollsyn olie.
De motor is dan optimaal schoon en de esters in de olie kunnen dan goed zijn werk doen.

Op deze manier krijg je de motor schoon en het vuil eruit.
dit is een praktijk ervaring met camera gecontroleerd om de vervuiling te monitoren.

Zo is het olie verbruik bij mij geheel verdwenen.

tip Het beste is de te olie controleren met koude motor. dit omdat met warme motor de oliepeilstok een verkeerd beeld geeft.
Het lijkt of er te weinig in zit maar dit is niet het geval .
controleer zelf maar eens je zult versteld staan.
Audi_gekkie

10 mei 2014, 12:59 0 x

@audiJan
Dit zeg ik ook, alleen geef ik nog als tip dat je de LL-olie vervangt na 10.000 i.p.v. de normale verversingstermijn.
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 mei 2014, 13:03 0 x

@ audi Jan, heb jij ook die eindbehandeling gehad met Top End Treatment ?
audiJan

11 mei 2014, 11:00 0 x

@chipsoer

De topendtreadment toevoeging is zeer verstandig om te doen .
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 mei 2014, 12:55 0 x

Maar toch onverstandig om dat er na 2000km weer uit te knikkeren?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
audiJan

11 mei 2014, 19:40 0 x

De topendtreadment moet je natuurlijk toevoegen als je een spoeling met gewone motor hebt gedaan. Dat heb je helemaal goed.
Ronald Verveek

14 jun 2014, 13:13 0 x

Mooi om te lezen!
Ook ik heb de behandeling uitgevoerd na een hoog olieverbruik.
Gisteren mijn relaas gepost maar nu blijkt hier al een keurig verhaal te staan haha.

Ik heb geen naspoeling gedaan.
Aftapplug carter zit aan de rechterkant carterpan.
Auto links opkrikken en half uurtje uit laten lekken.
Klein scheutje schone olie erin, wederom uit laten lekken en klaar.
Reeds 6000km gereden na behandeling.
500ml olie bijgevuld na 5000km = 1:10000, een verbetering van factor 10.
Verder loopt de motor merkbaar rustiger, reageert alerter en loopt iets zuiniger: 1:18 bij 110 cruise control.
Al met al een groot succes!

Benieuwd naar jullie resultaten.
Plaats reactie