1.4 Benzine start niet goed

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2014, 18:50 0 x

Nee, toerental blijft laag.
Vandaag ging het weer mis, misfire cilinder 4 en dan op 3 poten gaan lopen.
Motorstoringslampje gaat dan ook knipperen.
Het is ook de enige fout die opkomt en het blijft cilinder 4.

Als ik met vcds de fout wis terwijl de motor staat te bokken gaat ie gelijk weer op 4 cilinders lopen en verdwijnt het motorstorings lampje.
Dit hele gedoe gebeurt alleen als hij wat langer stationair draait zoals vanmiddag het geval was.
Ze stond vanmiddag in de rij omdat ze een deel van de weg aan het asfalteren zijn, dus wachten............

Ga nog maar een beetje op onderzoek vanavond................(vermoeiend dit)
Heb zoiets vergelijkbaars gehad met een 1.6 A4 uit 97, heb het euvel nooit gevonden. :(

Nu heb ik ergens op een engels forum ik dat de EGR klep aan cilinder 4 geknoopt zit.
Is dat zo? Zou dat een verband kunnen hebben met dit hele gedoe?
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

02 jul 2014, 20:55 0 x

Zou de EGR-klep net zo vervuild kunnen zijn als de gas-klep? En wat voor storingen levert dit op?

Misschien hier nog interessante info, als je dit nog niet gelezen had:

http://www.audi-a2.nl/egr-en-olie-verbruik-t2253.html
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

02 jul 2014, 23:56 0 x

als het probleem op cilinder 4 blijft ondanks dat je de bougies v.v. hebt en de bobine omgeruild hebt met andere cilinder, dan denk ik aan; compressie verlies of een verstuiver die niet jovel meer is.
heb je al brandstoftoevoeging geprobeerd? hiermee kan , ik zeg kan, er soms wat bereikt worden.
hiermee reinig je de verstuivers ook een beetje en wellicht is het genoeg.

het mooiste is om de verstuiver 4 in een andere cilinder te zetten, echter is dit niet zo heel makkelijk bij de fsi omdat het spruitstuk er af moet en de het onderste deel van het spruitstuk waar de kleppen in zitten om de lucht te sturen, deze moet je heel goed mee oppassen met monteren want je moet de kleppen iets open zetten als je hem monteert anders gaan deze kleppen krom.......

wat je ook nog kan nazien als je toch een tester hebt is de hoge brandstofdruk.
ik weer niet in welk meetwaarde blok ik gok 140.... kan er helemaal naast zitten.
deze druk is stationair ong 50 bar, er word een voorgeschreven waarde en een gemeten waarde weergegeven.
die gemeten weergave moet je in de gaten houden, als je de motor uit zet en dan weer contact aan zet moet je letten op de druk, deze mag bij warme motor niet terug zakken binnen 1 minuut, sterker nog hij moet oplopen omdat de motor warm is en de brandstof uitzet. loopt hij wel terug dan heb je een lekkende verstuiver.
de truuk is dan om te zien welke maar het meest aannemelijke is dan cil 4 bij jou. het mooiste is om met een endoscoop in de cilinders te kijken welke lekt maar die heeft natuurlijk niemand ff in de schuur liggen....
en je woont net ff te ver weg dat ik ff langs rijd.......

verder kan het compressie verlies zijn door vervuilde kleppen / verbrande klep, dit zal een klein verlies zijn en moet je meten door een cilinder lekkage test te doen bij warme motor.

en dan is er nog de vervuiling die bij de direct ingespoten benzine motoren (fsi) plaatsvind.
door de EGR en de carterdampen slaat een laagje neer op de inlaat kleppen die steeds verder ophoopt en uiteindelijk de luchtstroming verstoord.
normaal reinig je dit door de brandstof die langs de kleppen gaat en evt brandstof toevoeging en dan zo de cilinder in maar.... de fsi spuit direct in de cilinder in en komt het dus niet langs de kleppen..... daarom is dit dus ook niet weg te krijgen met brandstof toevoegingen.
ook dit is alleen met een endoscoop te zien, ik doe dit altijd na de cilinder lekkage test als deze in orde blijkt te zijn.
of te zien als je de inlaatspruitstukken er af hebt en dan in de inlaat kanalen kijken met lamp en spiegeltje.

dit is nou net 1 van die fsi dingetjes..... en door het iets complexere systeem is het thuis lastig diagnose stellen.

blauwe tekst geld voor de 1,6 FSI motor, ik was even abuis en schatte rolf in op een FSI.... dus klopt mijn betoog niet :mrgreen:
rolf

03 jul 2014, 00:39 0 x

Thnx voor de uitgebreide uitleg. ;)

Bij deze motor stromen de benzine dampen toch langs de kleppen?
Volgens mij zitten de verstuivers niet direct de kop in, mischien is dat bij de 1.6 zo, maar bij de 1.4 volgens mij niet.
Of zit ik er helemaal naast?
Benzine damp wordt toch links de kop ingezogen?

Als er een lekke klep zit waarom loopt hij dan niet gelijk op 3 poten maar pas na 2 of 3 minuten?
Plotseling is er een dip en hoppa, op 3 poten. Dit alleen bij een warme motor.

Ben net terug van 150km rondje om het mjøsa meer en ben niet verder dan z'n 4 gekomen.
Heb er eerst nog een fles STP complete system cleaner in een volle tank gekieperd, had zo snel niets anders voorhanden.
Motor lekker een tijdje toertjes laten maken op een stukje snelweg net na Hamar en verder lekker door geaccelereerd.
Hij rijdt verder prima, trekt moeiteloos door tot 5000rpm.
Merk nog geen verschil, motor gaat na een aantal minuten stationair plotseling weer harken.
Wat ik wel opmerk is dat hij weer wat sneller stationair loopt, zo tussen de 760 en 790.

PS: Zag in vcds dat er een hoogtecompensatie van 4% in zit, whatever that means.........

Heb ook nog ff naar 50 bar benzinedruk gezocht, kan het niet vinden.
Kwam 1 druk voorbij, die was iets van 6,5 of 6,9 bar, in die geest.
Dat komt meer overeen met de pre-fsi benzinedruk dacht ik.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

03 jul 2014, 19:03 0 x

ja sorry......
ik dacht dat je een 1600 had...... (ik heb de tekst inmiddels blauw gemaakt wat voor de FSI geld)
dus het deel van de benzine druk kan je vergeten. en ook de vervuiling op de kleppen hoort niet bij de 1400.

wel kun je bij deze 1400 ¨redelijk¨ simpel de verstuivers wisselen. probeer dat eens.
brandstof gallerij los halen en uit het inlaatspruitstuk trekken met alle verstuivers er nog in.
voorzichtig het klemmetje van de verstuiver er af halen en met een doek er op heen er uit trekken ivm dat er nog een beetje druk achter zit. even een drupje olie o.i.d. op de ringetjes doen als je ze weer monteert.

het deel over compressie verlies geld zeker voor de 1400 dit al meerdere keren meegemaakt.

als hij op 3 cilinders gaat lopen, en je geeft een klein beetje gas, loopt hij dan wel goed?
rolf

03 jul 2014, 19:45 0 x

Zal morgen midag/avond weer even verder klooien, dochter is jarig dus dat gaat nu ff niet. ;)
Krijgen zo visite.........

Als hij eenmaal op 3 poten loopt, dan wordt door de ECU de brandstoftoevoer afgesloten naar de betrefende cilinder vermoed ik?. Dus gas geven kan, maar dan heb je een 3 cilinder.
Als het gebeurt en de fout met vcds tijdens het stationair reset loopt ie wel gelijk weer goed..............zolang het duurt.

Heb het vermoeden dat er door dat getrut hier op de weg hier na 10 jaar de motor en aanverwanten lekker dichtgeslipt is.
Zeker in de winter, -15 en dan lekker truttend naar d'r werk 13km verderop wordt ie niet echt lekker warm van.
Zal de EGR er ook uit halen en controleren/ schoonmaken.
Zal ook een paar flessen Forte engine flush ala HansJan aanrukken, kan geen kwaad denk ik.

Zal eerst eens beginnen met een verstuiver te wisselen. :)
Will be continued.
rolf

04 jul 2014, 15:51 0 x

Na een ritje nog ff op readiness gedrukt (15)

EGR en een lambda sonde failed of incomplete?
Net als EVAP, solenoid klep werkt gewoon en de catalytic converter(s) failed ??
Kreeg verder geen foutmeldingen, alleen de beroemde misfire in 4 na enige tijd.

Readiness Status: 1010 0101
Exhaust Gas Recirculation: Failed or Incomplete
Oxygen Sensor Heating: Passed
Oxygen Sensor(s): Failed or Incomplete
Air Conditioning: Passed
Seconday Air Injection: Passed
Evaporative Emissions: Failed or Incomplete
Catalyst Heating: Passed
Catalytic Converter(s): Failed or Incomplete

Friday,04,July,2014,13:26:42:59686
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
VCDS Version: 12.12.2.0 (x64)
Data version: 20140212
rolf

04 jul 2014, 20:01 0 x

Vanmiddag de inspuitventielen omgewisseld.
4 naar 3 en 3 naar 4, 1 naar 2 en 2 naar 1.
Boeltje weer teruggebouwd, starten lopen, stationair laten lopen, plop, misfire 4......... :(
inspuitventiel is het dus niet, zagen er van buiten ook brandschoon uit.
Grrrrrrr, wat nu.

Hing over de motorruimte: EGR klep, die is nog niet aan de beurt geweest.
Eerst maar eens de stekker eraf getrokken, motor gestart en stationair laten lopen.
Koelfin kwam in, ff een dipje en verder nix.
Geen misfire op cilinder 4 meer, heb hem 5 tot 10 minuten stationair laten lopen.
Dus ik vermoed dus toch de EGR die deze ellende veroorzaakt.
Die zit volgens mij aan cilinder 4 gekoppeld, correct me if I'm wrong.
Ga er morgen weer mee verder, ga nu lekker eten en voetbal kijken! :mrgreen:
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

04 jul 2014, 23:43 0 x

Je hebt nu al verschillende dingen kunnen uitsluiten.
Hopelijk levert het schoonmaken van de EGR-klep & leidingwerk
morgen het gewenste resultaat en voldoening op.

De melding: Exhaust Gas Recirculation: Failed or Incomplete

lijkt al een beetje in die richting te wijzen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
foppe

05 jul 2014, 08:13 0 x

ik haalde altijd Dasty van de wibra of action Rolf, daar wordt het brandschoon mee.
Maar die winkels zal je vast niet hebben in Noorwegen. :D
Plaats reactie