A2 met vage klachten.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

20 sep 2018, 18:46 1 x

Ik las op Duitse VAG site;

Diesel elke 6 jaren of 90.000km
Benzine elke 8 jaren of 120.000 km.

Maar is geen garantie als het fout zou gaan!
Wel gaf Conti ook deze aan als vervang termijn voor de tandriem + waterpomp en alle rollen en bouten.


Verder is een vervuild brandstof filter soms een oorzaak van vreemde storingen.
Een hoeveelheid zwevend vuil in gedeeltelijk verstopt filter dat soms wel en soms niets door liet of tekort!Na 169.000 km heb ik deze verwisseld en open gebroken en de officiele dealer heeft dus ook 11 jaren niets gedaan!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

20 sep 2018, 21:47 2 x

Nogmaals dank voor tips en goede raad!

Vandaag is er 2x 25km door mijn vrouw mee gereden en vanavond heb ik Ultimate 98 getankt (hij was half leeg).
Geen problemen en loopt als een zonnetje (sleutel werkt prima).

Maandag gaat hij de brug op voor een grote beurt en worden de hier besproken onderdelen bekeken cq vervangen.
Na lang twijfelen en overleg met de bevriende monteur die al jaren het onderhoud van onze auto doet, besloten de dib.riem eerst te laten zitten. Visueel was hij goed en de spanning was prima.
Zo houden we de kosten ook nog een beetje in de klauw.

De simpele dingen zoals de accu en massapunten en zekeringen ga ik zelf doen.

De laatst 4 jaar zijn de rekeningen bewaard gebleven:
2016 longlife olie plus alle filters en bougies.
Bij 95000km de krukas positie sensor.
Schokbrekers in 2014
In 2017 een nieuwe condensor plus airco service.
Dat is alles.



@remco.elzinga
Lijkt me leuk die meeting bij Sligro. Ik stuur je een PB!
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

20 sep 2018, 23:16 3 x

Lijkt me een goed plan.
Door zo’n vraag op het forum en de antwoorden die alle richtingen op gaan lijkt het of er ineens van alles mankeert aan je auto.
En zit het vertrouwen op een Fries paard.
Maar het is niet anders, een ieder brengt in wat aan de probleemoplossing kan bijdragen en dan is het aan jou om daar wat van in je pet te gooien😀
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

21 sep 2018, 10:18 0 x

Als hij toch op de brug staat, brandstof filter is maar €10,- online... €15,- plaatselijk en tandriem, Audi roept voor benzine 8 jr 120.000 en diesel 6 jr en 90.000 dus zou die langer mee moeten mits goed merk.

Bij verwijderen kapje bovenkant en motor rond draaien door in versnelling er tegenaan te duwen komt merk langs en soms, bij enkele merken een productie datum riem.

Conti heeft altijd een datum en dan mag je er enkele maanden bij optellen want alleen bij mijn is deze 10 maanden op voorraad....... maar zo kun je leeftijd riem wel beter zien... helaas doen niet alle merken dat.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
TomA2
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 mar 2018, 13:35
Locatie: Tilburg
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 sep 2018, 16:18 1 x

Harm schreef:
20 sep 2018, 21:47
Na lang twijfelen en overleg met de bevriende monteur die al jaren het onderhoud van onze auto doet, besloten de dib.riem eerst te laten zitten. Visueel was hij goed en de spanning was prima.
Ben je er zeker van dat biij het vervangen van de riem ook de rollers en waterpomp zijn vervangen?
Bij onze 1,4i is de riem (voor import uit DLD in 2014, km stand ca 88000) ook vervangen, maar in maart dit jaar (met ca. 147000km op de teller) bleek dat echt alleen de riem vervangen is.
Waterpomplagers lagen er compleet uit en ook de spanrollen waren versleten.. Gelukkig voor mij goed afgelopen, na een sleepje van de ANWB bij de A2 Doktor afgezet. Na montage nieuwe riem weer probleemloos en met vertrouwen kunnen rijden.

Nu je toch geld uit gaat geven en een bevriende monteur hebt lijken mij de kosten van een riem, pomp, rollen en kvs niet echt spannend, maar geeft wel een extra beetje zekerheid!
2002 Audi A2 1.4i Azurblauw
1986 Citroen 2CV6 Spécial Pick Up
1964 Solex Oto Van der Heem
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 sep 2018, 17:13 0 x

TomA2 schreef:
21 sep 2018, 16:18
Harm schreef:
20 sep 2018, 21:47
Na lang twijfelen en overleg met de bevriende monteur die al jaren het onderhoud van onze auto doet, besloten de dib.riem eerst te laten zitten. Visueel was hij goed en de spanning was prima.
Ben je er zeker van dat biij het vervangen van de riem ook de rollers en waterpomp zijn vervangen?
Bij onze 1,4i is de riem (voor import uit DLD in 2014, km stand ca 88000) ook vervangen, maar in maart dit jaar (met ca. 147000km op de teller) bleek dat echt alleen de riem vervangen is.
Waterpomplagers lagen er compleet uit en ook de spanrollen waren versleten.. Gelukkig voor mij goed afgelopen, na een sleepje van de ANWB bij de A2 Doktor afgezet. Na montage nieuwe riem weer probleemloos en met vertrouwen kunnen rijden.

Nu je toch geld uit gaat geven en een bevriende monteur hebt lijken mij de kosten van een riem, pomp, rollen en kvs niet echt spannend, maar geeft wel een extra beetje zekerheid!
Nee, ben ik niet zeker van. Vorige week heeft ie op de brug gestaan en is de riem bekeken.
Hij kon geen gekke ontdekken. Ik blijf voorlopig zo door rijden. De auto komt bij een liefhebber vandaan die er keurig op
gepast heeft.

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

28 sep 2018, 16:14 3 x

Nog even een update:

Auto heeft een grote beurt gehad tijdens een weekje buitenland.

inclusief:

Castrol longlife olie 5W30 VW spec.
4x 6449 NGK bougies
olie-, lucht-, interieur- en brandstoffilter.
4x BERU penbobine.

Vorige week al BP Ultimate ongelood 98 getankt

Net even uit nieuwsgierigheid 10km gereden en hij loopt prima!
Hij pakt veel mooier op over een breed toeren gebied en de stationair loop is veel rustiger.
De rauwe randjes zijn weg zogezegd.

Nieuwe knoopcelbatterij in de sleutel en de afstandbediening werkt ook weer na instructies v/h forum.

De accu gemeten met een multimeter na 24uur in de rust, op de polen 12,24V en in de sigarenaansteker 12,22V.

Me happy!

Heren bedankt voor de adviezen.
Gebruikersavatar
iKnijff
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 aug 2015, 09:50
Locatie: Nieuwkoop
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

28 sep 2018, 17:06 0 x

Goed om te horen. (:
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

28 sep 2018, 17:33 2 x

iKnijff schreef:
28 sep 2018, 17:06
Goed om te horen. (:
Ook bij jou komt alles goed.

De aanhouder wint altijd! :thumbmin:
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

23 okt 2018, 23:55 0 x

Harm,
We zijn nu een maand verder, kan je ook aangeven wat vorige maand de oorzaak van de storing was?
Als ik het zo terug lees is er aan de accu niks gedaan klopt dat?
Plaats reactie