stotteren en afslaan op lpg

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 mei 2020, 06:56 2 x

Dank voor de reactie.

Ik heb dit draadje vanaf het begin gevolgd.

Voor mij een voorbeeld van hoe lastig het stellen van een goede diagnose is.
En ook hoe voorzichtig je moet zijn met conclusies trekken.

Het mankement aan de A2 lijkt te zijn verholpen, nu de andere mankementen nog verhelpen ...
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

21 mei 2020, 07:57 0 x

Zoals ik al schreef;

Nooit aan een kabel een stekker eruit trekken!

Ik vermoed dat bij het zoeken en vele pakken een kabel, maar voor de BBY zijn er speciale trekker voor de Pen Bobine, ook voor de AUA moet je aan de Bougiekap trekken, alleen de universele met korte kap moet je wel aan de kabel trekken maar die zitten niet haaks maar recht er op.

Als de rubbers goed afsluiten om bougie gat droog te houden, en je een veel gemaakte fout maakt.
Naast Forum leden doen ook zelfs Dealers dit vaak fout.

De haakse koppeling is vastgezet maar geen 100% trekbeveiliging.
Bij de sloperij kom ik dit helaas erg vaak tegen, daar leerde ik vooral hoe het niet moest.
Als Erik dit zou claimen, ik weet dat ze dit wegens misbruik van aan kabels trekken ooit afwijzen!

De vorige eigenaar gaat dus vrijuit en heeft niets fout gedaan.

En de LPG bougie's, Als ervaren monteurs voor elke LPG auto ze naar 0,9 open buigen....
Ja, een Erkende VAG dealer voor alle 4 merken doen dit.
Ik heb nu gevonden; Bougie tussen 20 en 30 Nm aandraaien met moment sleutel.
En omdat ik een voordelige Hornbach huismerk sleutel heb deze op 25 gezet wegens eventuele afwijking!

De oude Bougie, van 0,9 was deze naar 1.1 weggebrand bij nameten!
Ik doe er nu nieuwe in, geen NGK maar voordeliger Denso ook Titanium Centrale en ook dure Centrale Elektrode die op 0,7 staat af fabriek.
De Denso IK20TT gaan erin.
Die kosten geen €67,- als NGK 1496 maar slechts €37,88 per 4 en horen 60.000 km mee te gaan.
De NGK moeten 90.000 tot 120.000 km mee gaan maar daar rij ik tekort voor.

En ja, er zijn ervaring monteurs die na 10.000 km roepen, ze zijn totaal versleten er is geen midden elektrode over, maar het dunne puntje hoorde zo dun te zijn!

Niet elke monteur heeft ervaring met Long Life bougie's die ook voor LPG beter zijn.
Alleen moet een Bougie wel schoon branden als deze op temperatuur komt dus weinig rijders die deze dure monteren is juist vragen om problemen.
Kosten:
Als ik in 4 jaren 15.000 km reed =
1x Nippon Denso IK20TT monteren ...
4x Bosch normale met 4x kans op kabels kapot trekken?
De 4x Bosch is in aanschaf duurder bij DHZ.
en met montage door monteur nog duurdere!

Conclusie, bij meer dan 12.000 km per jaar is een Long Life Titanium Bougie rendabel!
U Heeft de keuze uit;
Denso IK20TT rond de €40,- te koop in Berlijn waar Rolf niets meer wil halen! :rolleyes:
Beru Z230 €43,- per 4.
Bosch 0 242 224 0653 van € 44,-
NGK 1496 van €67,-

De prijzen schommelen in Berlijn en meestal is Maandag hoogste korting!
Na opzoeken op Laptop bleek de App die ze nog 3% extra korting op te leveren.

Dat betekend dus op mobiel na uitzoeken bestel nr invoeren en kopen via mobiel... :P
Geen 26 maar 29% korting en je mag zelf kiezen welke Iridium bougie merk jou voorkeur heeft.

Wel moet je op week of 2 levertijd rekenen voor dit voordeel.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 mei 2020, 08:51 4 x

Ik ben er ook 100% van overtuigd dat er geen opzet in het spel was. Iedereen die @chipsoer kent weet wel beter.

Maar richting handelaren of particuliere verkopers buiten het forum om, er heerst altijd een bepaald soort wantrouwen wanneer een auto ter beoordeling wordt gepresenteerd. Dat is logisch, hier kennen we de A2 als geen ander en als de onderhoudshistorie niet sluitend is kan het blik met kritiek worden opengetrokken.

Ik kan mij goed voorstellen dat een nieuwe eigenaar zich bekocht voelt wanneer hij een auto van een liefhebber koopt en er vrijwel direct problemen mee heeft. Natuurlijk is het geen nieuwe auto en was de prijs ook bijzonder scherp, maar de zure nasmaak mag ook bij de nieuwe eigenaar ontstaan. Gelukkig is deze bij machte om het probleem zelf op te lossen, een ander had met de handen in het haar gezeten en dat had de situatie wellicht verder laten escaleren.

Voor nu hopelijk eind goed, al goed. Maar de kwaliteit van de NGK kabels is inderdaad discutabel te noemen ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
aarmarman
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 mei 2020, 11:25 0 x

Even iets recht zetten.
Ik heb uiteraard niet aan de draad van de bougiekabel getrokken (daar heb ik gereedschap voor)
ook is het probleem van stotteren op gas wel opgelost maar had ik gisteravond nog het probleem van pendelen in toeren en (bijna afslaan) of @chipsoer met opzet een ondeugdelijke auto verkocht heeft.... NEE Natuurlijk niet! zo denk ik er ook helemaal niet over.
hij reed ook meestal niet met airco aan, en ik wel altijd misschien heeft hij het daardoor niet gemerkt.
in ieder geval zijn er nu wat dingen opgelost, en de rest zal ook wel goed komen. ik denk er over om een interface aan te schaffen om de gasinstallatie uit te kunnen lezen. dan kan ik op de laptop live meekijken wat hij doet, en dat dan doorgeven aan de lpg man.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
audiJan

21 mei 2020, 15:04 1 x

Ik denk dat hier een excuus toch wel op zijn plaats is
Je conclusie was erg voorbarig en ongewenst om hier iemand gelijk af te branden openbaar op internet.

Voor mij vind ik dit erg kwalijk , ik vind hier echt een wel gemeende excuus op zijn plaats.

Ik hoop dat je in de toekomst iets verstandiger om gaat om bepaalde dingen te uiten
audiJan

21 mei 2020, 15:13 0 x

eekhoorntje schreef:
21 mei 2020, 07:57
Zoals ik al schreef;

Nooit aan een kabel een stekker eruit trekken!

Ik vermoed dat bij het zoeken en vele pakken een kabel, maar voor de BBY zijn er speciale trekker voor de Pen Bobine, ook voor de AUA moet je aan de Bougiekap trekken, alleen de universele met korte kap moet je wel aan de kabel trekken maar die zitten niet haaks maar recht er op.

Als de rubbers goed afsluiten om bougie gat droog te houden, en je een veel gemaakte fout maakt.
Naast Forum leden doen ook zelfs Dealers dit vaak fout.

De haakse koppeling is vastgezet maar geen 100% trekbeveiliging.
Bij de sloperij kom ik dit helaas erg vaak tegen, daar leerde ik vooral hoe het niet moest.
Als Erik dit zou claimen, ik weet dat ze dit wegens misbruik van aan kabels trekken ooit afwijzen!

De vorige eigenaar gaat dus vrijuit en heeft niets fout gedaan.

En de LPG bougie's, Als ervaren monteurs voor elke LPG auto ze naar 0,9 open buigen....
Ja, een Erkende VAG dealer voor alle 4 merken doen dit.
Ik heb nu gevonden; Bougie tussen 20 en 30 Nm aandraaien met moment sleutel.
En omdat ik een voordelige Hornbach huismerk sleutel heb deze op 25 gezet wegens eventuele afwijking!

De oude Bougie, van 0,9 was deze naar 1.1 weggebrand bij nameten!
Ik doe er nu nieuwe in, geen NGK maar voordeliger Denso ook Titanium Centrale en ook dure Centrale Elektrode die op 0,7 staat af fabriek.
De Denso IK20TT gaan erin.
Die kosten geen €67,- als NGK 1496 maar slechts €37,88 per 4 en horen 60.000 km mee te gaan.
De NGK moeten 90.000 tot 120.000 km mee gaan maar daar rij ik tekort voor.

En ja, er zijn ervaring monteurs die na 10.000 km roepen, ze zijn totaal versleten er is geen midden elektrode over, maar het dunne puntje hoorde zo dun te zijn!

Niet elke monteur heeft ervaring met Long Life bougie's die ook voor LPG beter zijn.
Alleen moet een Bougie wel schoon branden als deze op temperatuur komt dus weinig rijders die deze dure monteren is juist vragen om problemen.
Kosten:
Als ik in 4 jaren 15.000 km reed =
1x Nippon Denso IK20TT monteren ...
4x Bosch normale met 4x kans op kabels kapot trekken?
De 4x Bosch is in aanschaf duurder bij DHZ.
en met montage door monteur nog duurdere!

Conclusie, bij meer dan 12.000 km per jaar is een Long Life Titanium Bougie rendabel!
U Heeft de keuze uit;
Denso IK20TT rond de €40,- te koop in Berlijn waar Rolf niets meer wil halen! :rolleyes:
Beru Z230 €43,- per 4.
Bosch 0 242 224 0653 van € 44,-
NGK 1496 van €67,-

De prijzen schommelen in Berlijn en meestal is Maandag hoogste korting!
Na opzoeken op Laptop bleek de App die ze nog 3% extra korting op te leveren.

Dat betekend dus op mobiel na uitzoeken bestel nr invoeren en kopen via mobiel... :P
Geen 26 maar 29% korting en je mag zelf kiezen welke Iridium bougie merk jou voorkeur heeft.

Wel moet je op week of 2 levertijd rekenen voor dit voordeel.

Leuk die prijzen die je noemt maar ik betaal niet meer dan 3.50 euro per bougie en merk bougies die gaan zeker 30.000 km mee
aarmarman

21 mei 2020, 17:42 0 x

audiJan schreef:
21 mei 2020, 15:04
Ik denk dat hier een excuus toch wel op zijn plaats is
Je conclusie was erg voorbarig en ongewenst om hier iemand gelijk af te branden openbaar op internet.

Voor mij vind ik dit erg kwalijk , ik vind hier echt een wel gemeende excuus op zijn plaats.

Ik hoop dat je in de toekomst iets verstandiger om gaat om bepaalde dingen te uiten
Er is niet echt over te oordelen als je niet het hele verhaal kent van beide kanten...
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
eekhoorntje

21 mei 2020, 18:25 0 x

@ Audi Jan,

Dat een bougie veel goedkoper kan klopte, maar op Gas zie ik na 10.000 km wel veel slijtage.
De hete gassen van LPG en ik heb ook dure Denso gekocht van €10,- per stuk.

Deze loopt vooral met koude motor nu beter op LPG.

De Kabels:
Op de kabel zelf komt een metalen klem te zitten en die lijkt nog perfect vast te zitten.

De Kap, die kun je met die schroef weer vast draaien, geen idee waarom deze zo snel los kwam.
En waar is dat plastic gebleven?

Wel snel oxidatie en normaal zie je niets, mijn Beru kabels hebben rubber om de hebben voor waterdicht houden en boven bij de kabel...
Heb geen NGK kabels om te vergelijken.

Ik twijfel nu, heeft Eric de kabels recht gedraaid na uit verpakking halen en zo losgekomen.....
of slordige montage bij NGK?

Zelf had ik ook interesse voor deze maar was te laat.....
Verder is geen enkele helderziende en een ietsje ouder voertuig kan altijd plotseling kapot gaan.
Vooral de eerste maanden is het afwachten of er iets komt en wat het gaat kosten.

Ik kocht net de Navi + bij hem en heb ook geen garantie of en hoe lang hij de weg nog kan vinden...
Maar dat weet ik nu al, en accepteerde dat gewoon.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
aarmarman

21 mei 2020, 18:37 0 x

Dit ligt duidelijk aan de montage bij ngk. ik heb bij een andere kabel geprobeerd deze los te trekken......dat lukt echt niet.
Het is echt toep. ik vraag me af of het wel echt ngk was, of Chinese ngk gezien ook de losse klemmetjes en de corrosie.
eekhoorntje

21 mei 2020, 18:45 0 x

Ik zie dat de pen die over bougie gaat als een schroef in de klem gedraaid moet worden
en dan goed vast.....

Vermoedelijk snel personeel of wegzend krachten.
Verwacht na indraaien die schroef en contact reiniger en dan tectyl erbij en kapje erop klikken...
Zijn ze weer als nieuwe.....
Gewoon productie fout van niet goed aangedraaide.
Plaats reactie