EGR en olie verbruik

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2014, 20:17 0 x

[quote="HansJan"]

Dat doet Forté Motor Flush al voor je:
http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Produc ... Flush.html

Met de motor rijd ik alleen maar op Shell V-Power omdat die brandstof minder schadelijke additieven bevat die de traditionele brandstofsystemen met carburateurs minder vervuilt. En trust me, daar heb ik meer dan nare ellende mee gehad. Hoe het zich verhoudt tot injectiesystemen kan ik niet op basis van ervaring onderbouwen. Ik kan me wel voorstellen dat het zinvol is om de beste brandstof te tanken wanneer je relatief korte ritten maakt om de vervuiling zoveel mogelijk te beperken. Maar of die meerprijs opweegt tegen de investering in een flesje Forte Motor Flush bij elke oliewissel ...[/quote]

Jouw woonplaats is toch dicht bij de grens met Duitsland?

Wat let je om 1 per maand de auto in de Heimat even uit te laten, af te tanken, en meteen de boodschappen te doen ... ;)

Zal de A2 heel prettig vinden .... 8-)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
HansJan
Moderator

24 apr 2014, 22:07 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Jouw woonplaats is toch dicht bij de grens met Duitsland?

Wat let je om 1 per maand de auto in de Heimat even uit te laten, af te tanken, en meteen de boodschappen te doen ... ;)

Zal de A2 heel prettig vinden .... 8-)[/quote]
Arnhem en Duitsland liggen inderdaad niet ver van elkaar verwijderd ;-)

Zodra de inwendige reinigingsbeurt is uitgevoerd en de Koni's zijn gemonteerd gaan we zeker aan het asfalt van die Oberhausen strecke ruiken :mrgreen:

De eerste beste pomp in Dld is 30mins rijden van hier, dus echt lonen doet het niet. Maar voor de lol is het prima :-D
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
rolf

24 apr 2014, 23:41 0 x

Ben de week voor pasen naar NL geweest (met de Passat 2.0 TDi dan)
Deutche autobahn was druk, dus rustig aan gedaan, maar de reis huiswaarts starte 2e paasdag om 3 uur in de ochtend.
Heeeeerlijk rustig, ik had werkelijk de A1 tussen Bremen en Hamburg voor mij alleen, 4 banen breed! :mrgreen:

150 op de cruise control (winterbanden........dus niet te hard) en in 5 uur waren we in Puttgarden en moesten we even wachten voor de boot.

De volgende dag heb je gewoon een andere auto! Heerlijk los gereden en schoon gefikte cilinders. :mrgreen:
Echt aan te bevelen om dat af en toe even te doen.

Van de zomer nog ff naar Zuid Frankrijk op en neer, dit jaar ziet ik veel Autobahn, maar dan op zomerschoenen..... :lol:
Audi_gekkie

25 apr 2014, 02:26 0 x

[quote="rolf"]Van de zomer nog ff naar Zuid Frankrijk op en neer, dit jaar ziet ik veel Autobahn, maar dan op zomerschoenen..... :lol:[/quote]

Ik dacht dat Zuid-Frankrijk al een eind rijden was voor Nederlanders ;)
Maar het werkt zeker die Autobahn. Ooit zeker een uur met mijn Audi 5000 CS Turbo 230 gereden op mij H-bandjes (tot 210km/pu) :oops: en daarna nooit zo'n fijne motor gehad. Paar jaar daarna V-banden erom gelegd, maar helaas heb ik toen nooit de topsnelheid kunnen uitproberen. :(
Pocoloco

25 apr 2014, 09:58 0 x

[quote="Audi-gekkie"][quote="rolf"]Van de zomer nog ff naar Zuid Frankrijk op en neer, dit jaar ziet ik veel Autobahn, maar dan op zomerschoenen..... :lol:[/quote]

Maar het werkt zeker die Autobahn. Ooit zeker een uur met mijn Audi 5000 CS Turbo 230 gereden op mij H-bandjes (tot 210km/pu) :oops: en daarna nooit zo'n fijne motor gehad. Paar jaar daarna V-banden erom gelegd, maar helaas heb ik toen nooit de topsnelheid kunnen uitproberen. :( [/quote]

Hoe lang is het geleden dat Tweety langer dan een uur heeft gereden ?
Die vogel zal het ook wel eens fijn vinden naar zo lange tijd in zijn hok . ;) ;)
advanced

25 apr 2014, 12:04 0 x

[quote="pocoloco"][quote="Audi-gekkie"][quote="rolf"]Van de zomer nog ff naar Zuid Frankrijk op en neer, dit jaar ziet ik veel Autobahn, maar dan op zomerschoenen..... :lol:[/quote]

Maar het werkt zeker die Autobahn. Ooit zeker een uur met mijn Audi 5000 CS Turbo 230 gereden op mij H-bandjes (tot 210km/pu) :oops: en daarna nooit zo'n fijne motor gehad. Paar jaar daarna V-banden erom gelegd, maar helaas heb ik toen nooit de topsnelheid kunnen uitproberen. :( [/quote]

Die vogel zal het ook wel eens fijn vinden naar zo lange tijd in zijn hok . ;) ;) [/quote]

Moeten we een donatie starten " Haal de audi-gek met zachte hand naar Oud Beijerland" :mrgreen:

Als iemand een reden heeft om niet te komen, dan respecteer ik dat
" Alleen wrijving geeft glans"
Audi_gekkie

25 apr 2014, 19:46 0 x

[quote="pocoloco"]
Die vogel zal het ook wel eens fijn vinden naar zo lange tijd in zijn hok . ;) ;) [/quote]

:lol: :lol:
Elke werkdag, behalve vrijdag, rijdt Tweety minimaal een half uur achter elkaar en dat 2x per dag.
Zeker 1x in het weekend rijdt zij ruim een uur achter elkaar en ook weer terug.
Hoe moet ik anders aan minimaal 22.000 tot 25.000km per jaar komen. ;)
Ze heeft verder een heel ruim hok van 6,5x8m, dus claustrofobisch wordt ze niet.
Pocoloco

25 apr 2014, 22:00 0 x

[quote="Audi-gekkie"][quote="pocoloco"]

:lol: :lol:
Elke werkdag, behalve vrijdag, rijdt Tweety minimaal een half uur achter elkaar en dat 2x per dag.
Zeker 1x in het weekend rijdt zij ruim een uur achter elkaar en ook weer terug.
Hoe moet ik anders aan minimaal 22.000 tot 25.000km per jaar komen. ;)
Ze heeft verder een heel ruim hok van 6,5x8m, dus claustrofobisch wordt ze niet.[/quote]

Probeer haar eens 2uur te laten rijden ,vind ze vast heel lekker en dan ziet ze haar zusje ook weer eens .
Hoe hete die ook al weer ?? ooh ja chicita of zo !! :mrgreen:
Pocoloco

25 apr 2014, 22:03 0 x

Moeten we een donatie starten " Haal de audi-gek met zachte hand naar Oud Beijerland" :mrgreen:

Als iemand een reden heeft om niet te komen, dan respecteer ik dat[/quote]

Ik heb gekkie al een voorstel gedaan ,als die deze weigert weet ik hoe die aan zijn naam komt ;)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 apr 2014, 22:02 0 x

het olie verbruik bij de 1,4 benzine is een bekend iets. (helaas)

het merendeel van deze motoren heeft het volgende euvel;
om de zuiger heen zit een coating die slijt, dan krijg je o.a. kantelende zuigers en slijtage van de cilinderwanden waardoor de hoongroeven in die cilinderwand langzaam weg gaan en daardoor de zuigerveren letterlijk ¨aqua planning¨ krijgen op de olie en de olie boven de zuiger komt en verbrand.
normaal schaapt de olie schaap veer de olie weg naar beneden en komt dit weer in het carter.

er is eigenlijk niets aan te doen en hij loopt niet stuk maar het olie verbruik zal heel langzaam toenemen.
als hij echt erg veel verbruikt raad ik aan om de goedkoopste hema, Halfords, zeeman olie te kopen en die er in te doen want met de dure kwaliteits olie die toch steeds door de uitlaat verdwijnt word het een te dure hobby.
repareren kan maar draait uit op een motor revisie..... of een gebruikte motor maar daar weet je ook niet van wat hij verbruikt.
Plaats reactie