1.4 Benzine start niet goed

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 jul 2014, 11:19 0 x

Nee, maar schoonmaakmiddeltjes heb ik genoeg......... ;)
rolf

05 jul 2014, 13:44 0 x

Ok, de EGR.

Heb hem eruit gesleuteld, maar hoe groot was de teleurstelling...............hij was in mijn ogen gewoon schoon.
Pijpje van de EGR naar de gasklep was ook gewoon fris.
Zat wel wat aanslag op maar absoluut geen horror vervuiling.
Iemand anders die daar nog wat over kan zeggen?

Ik zal overal verse pakkingen tussen en onder stoppen, ook de O ring die tussen het inlaatspruitstuk en het tussenstuk zit en de pakking tussen de gasklep en het gasklephuis.
Die moet ik maandag even halen.
rolf

05 jul 2014, 17:42 0 x

Heb de rest van het spul ook er maar uitgehaald en schoon gemaakt.
Vooral het tussenstuk tussen de gasklep en spruitstuk was toch wel vies.

Aangezien het allemaal metalen pakkingen waren en de O ring (die rechthoekig is) nog in prima staat de boel toch weer teruggebouwd.
Na alles weer inelkaar gezet te hebben VCDS er weer bij om de gasklep en de EGR klep in basic setting te krijgen.
060 voor de gasklep en 074 voor de EGR klep.

De gasklep hoor je duidelijk op en neer bewegen maar de EGR klep hoor je zachtjes.
Heb nog even de outputtest gedaan en de EGR solenoid hoor je duidelijk bekrachtigd worden.
Dat zegt nog niet dat hij goed werkt, de potentiometer boven in de klep kan wel niet fris zijn waardoor de ECU verkeerde info krijgt.
Hoe ik dat ff kan checken weet ik ff niet.

Motor gestart, maar zodra hij op temperatuur was ging het toch weer fout, cilinder 4 misfire,
EGR klep losgetrokken en de fout gereset.
Motor bleef stationair lopen (700-720 rpm) en kreeg geen misfires meer, alleen het mm lampje brand nu op het dash. (uiteraard)

Krijg nu toch sterk het vermoeden dat de EGR klep niet goed meer is, mechanisch mischien wel maar elektriek dus niet.
Het potentiometer voltage veranderd ook nauwlijks van koud naar warm (rond 0.95V), als die klep open gaat moet dat toch veranderen.
Weet er anders ook geen eind meer aan.........
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 jul 2014, 00:44 0 x

dat de egr klep niet vervuild is verbaast me niet, deze raken nagenoeg niet vervuilt bij dit type motor. en zijn zelden defect.
(het enige dat regelmatig fout gaat is dat het tussenstuk tussen inlaatspruitstuk en de gasklep vervuild bij de aansluiting van de egr pijp en de doorgang blokkeert en de egr aangeeft dat dat er te weinig doorlaat is.
geeft hij te veel doorlaat aan dan zit er iets tussen de egr klep dat hem blokkeert maar meestal als je dit controleert zit er al niets meer tussen omdat het al er tussen uit gegaan is toen de klep weer een keer bediend werd, dit komt door loslatende las spetters in de uitlaatpijp die zich een weg banen door het egr systeem)

rolf ik blijf nog steeds bij compressie verlies......
als de egr treed in werking dan heeft hij slechter mengsel om aan te steken en met een verminderde compressie einddruk kan dit tot problemen leiden.
laat even bij een goede garage een cilinder lekkage test doen, compressie meten erbij kan ook maar die kan zelfs met een kleine lekkage toch goed aangeven.
rolf

06 jul 2014, 00:55 0 x

Zal ik dan maar eens gaan organiseren.

Maar even terzijde, waneer de misfire optreed zie ik niet die egr open gaan.
Moet het voltage dan niet veranderen van 0.94v naar 5V oid?

Neem aan dat de misfire optreed doordat de egr klep open gaat en je blijkbaar in cilinder 4 een slechtere verbranding krijgt dan in de andere 3.
rolf

06 jul 2014, 03:08 0 x

Kan die lekkage test ook zelf doen............Garage kost ook geld en tijd. :mrgreen:
Kompressor heb ik.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-151407/
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

06 jul 2014, 10:21 0 x

[quote="rolf"]Zal ik dan maar eens gaan organiseren.

Maar even terzijde, waneer de misfire optreed zie ik niet die egr open gaan.
Moet het voltage dan niet veranderen van 0.94v naar 5V oid?

Neem aan dat de misfire optreed doordat de egr klep open gaat en je blijkbaar in cilinder 4 een slechtere verbranding krijgt dan in de andere 3.[/quote]

Wat ik vreemd vind is dat de EGR-klep openstaat bij stationair toerental, of dit bij de A2 anders geregeld?
Heb wat op internet gezocht, en lees dat normaal gesproken de EGR-klep gesloten is bij stationair toerental.

Zie ook deze info over de werking van de EGR-klep: http://www.marcovw.nl/Motor/EGR/egr.htm

@Rolf, goed dat je doorzet om het probleem te vinden, ik zou hem zelf waarschijnlijk al naar de garage hebben
gebracht .... duimpje omhoog.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
rolf

06 jul 2014, 13:12 0 x

Dank je, ik wil gewoon weten waarom het fout gaat.
Dat de klep gesloten blijft bij stationar lees ik ook overal, daarom vindt ik het ook raar dat ik misfire's krijg als de motor langdurig stationair loopt en als ik de stekker van de EGR klep eraf trek dan niet.
Blijkblaar gaat de klep dan toch op 1 of andere maner die klep even open en veroorzaakt een misfire in cilinder 4.
Waarom alleen in cilinder 4 dat begrijp ik nog niet helemaal.
De EGR klep zit wel direct aangesloten op de uitlaat van cilinder 4, weet niet of dat nog van invloed is.
Zoals koop9 zegt dat de compressie in cilinder 4 niet helemaal top is hier een oorzaak van zou kunnen zijn.

Hoe dan ook, ik begrijp nog steeds niet waarom de misfire tijdens stationar optreed als de EGR aangesloten is en wanneer deze uit de loop genomen wordt niet als de EGR bij stationar niet open gaat.

Wanneer EGR niet wordt gebruikt
Wanneer de motor maximaal vermogen moet leveren is het niet nuttig om uitlaatgassen toe te voegen. In deze situatie moet maximaal energie worden geleverd en hiervoor is zoveel mogelijk zuurstof en brandstof nodig.

Ook bij stationair loop van de motor wordt de EGR klep niet gebruikt. Stationair loop is een relatief lastig gebied voor het motor management om te regelen, doordat er met zeer kleine hoeveelheden buitenlucht en dus zuurstof wordt gewerkt. Het maken van een goed mengsel is dan lastig. Wanneer hier ook nog uitlaatgassen aan worden toegevoegd, is het niet meer goed mogelijk de motor netjes stationair te laten lopen.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 jul 2014, 16:54 0 x

Sylinderlekkasjetester. rare jongens die noren :mrgreen:
t´is net nederlands!

het is niet zo heel moeilijk;
alle bougies eruit, zuiger in bdp draaien, ik doe dit met een lasdraadje en dan rond draaien tot hij niet meer omhoog gaat of net naar beneden gaat.
cil lek tester afstelllen op 0% (hij meet gewoon de druk die er op staat v/d comressor dus als de druk in de ketel iets lager word moet je hem weer op 0% instellen anders geeft hij te lage of te hoge waarde aan.)
slang in bougie gat draaien en meter er op, heb je dan heel veel lek dan moet je de andere zuiger hebben die omhoog staat want dan staan de kleppen open van die cilinder. (of het is echt mis.....)
ontstekingsvolgerde is 1-3-4-2
tot +/- 25 % lek is acceptabel.
let op.... soms moet je de cilinder die het meeste lekt nog een keer doen door hem nogmaals rond te draaien, er kan ook wat kool tijdens het eruit draaien van de bougie op de openstaande klepzetel gekomen zijn en voor iets lek zorgen.
rolf

06 jul 2014, 17:32 0 x

Nee, heel moeilijk is het niet, youtube staat er vol mee. (Eric the CarGuy)

Maar blijf het vreemd vinden dat als de EGR dicht moet blijven bij stationair er een misfire plaatsvind en met de EGR ontkoppeld niet. Uiteindelijk heb je dan de zelfde situatie, EGR klep dicht.
Hier zou bik dan wel een verklaring willen hebben.......... :?
Plaats reactie