EGR en olie verbruik
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zal ik nou stiekum de onderdelen verkopen die @koop9 al betaald heeft?
Kan ik daar mooi de reparatie van betalen =))
Kan ik daar mooi de reparatie van betalen =))
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- wouterduijndam
- Audi A2 clublid
EGR heeft niks met de uitlaat gas meting tijdens de APK van doen.
Het is een systeem die in het deel last gebied van de motor uitlaat gassen terug voert naar het inlaat traject.
Hierdoor worden de gassen twee keer verbrand en word het uitlaatgas schoner.
Hoe meer de motor er van binnen krijgt hoe minder vermogen deze zal leveren.
Als de klep open staat kan het zijn dat de motor niet stationair wil draaien of heel traag op toeren komt.
Een hoger brandstof verbruik is dan altijd het gevolg.
Het is een systeem die in het deel last gebied van de motor uitlaat gassen terug voert naar het inlaat traject.
Hierdoor worden de gassen twee keer verbrand en word het uitlaatgas schoner.
Hoe meer de motor er van binnen krijgt hoe minder vermogen deze zal leveren.
Als de klep open staat kan het zijn dat de motor niet stationair wil draaien of heel traag op toeren komt.
Een hoger brandstof verbruik is dan altijd het gevolg.
EGR doet toch iets anders hoor.
Ik heb ooit gelezen dat de inlaatlucht zuurstofarmer wordt gemaakt, door er uilaatgassen aan toe te voegen. De cilinder krijgt daardoor een brandstofrijk mengsel en daarmee koel je de verbranding. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de NOx uitstoot.
Enduro rijders moesten vooral met een iets rijker mengsel rijden. Die koelen het luchtgekoeld blokje nl. op deze manier wat extra. Op lange afstanden vol gas rijdend met een iets te arm mengsel, ging het nog net aan goed. Maar zodra het gas dichtgaat, dan hadden ze risico op een vastloper. maar dit is off-topic.
Ik heb ooit gelezen dat de inlaatlucht zuurstofarmer wordt gemaakt, door er uilaatgassen aan toe te voegen. De cilinder krijgt daardoor een brandstofrijk mengsel en daarmee koel je de verbranding. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de NOx uitstoot.
Enduro rijders moesten vooral met een iets rijker mengsel rijden. Die koelen het luchtgekoeld blokje nl. op deze manier wat extra. Op lange afstanden vol gas rijdend met een iets te arm mengsel, ging het nog net aan goed. Maar zodra het gas dichtgaat, dan hadden ze risico op een vastloper. maar dit is off-topic.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Het is ons opgevallen dat het olie- en brandstofverbruik de afgelopen periode is gestegen. Het was reeds mijn intentie om @jos_br hier naar te laten kijken. Helaas is het er nog niet van gekomen.
Sinds vandaag brandt het gele lampje van het motormanagement constant Mijn gevoel dat de EGR en/of carterontluchting verstopt zit wordt met dit signaal vermoedelijk bevestigd. Is dat een grote waarschijnlijkheid? En ja, ik snap dat ik hem moet laten uitlezen ... ;-)
De vraag is hoe lang kan ik hier mee door kan rijden. Het is een flink eind naar Dieverbrug en hier in de buurt heb ik ook niet 1-2-3 een garage waar ik heen zou kunnen/willen.
@Hansjan, vervelend dat je problemen hebt met de auto, hopelijk geeft het uitlezen meer duidelijkheid.Soms komen de geschenken echt uit de hemel vallen. Zondag gaat @koop9 op tour door Nederland om zijn onderdelen op te halen. Toevallig had ik ook voor hem eea klaarliggen en hij komt zondag langs met zijn uitleesapparaat. Benieuwd welke storing we vinden. Eerste indruk in de lambdasonde of sensor koelwater. Zondagavond meer. En @luukske ook bedankt voor de aangeboden hulp!
Heb je nog andere dingen gemerkt aan de auto behalve het hoge olie/benzineverbruik?
Is het benzineverbruik ineens toegenomen of ging dit geleidelijk?
Werkt de verwarming in de auto goed na de koude start?
(is nu lastig te controleren door de hoge buitentemperatuur).
Kan een indicatie zijn in welke richting je moet gaan zoeken ...
Ben wel benieuwd wat het precies geweest is.
Ik heb zelf toendertijd de carterontluchting laten schoonmaken,
maar dit heeft bij mijn A2 op het olie/benzineverbruik geen invloed gehad.
Ik heb daar trouwens vooraf geen brandend lampje als waarschuwing voor gehad,
heb dit puur als voorzorg en (hopelijk positieve) invloed op verbruik gedaan.
Succes met de diagnose.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- wouterduijndam
- Audi A2 clublid
Wat jij hier schrijft is het zelfde wat ik schrijf alleen dan anders omschreven.EGR doet toch iets anders hoor.
EGR is de afkorting van Exhaust Gas Regulation.
Dit systeem werkt niet bij stationair en bij vollast (volgas), alleen als je bijvoorbeeld constant 100km/ph rijd in de 5'de versnelling.
Het klopt dat je verrijking krijgt van brandstof als er minder zuurstof in de cilinders zit. Gelijktijdig krijg je ook minder vermogen, want er ontstaat een slechtere verbranding.
EGR is puur een milieu maatregel om NoX terug te dringen, het heeft verder geen voordelen voor het motor vermogen.
Beste Hans Jan, bedankt voor het ophalen van de door mijn bestelde Cruise Controle kabel....
Ko0p9 die bij jou langs komt, doet hij voor mijn nog niet....
Wel voor niets naar Friesland gereden maar nu een Zwitserse 2009 (0verjarige) bij Audi dealer gevonden met schade!
Toch een OSS en Leder en FSI... en Donkerblauw...
Word in September gehaald en in Jan 2016 gekeurd, Bij RDW keuring word de BPM bepaald en niet bij ophalen....
Ben ik straks de enige A2 2009 rijder?
Ko0p9 die bij jou langs komt, doet hij voor mijn nog niet....
Wel voor niets naar Friesland gereden maar nu een Zwitserse 2009 (0verjarige) bij Audi dealer gevonden met schade!
Toch een OSS en Leder en FSI... en Donkerblauw...
Word in September gehaald en in Jan 2016 gekeurd, Bij RDW keuring word de BPM bepaald en niet bij ophalen....
Ben ik straks de enige A2 2009 rijder?
ERG?
Ik leerde de hout kachel theorie!
Ja, die Flam uit België liet de gassen van het vuur enkele keren rond draaien en de na verbranding 2e of 3e keer maakte het schoner!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie
http://www.ziptuning.nl/Diagnose/EGR-Uitschakelen.html
http://www.dynamictuning.nl/advies-egr- ... erking-egr
http://www.cyclone-x.com/nl/veel-gestel ... -klep.html
http://www.squadra-tuning.nl/luchtmassa ... n-egr.html
En na dit alles gelezen te hebben twijfel ik tussen deze aanbieders...Lees en oordeel zelf maar....
Ik leerde de hout kachel theorie!
Ja, die Flam uit België liet de gassen van het vuur enkele keren rond draaien en de na verbranding 2e of 3e keer maakte het schoner!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie
http://www.ziptuning.nl/Diagnose/EGR-Uitschakelen.html
http://www.dynamictuning.nl/advies-egr- ... erking-egr
http://www.cyclone-x.com/nl/veel-gestel ... -klep.html
http://www.squadra-tuning.nl/luchtmassa ... n-egr.html
En na dit alles gelezen te hebben twijfel ik tussen deze aanbieders...Lees en oordeel zelf maar....
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
HansJan
Is er wat eruitgekomen nav het uitlezen door koop9 ?
Gescheurde slang of slecht werkende injektor .
Waren er soms meerdere foutmeldingen?
Hoop niet verbrande klep of ander kostbare reparatie.
Grt
Rolf
almere
Is er wat eruitgekomen nav het uitlezen door koop9 ?
Gescheurde slang of slecht werkende injektor .
Waren er soms meerdere foutmeldingen?
Hoop niet verbrande klep of ander kostbare reparatie.
Grt
Rolf
almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
@Dirck
Jij bent toch niet gek las ik in je slogan :-?
Je hebt nu juist een leuke mop erbij...met die cyclone x .
)
geloof er geen barst van dit apparaat is al sinds jaren in omloop hij wordt soms ook anders genoemd.
De lucht inlaat ,inlaatspruitstuk van de A2 is volgens mij al zo optimaal mogelijk gemaakt.
En dan zouden ze de luchtstroming naar en van de egr gedeelte dan niet optimaliseren?
Denk jij nu dat deze oplossing werkt en dan zo weinig geinstalleerd is als het werkt?
Nou ook Jan van Jb tuning zou dagen erom kunnen =))
En alle autofabrikanten dit vast allang wel toegepast hebben door modificatie als dit uberhaupt zou werken.
Grt
Rolf
Almere
:-h
)
Jij bent toch niet gek las ik in je slogan :-?
Je hebt nu juist een leuke mop erbij...met die cyclone x .

geloof er geen barst van dit apparaat is al sinds jaren in omloop hij wordt soms ook anders genoemd.
De lucht inlaat ,inlaatspruitstuk van de A2 is volgens mij al zo optimaal mogelijk gemaakt.
En dan zouden ze de luchtstroming naar en van de egr gedeelte dan niet optimaliseren?
Denk jij nu dat deze oplossing werkt en dan zo weinig geinstalleerd is als het werkt?
Nou ook Jan van Jb tuning zou dagen erom kunnen =))
En alle autofabrikanten dit vast allang wel toegepast hebben door modificatie als dit uberhaupt zou werken.
Grt
Rolf
Almere
:-h

"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1.4 BBY '02,